Istoria unui tunel: de ce URSS a investit milioane în construcția unui obiect în Afganistan

De Inna   |  10 Ianuarie, 2023

Distribuie :

Salang este un tunel cu localizarea în Afganistan, în munții Hindu Kush, între localitățile Parwan și Baghlan. Acesta a fost construit de către URSS încă în 1964 și are o importanță strategică, odată ce face conexiunea între partea de nord și partea de sud a țării. 

La 90 km distanță, se află capitala Afganistanului, Kabul. Tunelul a fost construit în timp rapid, iar la dezvoltarea acestuia au muncit cei mai buni experți din acea perioadă (vorbim de perioada anilor 1950 - 1970). Atunci, Afganistan încerca să mențină relații atât cu URSS cât și cu SUA. În timp ce URSS era preocupată de dezvoltarea infrastructurii în partea de nord a țării, SUA era preocupată de partea de sud. 

La un anumit moment, aceștia s-au "ciocnit" la mijloc, în lanțul montus Hindu Kush. Acolo nimeni nu avea curajul să construiască o continuitate a drumului. Atât URSS, cât și SUA considerau acest proiect riscant și costisitor. Atunci era necesar să se construiască 300 km adiționali pentru a înconjura lanțul muntos. La un moment, URSS a venit cu ideea de a trece chiar prin munți și atunci a fost luată decizia de a realiza o cale de trecere fără a înconjura munții. 

Odată cu efectuarea lucrărilor geologice, la fața locului au fost ridicate două stații meteorologice pentru monitorizarea vremii. Proiectul tunelului a fost deja întocmit până la finalul anului 1950, iar construcția a început în 1960. Apropo, specialiștii au apelat atât la foraj, cât și la explozii. Iar odată ce s-a pus accent mare pe siguranță, timp de patru ani cât s-a desfășurat construcția, nu s-a produs niciun incident din cauza oamenilor. Totuși natura nu a fost la fel de "atentă". În 1962 a avut loc un cutremur, însă nici acesta nu a oprit procesul de construcție. 

În 1964, tunelul a fost dat în exploatare. Acesta are o lungime totală de 2.670 metri, iar lățimea părții carosabile constituie 6 metri. Apropo, până la începutul anilor 1970, tunelul Salang a fost considerat cel mai înalt tunel din lume, odată ce era amplasat la o altitudine de 3.363 metri deasupra nivelului mării. 

Astfel, a fost creat un tunel cu importanță majoră, care realizează conexiunea între cele două părți ale țării pe tot întregul anului. Și în pofida multor cataclisme naturale produse în zonă, tunelul în continuare este funcțional, având o capacitate de 10.000 de vehicule pe zi. 

Recomandate:

Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric - Photo
Noutăți
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric

Hyundai a prezentat prima schiță oficială a interiorului viitorului SUV electric Ioniq 9, un model cu trei rânduri de scaune care promite să impresioneze prin spațiu generos și o atmosferă elega

Inna
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3 - Photo
Noutăți
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3

Când BMW a spus că elementele de design ale Neue Klasse se vor regăsi și pe vehiculele cu motoare cu ardere internă, păi se pare că nu au glumit. A opta generație Seria 3 este similară cu i

Inna
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co - Photo
Noutăți
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co

Volvo a anunțat oficial vânzarea a 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co către producătorul chinez Zeekr, pentru suma de 708 milioane de euro. Decizia vine în co

Inna
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale - Photo
Noutăți
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale

Abarth a anunțat oficial că nu va mai produce modele echipate cu motoare termice, ca urmare a reglementărilor europene tot mai stricte, privind emisiile de CO2. Decizia marchează o schimbare important

Inna
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale - Photo
Sociale
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale

Cetățenii Republicii Moldova care locuiesc în regiunea transnistreană vor putea obține permise de conducere moldovenești doar după promovarea examenelor teoretice și practice conform cerințelor

Inna
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări - Photo
Sociale
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări

Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar putea fi modificată pentru a clarifica responsabilitățile în cazul accidentelor rutiere cauzate de remorci. Cine

Inna
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară - Photo
Sociale
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară

Inspectorii de patrulare au depistat, în weekend, mai mulți șoferi care au încălcat limitele de viteză pe traseul R6, în apropierea localității Măgdăcești.Un tânăr de 22 de

Inna