Istoria unui tunel: de ce URSS a investit milioane în construcția unui obiect în Afganistan

De Inna   |  10 Ianuarie, 2023

Distribuie :

Salang este un tunel cu localizarea în Afganistan, în munții Hindu Kush, între localitățile Parwan și Baghlan. Acesta a fost construit de către URSS încă în 1964 și are o importanță strategică, odată ce face conexiunea între partea de nord și partea de sud a țării. 

La 90 km distanță, se află capitala Afganistanului, Kabul. Tunelul a fost construit în timp rapid, iar la dezvoltarea acestuia au muncit cei mai buni experți din acea perioadă (vorbim de perioada anilor 1950 - 1970). Atunci, Afganistan încerca să mențină relații atât cu URSS cât și cu SUA. În timp ce URSS era preocupată de dezvoltarea infrastructurii în partea de nord a țării, SUA era preocupată de partea de sud. 

La un anumit moment, aceștia s-au "ciocnit" la mijloc, în lanțul montus Hindu Kush. Acolo nimeni nu avea curajul să construiască o continuitate a drumului. Atât URSS, cât și SUA considerau acest proiect riscant și costisitor. Atunci era necesar să se construiască 300 km adiționali pentru a înconjura lanțul muntos. La un moment, URSS a venit cu ideea de a trece chiar prin munți și atunci a fost luată decizia de a realiza o cale de trecere fără a înconjura munții. 

Odată cu efectuarea lucrărilor geologice, la fața locului au fost ridicate două stații meteorologice pentru monitorizarea vremii. Proiectul tunelului a fost deja întocmit până la finalul anului 1950, iar construcția a început în 1960. Apropo, specialiștii au apelat atât la foraj, cât și la explozii. Iar odată ce s-a pus accent mare pe siguranță, timp de patru ani cât s-a desfășurat construcția, nu s-a produs niciun incident din cauza oamenilor. Totuși natura nu a fost la fel de "atentă". În 1962 a avut loc un cutremur, însă nici acesta nu a oprit procesul de construcție. 

În 1964, tunelul a fost dat în exploatare. Acesta are o lungime totală de 2.670 metri, iar lățimea părții carosabile constituie 6 metri. Apropo, până la începutul anilor 1970, tunelul Salang a fost considerat cel mai înalt tunel din lume, odată ce era amplasat la o altitudine de 3.363 metri deasupra nivelului mării. 

Astfel, a fost creat un tunel cu importanță majoră, care realizează conexiunea între cele două părți ale țării pe tot întregul anului. Și în pofida multor cataclisme naturale produse în zonă, tunelul în continuare este funcțional, având o capacitate de 10.000 de vehicule pe zi. 

Recomandate:

Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată - Photo
Sociale
Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată

Al doilea învinuit în cauza penală privind escrocheria cu automobile de lux importate din UE, a fost trimis în judecată. Cazul este parte a dosarului anunțat anterior de Procura

Inna
Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania - Photo
Noutăți
Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania

Grupul Volkswagen se pregătește să închidă definitiv una dintre uzinele sale din Germania, o decizie fără precedent în cei 88 de ani de existență ai constructorului auto. Este vorba despre

Inna
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude - Photo
Sociale
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude

Agenția Servicii Publice anunță că, în zilele următoare, va anula peste 700 de permise de conducere, după ce au fost constatate abateri grave în modul de desfășurare a examenelor auto. Inf

Inna