TOT ce trebuie să știi despre motorizările N20 de la BMW, 2.0 litri turbo pe benzină, în versiunea 20i și 28i!
De Redactor AE | 4 August, 2020
Importul de mașini din SUA a luat amploare în ultima vreme. Pandemia le-a retezat multora cheful de mașini, însă pentru cei obișnuiți cu riscul, tocmai acum era momentul potrivit pentru achiziția unui BMW la mâna a doua, la un preț redus.
Că sunt mult mai ieftine mașinile din SUA și în mare parte mai bine dotate, asta deja au aflat-o mulți. Și despre riscurile importului unor astfel de mașini la preț atractiv, unii au aflat nu doar din auzite, ci pe propria piele. Deseori pagubele sunt mai mari decât apar la prima vedere pe poze, cu toate că au fost și norocoși cărora li s-a întâmplat să fie tocmai invers.
Dincolo de asta, precauți ar trebui să fie și cei aflați în căutarea unui BMW, la mâna a doua, echipat cu motorul pe benzină de 2.0 litri volum, cu indicile N20, B20 sau B16. O să le luăm pe rând. N20B16 îl excludem, așa cum nu prea se întâlnește la noi.
O simplă căutare pe Google, N20B20, vă poate direcționa la o sumedenie de site-uri, cu reviewuri text sau video, descrieri de probleme, tuning și etc. Și ca să nu le răsfoiți pe toate, rând pe rând, am decis să vă fac eu un rezumat. Cine știe poate îl găsiți util! Iată ce trebuie să știți, pe scurt, despre aceste motoare și versiunile lor.
N20B20, este un motor în patru cilindri, turbo-aspirat, cu un volum de 2.0 litri, prezent în diferite variații de cai putere și cu diferențe constructive semnificative. A fost în producție din 2011 și până în 2017 și se găsește pe mașinile care poartă indicile 20i sau 28i.
Exemplu: X3 F25, X4 F26, Seria 3 F30, Seria 4 F32, Seria 3 GT F34, Seria 4, Seria 5 F10, Seria 2 F22 și F45, (se mai întâlnește pe Z4, X1 și Brilliance).
Motor | Volum | Putere | Cuplu | Limită Turații | An producție |
---|---|---|---|---|---|
N20B20 | 1,997 cc (121.9 cu in) | 115 kW (154 bhp) la 5,000 rpm | 240 N⋅m la 1,250-4,500 rpm | 7,000 | 2013–2017 |
135 kW (181 bhp) la 5,000 rpm | 270 N⋅m la 1,250-4,500 rpm | 7,000 | 2011–2017 | ||
160 kW (215 bhp) la 5,500 rpm | 310 N⋅m la 1,350-4,800 rpm | 7,000 | 2012–2017 | ||
180 kW (241 bhp) la 5,000 rpm | 350 N⋅m la 1,250-4,800 rpm | 7,000 | 2011–2017 |
În funcție de model, sub capotă poți găsi același motor N20, aparent același, dar care să poarte indicile O0 (O zero) sau U0. Și aici, vă rog rețineți, este foarte important să cunoașteți ce motor aveți pe mașina dvs.
N20B20O0
Se găsește cel mai mult pe modelele cu indicile 28i, cele de 245 de cai putere și 245 Nm. Excepție de la caz, sunt modelele cu indicile 20i (184 CP) predestinate anumitor pieți de desfacere (Rusia de exemplu). Constructiv se diferențiază de N20B20U0 prin forma (înălțimea) pistoanelor, având un grade de comprimare redus, CR=10:1 în loc de 11 și un sistem de evacuare mai permisiv (diametru mai mare). Acest lucru îi conferă un avantaj și nu mă refer la numărul de cai putere. Motoarele B20O0 sunt mai ușor de tunat, suportă lejer sarcinile și exploatarea în condiții de condus agresiv, precum și benzina cu cifră octanică mică!
Turbina acestui motor (recondiționarea căreia pornește de la 400 euro în sus) generează o presiune de 1.15 bar, însă prin resoftare (Stage 1) performanțele motorului pot fi aduse la 270-280 de cai putere și chiar 300 sau mai mult, dacă se intervine și cu schimb de piese la admisie sau răcire cu injecție de metanol (Stage 2).
N20B20U0 este motorul capcană pentru mulți. Gradul de comprimare în acest motor este de 11:1 și nu puțini au rămas cu motorul praf după o resoftare. Ideea că orice 320i (exemplu) poate fi transformat în 328i doar prin ”chip tuning” s-a dovedit a fi fatală. Turbina Mitsubishi lui U0 suflă numai 0.55 bar în motor, iată de ce mulți aleg să le tuneze, pentru un plus de CP, dar fără a ține cont de rezervele motorului.
În 2013, a debutat și o versiune deforțată, al aceluiași propulsor U0, cu un grad de comprimare redus și un total de numai 156 CP și 240 Nm de cuplu motor. Putea fi întâlnită pe versiunile 18i. Mai avem și motoarele M20B20M0, capabile de 218 CP și 310Nm, ce se întâlnesc pe modelele cu indicile 25i, din nou, rar întâlnite la noi.
După cum vedeți, nu toate 320i sau 328i și nici orice 520i sau 528i, au același motor - N20. Până să alegeți cu inima și ochii, ar fi bine să consultați caracteristicile tehnice ale mașinii.
Un alt aspect despre care s-ar putea să fi auzit prin vecini, este faptul că distribuția la aceste motoare este ”slabă”. Și nu e un mit. Spre deosebire de motoarele diesel N47, considerate stricăcioase pentru că rup distribuția pe la 180.000 - 200.000 km, N20-ul este și mai puțin fiabil. Pragul de 100.000 - 130.000 km este de fapt momentul în care, ar trebui să vă consultați economiile. Nu știi când te lasă...
Nu este o regulă, că va ceda anume la acest parcurs, se poate întâmpla și mai devreme, sau mult mai târziu, dar consecințele oricum sunt dureroase. Vă recomand să luați în calcul acest aspect la procurare, parcursul mașinii. Pentru înlocuirea distribuției, costul pieselor originale te duc la circa 600 euro, iar pentru manoperă mai scoți din buzunare minim 300 de euro. În funcție de ”specialist” și calitatea pieselor, toată lucrarea poate costa de la 700 la 1000 de euro.
Injectoarele, mai rar, dar pică și astea. Temperaturile și presiunea înaltă la care sunt supuse, plus calitatea proastă a benzinei joacă și ele un rol. O altă problemă este garnitura răcitorului de ulei. Nu costă mult înlocuirea ei, însă vă poate crea probleme semnificative pe termen lung.
NU vă zgârciți la mentenanță! Uleiul original BMW și deservirea la intervalul 7.000 - 10.000 de kilometri vă pot scăpa de bătăi de cap în plus. Un schimb de filtru și ulei costă pe la 1.200-1.500 lei iar un set de bujii originale, circa 2.000 de lei 4 bucăți.
Ce-ar mai fi de adăugat? Au un sunet specific la pornire, un țăcănit asemănător unui motor diesel. Mulți vor spune că este ”absolut normal” însă mare atenție, s-ar putea să ratați sunetul lanțului slăbit! O verificare minuțioasă este strict indicată până la cumpărare.
Din surse neoficiale, durata de viață a motoarelor N20 este de circa 300.000 de kilometri. Reparația este scumpă. Piese la mâna a doua nu se găsesc decât prin cumătri, blocul motor nu poate fi reparat sau chiar dacă o faceți, vă asumați anumite riscuri. Iată de ce, unii optează pentru un motor la mâna a doua, prețul căruia se învârte cam pe la 2.000 - 2.500 de euro. Reparația însă, trece de 3.000 de euro!
Un motor nou, la dealerul BMW oficial din țara noastră, costă în jur de 11.000 de euro, cu toate taxele incluse.
Începând cu anul 2014, BMW a exclus treptat motorul N20, înlocuindu-l cu B48, iar interimatul pe unele modele l-a asigurat N26.