UTIL: Cutia de viteze CVT. Află cum funcționează și care sunt avantajele acesteia

De Pavel   |  7 Iunie, 2019

Distribuie :

Una dintre cele mai simple și eficiente transmisii de tip automat este, fără dubii, cutia CVT. Adică Continuously Variable Transmission, în traducere liberă fiind Transmisia Variabilă Continuu. Acestei cutii i se mai spune și cutia de viteze cu o singură viteză, transmisie-scripete sau transmisie fără întrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de altă cutie automată, cutia CVT nu are viteze care se schimbă între ele. Funcționează pe un alt principiu.

Scurta istorie a cutiei CVT

Prima tentativă de a realiză o cutie CVT datează cu anul 1490, cand Leonardo da Vinci a schițat un sistem de creștere a vitezei folosindu-se de o transmisie fără întrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Câteva sute de ani mai târziu, în 1879, Milton Reeves a dezvoltat o variantă de CVT conectată la un motor cu abur care amplifică mișcarea de rotație și o accelera prin schimbarea diametrelor roților. Acest sistem era folosit la tăierea cherestelei.

Primul patent înregistrat pentru o cutie CVT în domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz în anul 1886. Fiind însa epoca experimentelor, au urmat câțiva producători de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeași idee, cea a schimbării gradual a diametrului roții pe care calcă cureaua de transmisie.

 

Au mai urmat diverse încercări și proiecte de mașini și motociclete cu transmisii CVT, însă toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de întreținut și limitau viteza maximă. Însa în 1926, românul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT și a apropiat-o de forma pe care o întâlnim azi în mașinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat în motorul cu 2 cilindri care funcționa pe baza maselor inerțiale. Adică cu cât călcai pedala de accelerație mai tare, cu atât motorul se tura și datorită forței de inerție, niște greutăți făceau ca diametrul celor două roți între care era legat lanțul de transmisie se modifica.

Cum functioneaza transmisia CVT?

Încă de la prima idee a lui da Vinci, până în anul 2017, cutiile de tip CVT au existat și au tot fost dezvoltate continuu. În prezent, mulți producători apelează la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poartă, ideea este aceeași ca acum 500 de ani. Respectiv, să amplifici mișcarea de rotație a motorului folosindu-te de o curea sau lanț care își schimbă forma.

Înainte să vezi clipurile de mai jos, extrem de explicite, gândește-te că este la fel ca în cazul unei biciclete. Lanțul își păstrează mereu aceeași dimensiune, însă când foaia mică învârte un pinion mare și parcă dai în gol la pedale, e ca și cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Dacă vrei să mărești viteza, pui lanțul pe o foaie mare și folosești un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta aleargă mai tare. Așa funcționează și o cutie CVT, dar continuu, fără schimbări de viteză. Poți să-ți imaginezi că pinioanele sunt un con și foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo-colo: când într-un capăt învârte diametrul cel mai mare, în cealaltă parte învârte diametrul cel mai mic și invers.

Avantajele cutiei CVT

În zilele noastre, întâlnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile și nu numai. Deoarece este o cutie simplă și ieftin de produs. La scutere și motociclete se folosește o curea de cauciuc, dar la automobile se folosește un lanț de metal ca să reziste în timp.

Dacă nu ai văzut niciodată o mașină de performanță înaltă echipată cu o cutie CVT, este pentru că acest tip de transmisie nu se pretează la o putere mare. Și nici la o viteză maximă foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scăzut de carburant și ușurința în exploatare. Iar ca dezavantaj, că sunt cutii destul de leneșe, fără vreo legătură cu sportivitatea.

Merită să-ți cumperi o mașină cu transmisie CVT?

Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, în funcție de forța de apăsare a pedalei de accelerație, știu să aleagă exact poziția lanțului între cele două conuri. De exemplu, dacă e nevoie să faci o depășire și calci tare pedala de accelerație, lanțul este brusc pus în poziția care oferă puterea maximă de la motor spre roti.

Dacă vrei demaraje agresive, nu cauți o mașină cu transmisie CVT. Dar dacă ești genul mai liniștit, care caută o cutie automată ce să-ți ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie una ca CVT. Ușor, ușor, cutiile manuale încep să piardă teren serios. Deoarece confortul în aglomerație începe sa fie tot mai căutat, iar o cutie manuală la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iți oferă acest lucru. Și cum diverși producători au început să facă și aceste cutii CVT sa fie mai performante și mai rapide în reacție, o sa ne așteptăm în câțiva ani să găsim aceste transmisii și pe mașinile de performanță. Așadar, DA, merită să conduci o cutie CVT zi de zi., dacă nu ai un stil agresiv și nu te aștepți la un comportament dinamic.

 

 

Recomandate:

(FOTO) Mitsubishi Grandis revine în gamă. Noul SUV compact debutează pe platforma Renault - Photo
Noutăți
(FOTO) Mitsubishi Grandis revine în gamă. Noul SUV compact debutează pe platforma Renault

Mitsubishi aduce din nou în prim-plan numele Grandis, de această dată într-o formă complet nouă. De la un fost monovolum cu 7 locuri, Grandis se transformă acum într-un SUV compact c

Inna
(FOTO) Circulația rutieră pe podul de pe șoseaua Balcani, redeschisă! - Photo
Noutăți
(FOTO) Circulația rutieră pe podul de pe șoseaua Balcani, redeschisă!

A fost redeschisă circulația pe podul peste râul Bâc, situat pe șoseaua Balcani, precum și pe pasajul rutier peste calea ferată, drumul M1 și drumul de acces către strada Pietrăriei, iar ș

Inna
Polestar 7 va fi produs în Europa. SUV-ul electric suedez prinde contur la uzina Volvo din Slovacia - Photo
Noutăți
Polestar 7 va fi produs în Europa. SUV-ul electric suedez prinde contur la uzina Volvo din Slovacia

Producătorul suedez de vehicule electrice, Polestar, a confirmat oficial că viitorul său SUV electric, denumit Polestar 7, va fi produs în Europa. Mai exact, modelul va fi asamblat în Slov

Inna
Porsche 911 Carrera 4S și Targa 4S facelift: motor mai puternic și echipamente premium în standard - Photo
Noutăți
Porsche 911 Carrera 4S și Targa 4S facelift: motor mai puternic și echipamente premium în standard

Porsche aduce un suflu nou în gama 911, prin introducerea versiunilor actualizate 911 Carrera 4S facelift și 911 Targa 4S facelift, ambele modele beneficiază de îmbunătățiri semnifica

Inna
Stellantis avertizează. Fabricile europene sunt în pericol din cauza noilor reguli privind emisiile CO2 - Photo
Noutăți
Stellantis avertizează. Fabricile europene sunt în pericol din cauza noilor reguli privind emisiile CO2

Stellantis atrage atenția că ar putea fi nevoit să închidă mai multe dintre uzinele sale din Europa, dacă noile sancțiuni legate de depășirea limitelor de emisii de CO2 vor fi aplicate &ici

Inna