Verde sau nu chiar? Cât de ecologic poate fi un generatoar de curent electric, cu motor pe diesel, pentru a alimenta EV-ul?
De Redactor AE | 5 August, 2019
Farmecul EV-urilor va rămâne încă o bună perioadă de timp, în umbra unei simple sintagme ca ”autonomia de mers”. Doar că evoluția nu bate pasul pe loc, iar oamenii de știință sunt tot timpul în căutarea soluțiilor, astfel că iau naștere tot felul de experimente.
Jon Edwards și echipa lui de ingineri, sunt preocupați să găsească o alternativă funcțională, prin care să poată contribui la majorarea autonomiei sau cel puțin la alimentarea mai frecventă a bateriilor EV-ului, atunci când mergi într-o călătorie. Până ca panourile solare, generatoare de curent electric, să fie tot mai răspândite, Jon ia în calcul orice soluție.
Una dintre ele ar fi generatorul de curent electric, cu motor cu ardere internă și alimentat cu motorină. Un exemplu este Tritium Veefil 50kW DC. Întrebarea la care și-a propus să răspundă Edward este următoarea: dacă este sau nu, suficient de eficient un astfel de generator și dacă nu cumva acesta consumă de fapt mai mult combustibil decât un automobil obișnuit echipat cu motor diesel.
Ați văzut probabil pe internet mai multe poze cu mașini electrice, în pană de curent, tractate pentru a-și reîncărca bateriile, sau conectate la un generator de curent care scoate mult fum negru.
Ceva similar ar fi încercat să facă și Edward, doar că a venit cu o abordare mult mai inginerească. Așa a luat naștere proiectul prin care au fost combinate puterile generatorului electric, cu o stație de reîncărcare, iar fuziunea celor două a primit numele de ChargePod. Și pentru a putea ști cu siguranță că funcționează, mai mulți proprietari de vehicule electrice au fost invitați să îl testeze.
La experiment a participat și președintele clubului de proprietari Tesla (Tesla Owner’s Club of WA), care a venit cu mai multe vehicule Tesla Model S și Model X. Rob Dean, s-a dovedit a fi foarte interesat de acest test și a subliniat faptul că ”oamenii își doresc să călătorească cât mai mult, dar fără să dăuneze prea mult mediului înconjurător”.
Acesta a precizat și faptul că o astfel de soluție, vremelnică, ar putea reduce din anxietatea proprietarilor de EV atunci când vine vorba de călătorii pe distanțe lungi.
Pe parcursul zilei de test, au fost alimentate în total 10 EV-uri, iar calculele efectuate pentru a determina eficiența acestui generator relevă următoarele rezultate. A fost nevoie de 1 singur litru de motorină, pentru a genera 3.392 kWh. Timp de nouă ore și 15 minute, cât a durat experimentul, au fost consumați 108.6 litri de motorină, pentru un total de 368.4 kWh produși.
În funcție de stilul de condus, putere motor, opțiuni și consumatori de curent, fiecare mașină își are propriul consum de energie. Tradus în consum ”obișnuit” însă, BMW-ul i3, parte a acestui experiment, a fost cel mai eficient, cu un rezultat de circa 4.392 litri/100km. Aproximativ același randament îl are un Seria 3 cu motorizare pe diesel
Tesla Model S între 5.011 și 6.014 litri/100 km, Model X între 5.689 și 6.957 litri/100 km, comparativ cu un Holden Commodore care papă 5.7 litri la sută sau un Touareg ce înghite ușor 7.2 litri de motorină la sută (cifre luate din manualele de utilizator probabil).
Ceea ce urma de demonstrat este faptul că astfel de generatoare, instalate oriunde pe planeta asta, ar putea contribui la sporirea atractivității EV-urilor în ochii cumpărătorilor și implicit popularizarea lor, facilitând construcția unei rețele de încărcătoare pentru mașini electrice.
Următorul pas care și l-a propus Edward, este să instaleze astfel de generatoare în mai multe locații pentru proprietarii de EV-uri din diferite regiuni.
Cât este de verde însă acest generator? Ei bine, Edward susține că în comparație cu o mașină obișnuită, pusă în mișcare de un motor cu ardere internă, acest generator este mult mai ecologic, așa cum regimul constant la care lucrează generatorul, utilizează mai eficient motorina decât un automobil parcat cu motorul în relanti sau chiar în accelerare.
Plus că stația de produs curent este mobilă, poate fi instalată oriunde, este simplă în deservire și funcționează oricând, trebuie doar să o pornești.