UTIL: Care sunt normele admise pentru zgomotul de evacuare? Ce amenzi pot fi aplicate și cui?
De Redactor AE | 19 August, 2020
În spațiul virtual, tot mai mulți automobiliști se plâng pe faptul că sunt amendați pentru zgomotul produs de motoarele lor. Între timp locatarii blocurilor din capitală, deranjați de zbârnâieli și accelerări zgomotoase la miezul nopții, sunt fericiți să știe că au fost trași la răspundere.
Pe de o parte, angajații INSP comit ilegalități și abuzuri, sancționând șoferii fără să se conducă de un mecanism clar în acest sens și desigur fără dispozitive speciale, iar de cealaltă parte sunt locuitorii orașului, obosiți de motociclete turate la maxim și mașinile ”sport” modificate pentru a se face auzite de departe, până să ajungă la meetingul de la benzinării.
Am decis să abordez acest subiect pentru a vă aduce tuturor, puțină lumină. Ambelor tabere. Să știți cine este responsabil pentru exploatarea mașinilor zgomotoase, cine este responsabil pentru că a admis în circulație astfe de vehicule, care este norma admisibilă a zgomotului pentru automobilele echipate cu motoare cu ardere internă și nu în ultimul rând care sunt amenzile!
Responsabil pentru exploatarea vehiculelor gălăgioase se face șoferul. Conform Articolului 122, punct 6, litera C din Regulamentul Circulației Rutiere, ”Este interzisă exploatarea vehiculelor în cazurile în care sînt depistate devieri de la normativele tehnice şi ecologice:
c) zgomotul produs de dispozitivul de evacuare a gazelor de eşapament depăşeşte nivelul zgomotului admisibil sau nu se asigură etanşeitatea sistemului de ventilare a carterului motorului;”
Okay, dar mașina este admisă în circulație, respectiv a fost considerată OK de către stațiile acreditate în evaluarea conformității?! De ce sunt sancționați șoferii? Iată că dacă veți fi amendat pentru încălcarea descrisă mai sus la Art 122, puteți merge în judecată invocând cel puțin două motive în contestație, răspunderea persoanei juridice, acreditate de ANTA și lipsa probelor în depistarea neconformității.
Punctul 204 al Regulamentului cu privire la inspecţia tehnică periodică a vehiculelor rutiere specifică verificarea zgomotelor produse de automobil, cu mențiunea că puteți fi respins dacă ”dispozitivul de amortizare a zgomotului lipsește sau este defectat.”
Okay. Și unde găsiți aceste norme sau nivel admisibil? Într-un document numit Reglementare tehnică privind omologarea autovehiculelor şi certificarea componentelor acestora, Anexa nr 9.
Conform acestui act, pentru diferite categorii de autovehicule, sunt descrise mai multe nivele. Însă, pentru mașinile echipate cu motoare cu prindere prin scânteie, nivelul de zgomot este de 101 dBA.
(În Canada, spre exemplu, nivelul zgomotului unui motor ce lucrează la relanti nu trebuie să depășească 92 de dB iar în mișcare sau la viteză nu mai mare de 100 dB! Iar pentru refuzul de a efectua testul riscă o amendă de la 300 la 600 de dolari.)
Și cine este responsabil de aceste verificări? Vedeți răspunsul din același regulament: Evaluarea conformităţii autovehiculelor, aflate în exploatare, în cazul introducerii unor modificări în construcţia lor se efectuează în formă de verificare a stării lor tehnice după identificarea fiecărui autovehicul. Practic ce am scris și mai sus.
Iar angajații INSP sunt obligați la constatarea încălcării să folosească mijloace tehnice speciale pentru a putea demonstra vinovăția conducătorului auto! La caz, sonometrul. Același instrument puteți utiliza și dvs pentru a vă apăra de injustiție. Măsurarea se face la o distanță de 0.5 metri de la țeava de evacuare a mașinii.
În încheiere, dacă mașina a trecut procedura de revizie tehnică și a primit ecusonul respectiv cu ADMIS atunci responsabili și sancționați ar trebui să fie incusliv persoanele cu funcție de răspundere și respectiv și persoanele juridice, iar cei din urmă riscă o amendă de până la 7.500 lei.
Acum că aveți toate informațiile și explicațiile pe larg, puteți spune că sunteți informați și bine înarmați!
Iar dacă mașina sau motocicleta dvs depășește această normă admisibilă, aveți bun simț și respect - readuceți vehiculul la normele de conformitate! Totuși trebuie să ne respectăm reciproc și nu toate urechile agreeasă sunetul ”sport și fain”.
Drumuri bune să aveți!
Vedeți mai jos, cât de complicată și totodată cât de bine pusă la punct este procedura de măsurare a zgomotului produs de motocicletă în Quebec!