Util: Află de ce anvelopele noi ar trebui montate în primul rând pe axa spate!
De Pavel | 7 August, 2019
În materialul pregătit mai devreme de redacția AutoExpert.md, în care am povestit despre ce se întâmplă dacă montăm anvelope diferite pe maşină, am fost întrebați de cititorii noștri de ce anvelopa nouă se montează prioritar pe puntea spate. Astăzi vom încerca să răspundem la această întrebare.
Primul gând care îți vine atunci când cumperi o pereche de anvelope noi, este să le montezi pe puntea față. Aici majoritatea șoferilor se conduc de logica că avem nevoie de tracțiune maximă pe roțile folosite pentru a vira vehiculul. Acest lucru este în principiu corect, însă stabilitatea mașinii este dată de axul spate!
O punte spate stabilă păstrează mașina pe direcție. Acest lucru este net mai important decât comportamentul direcției de pe axa față. Motivul este că roțile din față, în cazul în care alunecă, sunt mult mai ușor de controlat de șofer decât puntea spate scăpată de sub control. Constructorii auto iau în considerare acest aspect prin faptul că majoritatea modelelor sunt setate pentru un caracter subvirator. Subvirarea poate fi combătută destul de ușor, prin ridicarea pedalei de accelerare sau acționarea frânei, ambele fiind reacții firești și de instict pentru marea majoritate a șoferilor.
Dacă aderența de pe puntea spate se pierde, atunci apare fenomenul de subvirare, care se combate prin accelerație controlată și contrabarcare. Din păcate acesta nu este un gest reflex pentru cei mai mulți dintre șoferi.
Riscul de acvaplanare este la fel un factor important, care obligă ca profilul cauciucului să fie mai adânc pentru roțile axului spate. Valoarea minimă de 1.6 milimetri indicată de lege, este deseori insuficientă. Canalele cu o adâncime mică nu reușesc să arunce apa și astfel se creează o pernă de apă pe care mașina plutește și devine incontrolabilă! Ar trebui ca anvelopele cu un profil mai adânc să fie pe spate, însă cele cu o uzură semnificativă nu au ce căuta în acest caz nici pe puntea față.
Vehiculul oferă cele mai bune condiții de rulare doar atunci când pe ambele axe sunt montate anvelope cu o adâncime a profilului asemănătoare. Cei care vor să meargă în condiții de siguranță, ar trebui să schimbe cauciucurile între axe la fiecare 10.000 de kilometri și să monteze unele noi în cazul în care adâncimea profilului numără doar 3 mimiletri.