Uleiul in cutia de viteze la BMW, Lifetime, îl schimbăm sau nu? Iată ce spune producătorul
De Redactor AE | 2 Aprilie, 2021
Pentru că mulți mă întreabă (1-2 oameni), frecvent, unde îmi deservesc mașina, ce fac și ce nu fac, ce e bine și ce nu este, am decis să abordez subiectul direct la producător. Nu am vorbit cu inginerii de la fabrica din Munchen, ci cu dealerul oficial BMW în Moldova, AutoSpace SRL.
Mulți proprietari ai acestui brand de mașini, cunosc faptul că uleiul în cutia de viteze ZF, este lifetime - adică pe viață. Și totodată posesorii de BMW sunt cam sceptici în privința acestui fapt. Părerile desigur sunt împărțite, unii nu se ating de cutia de viteze și uleiul în transmisie până nu pică cutia, alții însă preferă totuși să găsească ”un loc cu meșteri pricepuți unde să o facă”. Și unii și alții au dreptate în felul lor. Am încercat să aflu mai multe informații în acest sens și cum ar fi mai corect, am început cu reprezentanța BMW, ei fiind cei care se ghidează strict de instrucțiile de fabrică, de la producător și nu au voie, sublinez acest lucru, nu au voie să întreprindă alte acțiuni, decât ce le dictează uzina.
În micul meu interview, am discutat cu Mihail Maloman, Director departament ASAP și Vadim Rașcu, cel din urmă fiind și persoana care comunică non-stop cu BMW, în vederea admiterii unor reparații sau lucrări mai specifice. Să zicem că schimbul de ulei în cutia de viteze intră aici. De ce? Aflați imediat, doar să aveți răbdare.
Dealerul BMW în Moldova, nici la cerere, nu schimbă uleiul de cutie în viteze. Nu pentru că nu poate, sau nu vrea, ci pentru că o procedură în acest sens, ar costa clientul final mult prea mult. Este nevoie de tehnică specială și o cantitate mare de ulei, pentru a se asigura o curățare eficientă a canalelor de circulație, evitând astfel defecțiunile ulterioare. Iar defecțiuni în transmisie, din cauza schimbului de ulei pot surveni oricând.
Explicația se ascunde în faptul că în interiorul cutiei de viteze, nu există nici un fel de floră sau faună specială, nici o microclimă, cum se mai întâlnește scris pe forumuri și grupuri de FB. Există doar reziduri, impurități și depuneri care cu timpul apar în mod natural în cutie, așa cum avem forțe de fricțiune totuși. Aceste impurități se ”așează” pe căile pe unde circulă uleiul și ”stau” acolo mult timp. Pot fi neatinse, atâta timp cât uleiul vechi continuă să circule până își pierde definitiv proprietățile (mașini cu 400.000km reali și de 2 ori mai puțin la bord). Ce se întâmplă când pui ulei proaspăt? Puterea de curățare a acestuia este mai mare, în rezultat va prelua și impuritățile metalice pe care ulterior le transportă în toată cutia și uite aici apar problemele.
Pentru a evita asta, reiterez, este nevoie de echipament special și, cum am scris mai sus, o cantitate de vreo 15 litri cel puțin. Cum uleiul de transmisie original BMW nu este dintre cele mai accesibile, iar altul nu poate fi utilizat conform protocolului intern, costul final nu este deloc rațional. Și tehnica utilizată nu poate fi una aftermarket, ci numai acceptată sau recomandată de producător. Asta e regula!
În concluzie, am putea spune că da, se poate schimba, da, se poate face, însă dealerul are un motiv pentru care ar refuza asta, iar atelierele specializate în acest sens nu întotdeauna își pot asuma lucrarea fără consecințe. Pentru a mai dilua din mitul legat de schimb ulei transmisie, în căutare voi căuta și (poate) cel mai bun service de pe la noi, cărora o să le ofer posibilitatea să se expună din punctul lor de vedere. Puteți veni cu sugestii în acest sens.
În practica BMW, există și situații în care se poate face schimbul de ulei. Se întâmplă atunci când cutia lucrează cu smucituri și nu își poate face adaptările, sau presiunea este redusă. În acest caz, se poate schimba uleiul împreună cu baia de ulei a cutiei de viteze, se poate înlocui Mechatronicul sau întreaga cutie de viteze, din nou, conform protocolului și indicației de la producător.
Curiozitatea mea nu s-a sfârșit aici. E suficient să scrii în Google, ZF 8HP Transmission Fluid Change și vei găsi nu doar oferte de vânzare, kit complet pentru schimb ulei ci și instrucțiunile aferente, fără pomină de pompe de înaltă capacitate și presiune.
Mă întreb firesc, există riscuri despre care nu se vorbește, din moment ce dealerul nu și le asumă? Sau care e misterul?
Voi continua să mă documentez și sper să revin cu păreri argumentate, de la mai multe surse legat de misterul transmisiei ZF8HP cu ulei Lifetime. Până atunci, aștept și comentariile și sugestiile voastre la acest subiect! Pe curând.