Transportul public din capitală în criză continuă! Zeci de rute de microbuz au dispărut iar altele sunt pe cale
De Pavel | 23 Decembrie, 2019
Autoritățile locale ale municipiului Chișinău nu au încă o soluție la situația critică din transportul public de pasageri, iar numărul unităţilor de transport ce prestează acest serviciu scade vertiginos, scrie mold-street.com
Astfel, în perioada anilor 2014-2019 de pe rutele municipale de microbuz s-au retras circa 700 unităţi de transport.
Rutele de microbuz care deja au dispărut
" În special au avut de suferit şi suferă în continuare rutele de microbuz suburbane şi unele rute care deservesc cartiere, în care fluxul de călători este format numai într-o singură direcţie în funcție de perioada zilei. Unele rute şi-au sistat activitatea (104, 111, 114, 118, 126, 127, 137, 154, 163, 180, 189, 193), iar altele, ajungând la un număr critic de unităţi de transport, riscă să-şi sisteze activitatea în orice moment (101, 119, 125, 129, 131, 165, 172, 175,178, 188, 192)", se arată într-o notă a administraţiei municipale.
În prezent pe cele 45 de rute municipale de microbuz sunt autorizate 794 unităţi de transport faţă de 1.750 unităţi care activau în anul 2014, numărul lor fiind în continuă scădere.
"Acest fapt este îngrijorător, deoarece este din ce în ce mai dificilă deservirea populaţiei municipiului cu transport public, mai ales, în perioada anului şcolar", susţin reprezentanţii primăriei.
Motivul principal este rentabilitatea scăzută a activităţii de transport pasageri, ca urmare a creşterii preţurilor la combustibil, lubrifianţi, piese de schimb şi materiale de exploatare, dar şi ca urmare a unor tarife ce nu acoperă costurile de transport
Tarife din anul 2001
Tariful pentru un kilometru parcurs în afara razei urbei constituie 0,15 lei şi a fost stabilit încă în anul 2001. Pe rutele interurbane, a fost stabilit însă un tarif de 0,48 lei, adică de trei or mai mare.
"În aceste condiţii operatorii de transport nu mai investesc în întreţinerea şi înnoirea parcului rulant de autobuze, nemaivorbind de procurarea autobuzelor noi mai moderne", susţine administraţia municipală.
Şi dacă în cazul transportului cu troleibuze şi autobuze din Chişinău se alocă subvenţii anuale din bugetul municipal de circa 400 milioane lei, apoi în cazul celui cu microbuze acestea lipsesc.
În bugetul pe anul 2020, iarăți sunt prevăzute aproape 400 de milioane lei subvenţionarea costurilor, dar şi pentru procurarea sau asamblarea troleibuzelor, precum şi pentru procurarea autobuzelor de diferită
capacitate de transportare.
În această situaţie o măsură preventivă şi provizorie, pentru a nu întrerupe procesul de transportare a călătorilor în municipiul Chişinău, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţii a propus stabilirea unor cote mai reduse în medie cu 100-150 lei pe lună a taxelor locale pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători în raza municipiului Chişinău pentru fiecare autovehicul (microbuz sau autobuz), față de cele aprobate pentru anul 2019.
De notat că întreprinderile municipale „Parcul urban de autobuze” şi „Regia transport electric” sunt scutite de plata taxei locale lunare pentru dreptul de a presta servicii de transport auto de călători pe teritoriul municipiului Chişinău.
Amintim că, anterior s-a vorbit despre necesitatea ajustării tarifului pentru călătoria în transportul public, ca acesta să acopere o cotă mai mare din costul serviciului. Astfel tarifele ar fi urmat să crească de la 2 la 5 lei pentru deplasarea cu troleibuzul, pe când călătoria cu autobuzul ar putea costa chiar și opt lei.
Noua administraţie municipală a respins deocamdată o astfel de soluţie.