TEST DRIVE: În Off-Road cu noile Mitsubishi Pajero Sport, L200 şi Outlander
De Redactor AE | 14 Octombrie, 2016
Toamna şi-a intrat pe deplin în drepturi iar odată cu schimbarea vremii se schimbă şi regulile jocului. Deja nu mai merge să te afişezi cu un sportcar ce urlă la maxim din sistemul de evacuare, ci mai degrabă eşti în căutarea unui loc călduţ, în siguranţă şi confort, ferit de vremea rea de afară. Bine că toate astea le găseşti la pachet într-un SUV şi nu oricare ci unul de marcă Mitsubishi.
Ne-am convins de acest lucru după o invitaţie la test-drive, venită din partea dealerului oficial Mitsubishi în Moldova, AutoSpace S.R.L. Iar oferta cuprindea tocmai trei automobile noi (pentru trei redacţii de specialitate), printre care cele mai proaspăt lansate Mitsubishi Pajero Sport şi Mitsubishi L200 şi cea de-a treia generaţie a lui Outlander în versiunea de facelift. Maşini pe care le-am probat nu doar pe şosea dar şi în afara acesteia. Cu ce impresii ne-au lăsat, aflaţi în cele ce urmează.
Urma să parcurgem un traseu cu o lungime de circa 140 de kilometri prin Moldova, iar o secţiune din acesta includea o baie de noroi în rezervaţia cultural-naturală Orheiul Vechi. Pasiunea pentru pickup-uri m-a făcut să aleg cel mai nou L200 pentru început de drum, un pas oarecum greşit, aşa cum nu am reuşit să îl conduc decât pe asfalt, nu şi în afara acestuia, aşa cum se recomandă de făcut cu un vehicul din segmentul lui. În schimb am putut pune la încercare capacităţile de off-road ale lui Outlander, model care a primit un facelift în anul 2015 şi care cu siguranţă că are un cuvânt de spus.
Mitsubishi Outlander, cel mai confortabil automobil din acest trio. Concluzia ar putea fi alterată de faptul că am petrecut cel mai mult timp la volanul crossoverului japonez, însă acest lucru nu mă face să regret deloc lipsa de antrenamente libere în stil Rally Dakar cu Pajero Sport şi L200. Ba dincontra, m-am simţit liber să experimentez şi să parcurg acelaşi traseu ca şi SUV-urile din artileria grea de la Mitsubishi. Nu m-am îndoit nici pentru o secundă că Mitsubishi Outlander poate lua cu asalt pantele abrupte şi băile de noroi fără să dea semne de oboseală. Orice baltă care îmi apărea în cale aia era a mea! Bine că desingul părţii frontale a maşinii permite un unghi de atac impresionant, fără să dai cu "buza" de pământ, astfel am trecut prin toate ritualurile de off-road cu brio.
Bineînţeles că mult mai confortabil acest model se simte pe şosea, unde înghite flămând din denivelările şi gropile asfaltului moldovenesc. Rulează confortabil şi îşi menţine viteza constantă, doar că este cam leneş în depăşiri. Motorul de 2.4 litri pe benzină cuplat la transmisia de tip CVT nu îl ajută prea mult în acest sens, semn că japonezii au cam ignorat importanţa calităţilor dinamice ale maşinii. Fapt care de altfel se referă la toate trei automobile din acest test, mai puţin pickup-ul! Acceleratorul înfipt în podea nu îţi trezeşte nici o emoţie, iar pedala de frână mi-a părut la rândul ei un pic cam moale. Trebuie să insişti pe toată cursa ca să atingi efortul de frânare dorit. Compensează în schimb cu suspensia care îţi iartă ignoranţa, vizibilitatea şi nu în ultimul rând confortul. Pe roţi de 18 inch, în afara asfaltului şi la viteze de 100 km/h, nu am simţit nici un deranj retransmis pe corp!
Tranziţia de la L200 la Outlander s-a simţit în special în interior, unde calitatea materialelor a crescut exponenţial, însă a păstrat rădăcinele în forma volanului, reglajele electrice pentru scaune, sistemul de infotainment sau unele butoane. Asemănări care practic se pierd atunci când urci la volanul lui Pajero Sport. Acest model l-am condus de la Orheiul Vechi şi până la restaurantul unde am luat masa, practic pe acelaşi drum accidentat pe unde am păşit cu Outlander-ul. Nu pot să nu notez faptul că încrederea în forţele proprii şi în maşină au crescut considerabil însă contrar aşteptărilor, îmi lipsea spaţiul din Outlander. Vedeţi voi, Pajero Sport are geamurile laterale un pic cam înguste şi vizibilitatea redusă din care îţi mai taie şi capota motorului. Nu sunt claustrofob de felul meu, dar îmi place să simt că am aer.
Aveam senzaţia că mă aflu într-un vehicul de război, nu ştiu dacă e corect să-l numesc chiar tanc, dar cam pe-acolo. E un vehicul foarte ferm şi rigid, dar care te leagănă uşor când abordezi off-road-ul şi chiar şi pe asfalt are grijă să nu te salte la denivelări. Se simte utilizarea şasiului în construcţia maşinii, fapt care îi garantează supremaţia pe teren accidentat, dar retează grav din dinamică. Masa totală a maşinii sunt o problemă pentru motorul de 2.4 litri diesel, mai ales dacă ai trei pasageri la bord şi ceva bagaje.
Contrar aşteptărilor însă, Mitsubishi L200 mi-a părut cel mai dinamic SUV din test. Accelerează uşor, chiar şi până la viteze de 140 km/h, pedala de frână este mai informativă decât la Pajero Sport sau Outlander, vizibilitate foarte bună, spaţiu suficient în habitaclu şi plus la toate este şi practic. În benă poţi transporta până la 1000 de kilograme, garda la sol te ajută să treci uşor peste obstacole iar sistemul de tracţiune integrală cu diferite setări şi cuplaje nu fac decât să îţi inspire încredere în faptul că nu vei rămâne blocat în drum, indiferent de suprafaţa pe care rulezi.
În ce priveşte dotările, aflaţi că pornind de la Outlander şi până la Pajero Sport, toate modelele sunt echipate cu un sistem de infotainment simplist, cu ecran tactil de dimensiuni compacte (ceva mai mare e la Pajero), scaune reglabile electric şi cu încălzire, tapiţerie din piele, toate patru portiere cu geamuri acţionate electric, cameră video pentru mersul în marşarier şi cutie de viteze automată, care la fiecare este diferită. Dacă Outlander-ul vine dotat cu transmisie continuă variabilă CVT, atunci L200 are un "automat" simplu, iar Pajero se laudă cu o cutie de viteze cu opt rapoarte şi padele la volan.
În aceste condiţii, este firesc să vă întrebaţi care este cel mai bun din cele trei testate? Ei bine, nu există un campion desăvârşit. Fiecare model îşi are meritele sale care desigur vin la pachet cu câteva compromisuri. Însă indiferent de necesităţile şi cerinţele clienţilor, Mitsubishi are o soluţie pentru fiecare în parte. Cred că diferenţele de preţ ar putea fi factorul decisiv în alegerea SUV-ului, unde cel mai accesibil este Outlander-ul, urmat de L200 şi vârful de gamă Pajero Sport. Însă "distanţa" dintre ele este calculată doar la câteva mii de dolari şi nu zeci de mii cum se întâmplă să vedem la alţi producători auto.
Ce aş alege eu? Ei bine, pentru mine varianta cea mai optimă şi mai raţională dpdv financiar, ar fi crossoverul Outlander care îmbină stofa mai luxoasă din Pajero cu simplitatea şi dinamica lui L200. Foarte confortabil, se descurcă relativ bine în off-road şi este cel mai drăguţ la capitolul design. În echiparea de top, aşa cum l-am testat, costă în jur de 31.000 de dolari, deci poate fi numit chiar accesibil. Însă dacă ar fi să aleg cu inima, atunci merg pe varianta lui L200. În complectaţia maximală, pickup-ul costă cu vreo 6.000 de dolari mai mult, rămâne doar să mă decid ce fac cu bena, ori mai bine zis spaţiul oferit de ea.
[caption id="attachment_70069" align="alignnone" width="1150"] Poziţia naltă la volanul lui L200 îţi oferă o vizibilitate foarte bună. Însă centrul de greutate ridicat te ţine în priză tot timpul şi trebuie să faci mişcări de corectare cu volanul dacă vrei să te menţii pe centru.[/caption]
[caption id="attachment_70068" align="alignnone" width="1150"] Nu ştiu cum alţii dar eu nu m-am putu obişnui cu designul noului Pajero Sport.[/caption]
[caption id="attachment_70071" align="alignnone" width="1150"] Favoritul, atunci când vine vorba de off-road![/caption]
[caption id="attachment_70083" align="alignnone" width="1150"] Chiar îmi va lipsi Outlander-ul. Mi-am găsit liniştea aici.[/caption]
[caption id="attachment_70104" align="alignnone" width="1365"] L200 nu îi este frică nici de apă, dacă nu depăşeşte 70 cm adâncime...[/caption]
[caption id="attachment_70107" align="alignnone" width="1150"] Un loc excepţional pentru o escapadă din mediul urban.[/caption]