Test Drive: În premieră pentru Moldova, AutoExpert a testat noul BMW M4 F82 acasă!
De Redactor AE | 3 Februarie, 2016
Cu siguranţă că vă amtintiţi imaginile publicate pe AutoExpert în urmă cu ceva timp, în care apărea cel mai nou model BMW M4, surprins pe străzile capitalei. Ei bine, iată că acestea ne-au servit drept pistă de lansare în căutarea proprietarului acestei bijuterii. Reacţiile şi comentariile nu au întârziat să apară pe pagina de facebook, iar la scurt timp, eram deja în discuţii cu tânărul posesor al sportivei germane, care, fără să ezite prea mult, s-a oferit să ne-o încredinţeze pentru un test drive! Astfel, am devenit prima redacţie auto din Moldova, care a testat un BMW M4 Coupe, pe drumurile (dacă pot fi numite aşa) din ţară.
Primul contact pe viu cu cel mai popular sportcar din gama bavarezilor este de-a dreptul incitant. Designerii de la BMW au realizat imposibilul, lansând un automobil complet diferit, chiar dacă aparent au plecat de la un "banal" Seria 4 Coupe. În compania acestei maşini te simţi tot timpul ca în compania unui pitbull. Iar asta deoarece, noul M4 Coupe denotă acelaşi caracter explozibil, extrem de dinamic, imprevizibil şi oricând gata de atac, alături de care nu poţi fi în siguranţă nici pentru o clipită. Până şi staţionată, maşina asta te provoacă să îi atingi limitele. Tu însă, cunoşti prea bine de ce este în stare, aşa că nu vrei să îţi încerci norocul. Preferi să o descoperi pas cu pas, până îi câştigi încrederea...
După mine, cel mai sexy element de design al lui M4, este capota motorului. Cea care îţi sugerează faptul că acolo se ascunde sursa ta de energie, izvorul de adrenalină, capabil să te teleporteze într-o altă dimensiune. Trecând peste grilele dublate şi logo-ul M4, puţin mai jos, descoperi bara faţă, cu guri de ventilare neortodoxe şi un design de prădător. Formele unghiulare şi ascuţite, îşi găsesc continuitatea spre posteriorul bombat, pe capota portbagajului, dar şi la nivelul spoilerului, unde au migrat finalele sistemului de evacuare.
Aspectul exterior al maşinii îţi captează instant atenţia, şi de fiecare dată când o priveşti, în diferite ipostaze, descoperi ceva nou. Însă performanţele tehnice sunt cu adevărat cele care ne interesează mai mult, iar pentru a le accesa trebuie să pătrundem în interior!
Hai, deschizi larg portiera şi...te loveşti de primul neajuns. Este fixatorul de poziţie, cu care m-am confruntat anterior, când am testat noul BMW X1 (F48). Nu ştiu ce o fi fost în mintea inginerilor, dar pe mine personal mă deranjează faptul că trebuie "să ţii uşa" cu mâna, ca nu cumva să o dai de pereţi, ori de maşinile parcate în preajmă. Aşa cum portiera maşinii nu este chiar dintre cele mai scurte, într-o parcare îngustă rişti să îţi aminteşti toţi sfinţii. Nu e grav, dar nici nu mă lasă gândul că se putea mai bine, iar o explicaţie logică la întrebarea "de ce" nu am.
Interiorul este ceva mai apropiat maşinilor de serie BMW. Aici găseşti acelaşi panou de bord, atât de familiar cu Seria 3 şi 4, sistemul de climatizare intuitiv, cu toate butoanele la locul lor, şi trimuri din plastic. Prima diferenţă sesizabilă apare la nivelul scaunelor sport, tapiţate cu piele fină, reglabile electric şi împodobite cu acel element distinctiv ///M.
Plăcut la atingere este şi volanul în trei spiţe, în spatele căruia stau fixate padelele de preselectare a treptelor ce te ghidează prin meniul transmisiei cu dublu-ambreiaj M-DCT. Cele mai important însă, turometrul gradat până la 8.000 de rotaţii pe minut şi vitezometrul care se sfârşeşte la 330 km/h, sunt cele care ţin să îţi amintească că te afli de fapt într-un sportcar.
Până la urmă, nici nu ai nevoie de mai mult de atât, mi-am zis eu şi m-am grăbit să apăs butonul Start/Stop. Nu înainte însă, să îmi aranjez scaunul cum se poate mai bine, iar pentru acest exerciţiu inginerii mi-au pus la dispoziţie câteva butoane. Nimic mai simplu! Mai greu însă, a fost să cuplez centura de siguranţă, pentru care trebuie să te întinzi mult peste umărul stâng...iar cu această ocazie am mai aruncat o bilă neagră în urna producătorului german.
Motorul cu şase cilindri în linie, twin-turbo, cunoscut şi ca S55, porneşte alarmant şi îţi mângâie auzul cu frecvenţe joase şi vibraţii selecte, livrate direct din sistemul de evacuare. Sună extrem de plăcut, mai ales la rece, pentru ca mai apoi să remarci un soi de cacofonie, un ţăcănit iritant. Să îmi fie ieratată asocierea, dar nu e departe de unitatea de 1.5 litri de pe Seria 2. Iar ca să scapi de acesta ai două soluţii, fie conduci în ture fie conectezi sistemul audio Harman Kardon, care în cazul lui M4, este oferit opţional (1100 euro). Se rostogoleşte bila neagră cu numărul trei.
În fine, cuplez levierul cutiei de viteze în poziţia D, eliberez frâna de mână şi, hai la joacă! În pofida aşteptărilor, aş vrea să remarc faptul că, nu m-am simţit ca un extraterestru la trecerea din maşina personală, un BMW X1 de prima generaţie, la bordul lui M4. Pedalele sunt la fel de prietenoase şi perfect informative, astfel că am plecat uşor, fără bruscări, iar la prima frânare nu am întâmpinat nici o manifestare de dezacord. Te mulezi rapid cu maşina, iar de acum încolo totul decurge într-o armonie deplină.
După primul kilometru parcurs, insist puţin şi apăs cu încredere acceleratorul, iar cei 425 de cai putere (431PS) se fac simţiţi rapid! În lipsa oricărui instrument medical de precizie, constat că bătăile inimii cresc rapid, odată cu viteza afişată pe Head-up display. Cu adevărat, motorul de 3.0 litri volum, este perfect pentru cei care nu iubesc gustul amărui al cafelei de dimineaţă. Iată deci şi soluţia pentru un exerciţiu cardio de efect, în drum spre oficiu.
Vrei mai mult de atât? BMW M4 îţi pune la dispoziţie o mulţime de setări, iar cele mai optime pentru tine, le poţi grupa în memoria maşinii prin intermediul butoanelor M1 şi M2, incluse pe volan. Fiind programabile, la o simplă apăsare a acestora, eşti imediat transferat la setările care îţi sunt cel mai mult pe plac. Bineînţeles le poţi schimba oricând, pe fiecare în parte, în regim manual, accesând comenzile de lângă levierul cutiei de viteze.
Suspensia dispune de trei moduri, Confort, Sport şi Sport Plus, iar cea mai sesizabilă diferenţă este doar între primul şi ultimul, cel de mijloc practic nu îl poţi diferenţia. Chiar dacă nu pot să mă plâng de dureri de spate, totuşi suspensia lui M4 este foarte rigidă, indiferent de regimul ales. Este adevărat că senzaţiile sunt amplificate şi de jantele la 19 inch, însă per total, maşina face faţă drumurilor proaste din ţară şi se simte ca un tot întreg, fără sunete şi bătăi în gol.
Direcţia asistată electric dispune la rândul ei de trei moduri similare, unde cel mai plăcut este Sport Plus, care îţi face volanul mult mai greu şi mai ferm. Şi pe final, vine motorul, ce poate fi rulat în regimul Efficient, Sport şi Sport Plus. Ultimul este de fapt cel care îţi dezvăluie adevărata faţă a lui M4!
Până şi cea mai mică bruscare a acceleratorului este instant resimţită de roţile punţii spate, care tind să rupă aderenţa cu asfaltul la prima ocazie. Iată de ce, nu este recomandată sub nici o formă, dezactivarea sistemului de control al tracţiunii DTC. Cu toate astea, excepţiile de la regulă sunt foarte distractive, mai ales că M4 iubeşte să derapeze în orice curbă. În linie dreaptă, cei 425 de cai putere (317 kw) şi 550 Nm de cuplu motor, disponibili încă de jos, îţi asigură un sprint de la zero la prima sută în doar 4.1 secunde, iar cu pedala la podea poţi atinge viteza maximă de 250 km/h, limitată electronic. Cutia de viteze cu dublu-ambreiaj M-DCT Drivelogic schimbă treptele într-un ritm fulgerător, însă, va trebui să calc pe inimă şi să spun că mi-aş fi dorit un PDK, mă aşteptam la mai mult de atât.
Pentru a reveni la limitile de viteză impuse de lege, vei avea nevoie de ajutorul sistemului de frânare. Din fericire, bavarezii nu s-au zgârcit şi au echipat maşina cu discuri de frână capabile să facă faţă cu uşurinţă provocărilor. Încă de la prima vedere, în timp ce le măsori cu ochiul, ţi se conturează acel sentiment de siguranţă şi încredere. Cu toate astea nu vă recomand să vă bazaţi doar pe ele, în special atunci când rulaţi cu o viteză sub 200 km/h.
Noul BMW M4 este o maşină extrem de rapidă, cultivată într-un echilibru mecanic aproape perfect. Inginerii germani au construit un adevărat instrument de precizie, care în mânile unui pilot profesionist se transformă într-o armă, însă lăsată în grija unor persoane mai puţin experimentate, poate fi cauza unor tragedii.
Designul deosebit, performanţele de invidiat, caracterul inconfundabil, cele mai noi dotări, dar şi tehnologiile moderne, au făcut din BMW M4 un nou reper în segmentul sportcar-urilor, motiv pentru care coupe-ul a atins cote maxime de popularitate. Nu este lipsit nici de vicii, sau mai bine zis neajunsuri, multe dintre care le treci cu vederea, dar care totuşi nu ar trebui să fie prezente într-un automobil premium marca BMW. La cele enumerate mai sus deja, aş putea să adaug şi capota portbagajului care simplu nu se închide decât dacă o forţezi. Şi nu o poţi face doar cu două degete, pui mâna frumos şi o trânteşti cu multă dragoste!
Cu referire la maşina testată de mine, aflaţi că aceasta a fost produsă în luna decembrie a lui 2014, iar în ziua de 30 ianuarie număra puţin peste 15.000 de km parcurşi. Coupe-ul a fost procurat chiar din Germania la un preţ cuprins între 60 şi 70.000 de euro, cum mult sub preţul cu care a fost vândută de la uzină (peste 90k). Stăpânit de modestie, actualul proprietar a preferat să îşi păstreze anonimatul, motiv pentru care nu îi vom dezvălui numele. În numele echipei AutoExpert ţin să îi mulţumesc şi pe această cale pentru încrederea acordată!
Din păcate, în criză totală de timp, nu am reuşit să petrecem mai multe clipe la volanul acestui minunat M4, iar vremea de afară ne-a dat complet peste cap organizarea. Unde mai pui că, a menţine maşina curată, măcar o oră, a fost o adevărată provocare! Totuşi sperăm că v-a plăcut testul AE, iar noi promitem să vă bucurăm şi în continuare cu cele mai suculente relatări din lumea auto!
Order options | ||
No. | Description | |
1CA | SELECTION COP RELEVANT VEHICLES | |
2MK | M DCT WITH DRIVELOGIC | |
2VB | TYRE PRESSURE INDICATOR | |
2VF | ADAPTIV M SUSPENSION | |
2VZ | 19"LT/ALY WHEELS DO.SP. 437 M/MT BL | |
230 | EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT | |
3AG | BACKUP CAMERA | |
302 | ALARM SYSTEM | |
322 | COMFORT ACCESS SYSTEM | |
4AE | ARMREST FRONT RETRACTABLE | |
4LX | HIGH.TRIM FIN. BLACKCHROM | |
4LY | INTERIOR TRIM FINISHERS ALUMINIUM B | |
403 | GLAS ROOF, ELECTRIC | |
420 | SUN PROTECTION GLAZING | |
423 | FLOOR MATS, VELOUR | |
428 | WARNING TRIANGLE | |
430 | INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE | |
459 | SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY | |
493 | STORAGE COMPARTMENT PACKAGE | |
494 | SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER | |
5AC | AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL | |
5AS | DRIVING ASSISTANT | |
5DA | PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE | |
502 | HEADLIGHT WASHER SYSTEM | |
508 | PARK DISTANCE CONTROL (PDC) | |
552 | ADAPTIVE LED HEADLIGHT | |
575 | ADDITIONAL 12V POWER SOCKET | |
6AC | INTELLIGENT EMERGENCY CALL | |
6AE | TELESERVICES | |
6AK | CONNECTEDDRIVE SERVICES | |
6AM | ||
6AN | CONCIERGE SERVICES | |
6AP | REMOTE SERVICES | |
6NS | CONVENIENCE TELEPHONY WITH EXTENDED | |
609 | NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL | |
610 | HEAD UP DISPLAY | |
688 | HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM | |
698 | AREA-CODE 2 | |
7ME | M DRIVERS PACKAGE | |
7XP | NAVIGATION PACKAGE CONNECTEDDRIVE | |
760 | INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME | |
8KA | OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS | |
8TH | SPEED LIMIT INFO | |
801 | GERMANY VERSION | |
879 | GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION | |
Series options | ||
No. | Description | |
431 | INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D | |
488 | LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER | |
490 | SEAT BACK WIDTH ADJUSTMENT | |
521 | RAIN SENSOR | |
534 | AUTOMATIC AIR CONDITIONING | |
544 | CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION | |
548 | SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING | |
563 | LIGHTS PACKAGE | |
775 | INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE | |
851 | LANGUAGE VERSION GERMAN |
Foto Credits: Cristi Costanda Photography, GetOverIt by Slabu Sorin Daniel.