Test Drive: Citroen C4 Cactus, maşina care te lasă să fii tu însuţi!

De Redactor AE   |  21 Martie, 2016

Distribuie :

Primul lucru mai ciudat, legat de acest automobil, care îţi trezeşte un semn de întrebare în minte, este fără îndoială denumirea. CACTUS. Nu ştiu ce a servit drept idee francezilor să utilizeze numele unei plante în nomenclatura mărcii, însă cert este faptul că au potrivit-o bine. Vedeţi voi, acest crossover compact, se vrea diferit de restul lumii, se vrea special, iar dacă ar fi să comparăm industria auto, cu o imensă grădină de flori, Cactus-ul este planta pe care puţini ar alege-o în favoarea unui...trandafir, să zicem.

Dacă îmi permiteţi, mai vin cu o comparaţie. O bună parte din populaţiei acestei planete, deţin un animal de companie. În cele mai multe cazuri, acesta este un pisoi sau un câine. Bineînţeles că poate fi şi un papagal, ori un hamster, un piton, un păianjen, sau orice altă vietate din care sunt multe pe pământ. Cu toate astea s-ar putea să rămâi şocat să afli că cineva a ales să prietenească cu un porc sau un dihore, însă numai stăpânul acelui mamifer, ştie de fapt cu ce este atât de special prietenul său. Aceasta ar fi o a doua asemănare care îmi vine în minte atunci când mă gândesc la noul Citroen C4 Cactus. Este pur şi simplu prea diferit de restul animalelor (a se citi automobile)!

DSC_1885

Iar aici nu mă refer doar la designul maşinii care îmbină cu succes trăsăturile clasice ale unui crossover cu silueta unui hatchback modest. Nici măcar de elementele de protecţie AirBump, integrate în portierele laterale ale maşinii, nu merge vorba. Noul Citroen C4 Cactus este special prin simplul fapt că este maşina care te face să te simţi altfel. Puţini dintre noi, s-ar încumeta să scoată din buzunar o sumă rotungită la 18.700 euro, pentru a primi în schimb un crossover micuţ, echipat cu un motor pe motorină de 1.6 litri şi 92 de cai putere. Şi totuşi, Citroen C4 Cactus există şi se bucură de succes. Prin ce se explică acest lucru, aflaţi în cele ce urmează.

Până la urmă nu în zadar francezii sunt cei care dau tonul în lumea modei, iar acest lucru explică cum nu se poate mai bine, originile lui C4 Cactus.

DSC_2348

Curios până în măduva oaselor, am mers la dealerul Citroen din Moldova, compania DAAC-Hermes, pentru a ne puncta în agendă un test drive cu C4 Cactus. Maşina ne aştepta chiar în showroom şi spre bucuria mea era neagră. Sunt de departe adeptul acestei culori, doar că în viziunea mea, anume această nuanţă de vopsea se potriveşte cel mai bine cu micuţul Cactus. Negru lucios, negru mat, accente de gri pe jantele de R16 inch SQUARE Gris şi un strop de roşu pe montanţii spate C, asta e tot de ce are nevoie crossoverul francez la prima vedere. Să nu uităm că standard sunt oferite luminile de zi LED care completează imaginea de off-roader a micuţului. Până aici, doar impresii pozitive.

DSC_2322

Dimensiunile compacte ale maşinii ascund de fapt un interior foarte spaţios şi ergonomic. Utilizarea unei transmisii robotizate cu şase rapoarte a permis înlăturarea levierului cutiei de viteze, iar frâna de mână şi-a găsit locul puţin mai jos de cotiera centrală. Cea din urmă, apropo, poate fi rabatată, iar în rezultat primeşti o canapea foarte confortabilă şi moale. Cockpit-ul poate părea îngust, având spaţiile vitraliere mai mici, însă graţie construcţiei sale eşti protejat foarte bine de razele solare.

C4 Cactus

Pentru a mai salva din spaţiul util, Citroen a preferat să înlocuiască multitudinea de comenzi acţionate prin butoane, cu un display touch-screen SMEG 7. Aici găseşti absolut tot necesarul, de la informaţia despre maşină şi consum, sistemul de aer condiţionat, setările pentru sistemul audio, până la navigaţie, şi multe altele. Simplu, uşor de accesat şi extrem de prietenos (în comparaţie cu interfaţa stupidă întâlnită pe Range Rover). Apropo de sistemul de climatizare, nouă ne-a luat ceva timp pentru a ne acomoda cu setările şi reglajele acestuia.

DSC_2207

Bordul de instrumente clasic a fost la rândul lui înlocuit cu un display pe care sunt afişate cele mai importante informaţii, cum ar fi rezerva de combustibil, treapta cuplată şi desigur viteza. Lipseşte un turometru, ceea ce ţi-ar putea crea incomodităţi la început, dar te obişnuieşti rapid. Totuşi, fără un asemenea instrument de precizie, padelele pentru schimbarea treptelor, oferite în echiparea standard, s-au dovedit a fi inutile.

Mi-a plăcut tapiţeria din piele CUIR Graine Black, combinată cu inserţii de culoare mov pe bord şi la nivelul portierelor, iar mâinerele din piele şi cusuturile contrastante albe definitivează interiorul francezului până la cele mai mici detalii. Trimurile piano black se privesc frumos în acest ansamblu, dar se prăfuiesc prea uşor pe drumurile din ţara noastră. Pe această cale, ţin să le mulţumesc autorităţilor care au grijă să le păstreze intacte, până le spală ploaia!

C4 Cactus

Pe lista dotărilor de bază, producătorul francez a trecut încălzirea în scaune(!), oglinzi degivrante, sistemul de cruise control cu posibilitatea de a seta limita de viteză, luminile de zi LED DRL cu pornire automată, şase airbag-uri, sensor de presiune în anvelope, volanul multifuncţional tapiţat cu piele, sisteme de siguranţă ca ABS, REF, AFU, ASR, ESP şi asistenţa în pante (Hill Start Assist), proiectoare anti-ceaţă cu funcţia de iluminare în viraje (Corner light), sistem hands-free Bluetooth, geamuri fumurii pe spate şi alte câteva mărunţişuri plăcute. La acest capitol, ţi-ar părea că nu mai ai nevoie de nimic în plus şi totuşi este loc de mai bine. Sistemul Park Assist, oferit opţional, ce include sensori de parcare şi camera video pentru marşarier şi care de altfel m-a bucurat cu o imagine foarte clară, merită toţi banii!

[caption id="attachment_64735" align="alignnone" width="1024"] Park Assist[/caption]

Portbagajul îţi pune la dispoziţie în jur de 358 de litri şi credeţi-mă pe cuvânt, sunt toţi acolo. Podeaua este plată şi ascunde o roată de rezervă de dimensiuni compacte, oferită standard, iar spătarul banchetei spate este rabatabil, astfel că veţi benficia de mai mult volum în caz de necesitate.

C4 Cactus

Acum că ştiţi cum stau lucrurile la interior şi exterior, putem trece la următorul capitol. Ce ne interesează cel mai mult să aflăm, este cum se comportă în trafic noul C4 Cactus! Şi iată ce impresii ne-a lăsat modelul. Pentru început, motorul de 1.6 litri e-HDI şi 92 de cai putere, face faţă cu uşurinţă sarcinilor la care este supus. Bine că nici maşina nu cântăreşte prea mult, adică în jur de 1055 kilograme, ceea ce îl ajută enorm. Porneşte uşor de pe loc, însă pentru a dezvolta viteze înalte va trebui să vă înarmaţi cu multă răbdare.

De la zero la o sută în mai mult de 11 secunde :)

[caption id="attachment_64742" align="alignnone" width="1024"]Cactus C4 1.6 e-HDI[/caption]

M-a scos din pepeni însă cutia de viteze ETG6. Este simplu ridicolă! Urcarea în trepte se face cu întârziere iar uneori ai impresia că maşina frânează de una singură. Simţi cu tot corpul că  se cuplează următoarea viteză, de parcă ai avea o remorcă în spate care te ţine. Oricât de mult nu am încercat să găsesc un compromis optim între turaţii, viteză şi nevoia de a accelera, nu am reuşit. Am apelat şi la padele chiar, dar cu regret, nu s-a schimbat prea mult situaţia.

Comenzile cutiei, adică butoanele D, R şi N par a fi întotdeauna la îndemână, dar îţi vei aminti cu drag de levierul clasic, atunci când vei avea de manevrat într-un spaţiu mai îngust. Jocul de-a înainte-înapoi nu e chiar punctul forte al acestei transmisii.

DSC_2246

Direcţia asistată electric şi suspensia maşinii, m-au impresionat mai mult decât mă aşteptam. Noul Citroen C4 Cactus păşeşte fără probleme peste micile denivelări din asfalt şi doar la gropile mai mari răsună a gol în caroserie. În rest, nici o obiecţie. Se conduce plăcut, confortabil, iar cu garda la sol mărită chiar eşti tentat să survolezi drumurile de ţară într-o veselie.

În concluzie, dacă îţi doreşti o maşină polivalentă, fără pretenţii de clasă înaltă pentru care să plăteşti extra cost, dar care să te bucure cu tot necesarul în materie de tehnologii şi confort, atunci Citroen C4 Cactus ar putea fi soluţia. Designul neobişnuit, ţinuta de drum decentă şi un consum de carburanţi sub aşteptări, sunt argumentele incontestabile aduse în favoarea francezului. Mai puţin cutia de viteze...

Citroen C4 Cactus este o maşină care pune accentul pe sentimentul de libertate mai mult decât pe propriul ego. Nu te va ajuta să te afirmi în trafic, dacă asta cauţi, dar îţi garantează suficiente priviri de la cei din jur, poate chiar mai mult decât o nemţoaică din clasa premium. Într-un final, C4 Cactus te invită să fii tu însuţi, fără a fi afectat de popularitatea şi calităţile unei anume mărci sau model de automobil.

DSC_1869

DSC_1832 DSC_1841 DSC_1881 DSC_1885 DSC_1888 DSC_1892 DSC_1906 DSC_1927 DSC_1928 DSC_2210 DSC_2226 DSC_2234 DSC_2240 DSC_2244 DSC_2246 DSC_2247 DSC_2251 DSC_2252 DSC_2256 DSC_2262 DSC_2265 DSC_2284 DSC_2361 DSC_2372DSC_1941DSC_1983DSC_1987DSC_1995DSC_2011DSC_2047DSC_2013DSC_2074DSC_2106DSC_2134DSC_2142DSC_2159DSC_2138 C4 CactusDSC_2178DSC_2185DSC_2190DSC_2192DSC_2194

foto: Cristi Costanda Photography

Recomandate:

RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări - Photo
Sociale
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări

Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar putea fi modificată pentru a clarifica responsabilitățile în cazul accidentelor rutiere cauzate de remorci. Cine

Inna
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co - Photo
Noutăți
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co

Volvo a anunțat oficial vânzarea a 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co către producătorul chinez Zeekr, pentru suma de 708 milioane de euro. Decizia vine în co

Inna
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale - Photo
Sociale
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale

Cetățenii Republicii Moldova care locuiesc în regiunea transnistreană vor putea obține permise de conducere moldovenești doar după promovarea examenelor teoretice și practice conform cerințelor

Inna
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric - Photo
Noutăți
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric

Hyundai a prezentat prima schiță oficială a interiorului viitorului SUV electric Ioniq 9, un model cu trei rânduri de scaune care promite să impresioneze prin spațiu generos și o atmosferă elega

Inna
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3 - Photo
Noutăți
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3

Când BMW a spus că elementele de design ale Neue Klasse se vor regăsi și pe vehiculele cu motoare cu ardere internă, păi se pare că nu au glumit. A opta generație Seria 3 este similară cu i

Inna
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale - Photo
Noutăți
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale

Abarth a anunțat oficial că nu va mai produce modele echipate cu motoare termice, ca urmare a reglementărilor europene tot mai stricte, privind emisiile de CO2. Decizia marchează o schimbare important

Inna
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară - Photo
Sociale
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară

Inspectorii de patrulare au depistat, în weekend, mai mulți șoferi care au încălcat limitele de viteză pe traseul R6, în apropierea localității Măgdăcești.Un tânăr de 22 de

Inna