SUA introduce taxe vamale de 25% pentru mașinile importate: exporturile europene grav afectate

De Inna | 10 Aprilie, 2025
Administrația Trump a impus, începând cu 3 aprilie, o nouă taxă vamală de 25% pentru toate mașinile care nu sunt produse în Statele Unite, măsură care ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei auto europene.
Potrivit unui studiu realizat de Inovev, furnizor de date din Franța, menținerea acestei taxe până la finalul anului ar putea duce la o scădere a exporturilor de mașini din Uniunea Europeană și Marea Britanie cu aproximativ 200.000 de unități, dintr-un volum estimat la 900.000 de vehicule.
În ultimii zece ani, exporturile de mașini europene către SUA au oscilat între 700.000 de unități (în 2022) – în contextul crizei semiconductorilor – și 975.000 de unități (în 2018).
Datele arată că Volkswagen Group, Mercedes-Benz și BMW sunt principalii exportatori auto europeni către SUA, cu cote de 26%, 23% și 19% din totalul vehiculelor exportate.
Cel mai popular model european în SUA în 2023 a fost Mercedes-Benz GLC, cu 60.000 de unități vândute, urmat de SUV-urile Volvo XC90 și XC60.
Primele reacții din industrie
Unii constructori auto europeni au reacționat deja. Audi și Jaguar Land Rover au decis să suspende temporar exporturile către piața americană. De cealaltă parte, Ferrari a anunțat că ar putea majora prețurile anumitor modele cu până la 10%, însă așteaptă clarificări suplimentare.
Până în prezent, niciun producător de volum nu a anunțat o creștere oficială de prețuri în SUA, dar presiunile economice s-ar putea traduce în decizii similare în lunile următoare.
Posibile relocări de producție
Specialiștii Inovev avertizează că, dacă noile taxe se mențin și în 2026, unii producători ar putea fi nevoiți să-și regândească strategiile de producție. Acest lucru ar putea însemna extinderea liniilor de asamblare existente în SUA sau chiar construirea de noi uzine, pentru a evita taxele și a rămâne competitivi pe piața americană.
Pierderi estimate de miliarde de euro
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a criticat ferm decizia administrației Trump, estimând pierderi de ordinul miliardelor de euro pentru exporturile UE.
De exemplu, banca de investiții Jefferies anticipează o scădere cu 75% a încasărilor grupului Stellantis în SUA în 2025, echivalentul a aproximativ 7 miliarde de euro.