Studiu: un SUV termic emite de 6.7 ori mai multe gaze cu efect de seră decât un SUV electric pe baterii
De Inna | 12 August, 2024
Un studiu recent, realizat de Consiliul Internațional pentru Transport Ecologic (ICCT) arată că emisiile vehiculelor hibride sunt de aproximativ cinci ori mai mari pe parcursul întregului ciclu de viață, comparativ cu cele ale mașinilor electrice alimentate de baterii.
În mod tradițional, mașinile electrice și cele hibride sunt considerate mai ecologice decât vehiculele cu motoare termice. Cu toate acestea, ele prezintă și dezavantaje, în special în ceea ce privește emisiile generate în timpul producției și al casării lor.
Potrivit studiului ICCT, mașinile electrice alimentate cu baterii au cele mai scăzute emisii pe întreg ciclul de viață, mai ales atunci când sunt încărcate cu energie din surse regenerabile. Hibridele fără posibilitatea de a fi încărcate la priză emit de până la 2.5 ori mai multe gaze cu efect de seră pe parcursul întregului ciclu de viață, comparativ cu vehiculele electrice. Diferențele sunt și mai mari în cazul mașinilor plug-in hybrid, unde emisiile aproape se dublează.
Aceste date sunt valabile atunci când vehiculele sunt încărcate folosind energia din rețeaua națională. Dacă energia utilizată provine din surse regenerabile, emisiile unui SUV hibrid pot fi de 4.9 ori mai mari decât cele ale unui SUV electric.
Comparativ, un SUV cu motor termic emite de 6.7 ori mai multe gaze cu efect de seră decât un SUV electric pe baterii.
Pentru a oferi o imagine cât mai fidelă, ICCT subliniază că emisiile nete de gaze cu efect de seră pe parcursul ciclului de viață al unui vehicul includ emisiile provenite din fabricarea bateriilor și a vehiculelor, din producția de materii prime și de combustibil, din utilizarea vehiculelor și din eliminarea acestora la sfârșitul ciclului de viață.
În 2021, emisiile unei mașini electrice de dimensiuni medii erau cu 57-68% mai mici pe parcursul întregului ciclu de viață, comparativ cu cele ale unei mașini cu motor termic de dimensiuni similare. În acest an, diferențele au crescut la 66-74%, și pot ajunge chiar la 84% atunci când energia utilizată pentru încărcare este obținută din surse regenerabile.