STUDIU: Câte taxe trebuie să achite anual un proprietar de automobil în Moldova!

De Pavel   |  28 Decembrie, 2019

Distribuie :

La mijlocul anului 2019, în Republica Moldova a fost înregistrat numărul record de 1 milion de unități de transport. Cifra totală include atât vehicule noi, cât şi vechi, iar peste 625 mii sunt autoturisme. Experți economici prognozează că, în cel mult 10 ani, numărul mașinilor din Moldova se va dubla, atingând pragul de 2 milioane de mijloace de transport, scrie moldova.org

Până atunci, în acest an Republica Moldova a mai bătut un record local: numărul de mașini la 1.000 de familii a depășit cifra de 500 unități, ceea ce înseamnă că fiecare a doua familie dispune de un automobil. În acest context, a fost creat un studiu în care a fist stabilit, câte taxe „la stat” trebuie să achite un proprietar de automobil în Moldova.

Aceasta nu înainte, totuși, de a menționa că, după calitatea drumurilor, țara noastră se află abia pe locul 128 din 137 de state, într-un top realizat de Forumul Economic Mondial!

Deci, anual posesorii de automobile achită trei plăți obligatorii – taxa rutieră, testarea tehnică și polița de asigurare auto. Dintre acestea doar prima merge „la stat”, aceasta purtând lungul generic „taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova”.

Taxa rutieră este achitată atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice posesoare de autovehicule înmatriculate în țara noastră. Potrivit legislației în vigoare, obiect al impunerii acestei taxe sunt autovehiculele înmatriculate permanent sau temporar în Republica Moldova: motociclete, autoturisme, autocamioane, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autoturism sau de microbuz, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autocamion, autoremorchere, remorci, semiremorci, microbuze, autobuze, tractoare, orice alte autovehicule cu autopropulsie.

Taxa se achită o dată în an printr-o plată unică şi în volum deplin. Trebuie de menționat că aceasta se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului.

Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republicii Moldova:

Taxa la motociclete sunt calculate și prevăzute în Codul Fiscal:

Motociclete: până la 500 cm3 inclusiv unitate – 300 lei
Motociclete peste 500 cm3 unitate – 600 lei/unitate

Cea la autoturismele trebuie calculată reieșind din următoarele criterii :

a) de până la 2000 cm3 inclusiv cm3 0, 60 lei
b) de la 2001 la 3000 cm3 inclusiv cm3 0,90 lei
c) de la 3001 la 4000 cm3 inclusiv cm3 1,20 lei
d) de la 4001 la 5000 cm3 inclusiv cm3 1,50 lei
e) de peste 5001 cm3 cm3 1,80 lei

Deci, Codul fiscal nu indică direct suma spre achitare, dar proprietarii de autoturisme știu că pot să acceseze serviciul guvernamental MPay la adresa https://mpay.gov.md, unde pe lângă plata online poate să calculeze și suma ce urmează a fi achitată.

Următoarea plată care trebuie achitată de posesorii de automobile este cea cea pentru testarea tehnică a automobilului. Testarea Tehnică (TT) se efectuează pentru a verifica unităţile de transport auto dacă corespund normelor şi standardelor naţionale de securitate a circulaţiei rutiere şi a protecţiei mediului înconjurător. Aceasta este obligatorie și nu se va efectua fără prezentarea documentului de plată ce confirmă achitarea taxei pentru anul curent. Taxa se achită indiferent de rezultatele testării tehnice obligatorie. Lista stațiilor de testare tehnică auto care activează pe teritoriul Republicii Moldova.

Tarifele percepute la reviziua tehnică:

Motociclete                     50 lei
Până la 2000                  150 lei
De la 2001                       200 lei
De la 3501 la 10000      250 lei

În final, cea de-a treia plată este RCA, care se descifrează ca asigurare obligatorie de răspundere civilă auto. Asigurarea RCA este o asigurare prin care terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau decesul ori vătămările corporale suferite. Plata pentru aceasta se stabilește în funcție de mai multe criterii, cum ar fi, numărul persoanelor admise la conducere, capacitatea motorului, dacă a mai fost sau nu asigurat automobilul, viza de reședință a proprietarului.

Din toate plățile, doar taxa pentru utilizarea drumurilor merge în fondul rutier. Fondul rutier se instituie în cadrul bugetului de stat și se utilizează pentru finanțarea:

  •  întreţinerii, reparaţiei şi reconstrucţiei drumurilor publice naţionale și locale;
    proiectării de drumuri;
  •  dezvoltării bazei de producţie a unităţilor care efectuează lucrări de întreţinere a drumurilor, procurării tehnicii şi utilajului pentru acestea;
  • producerii de materiale de construcţie rutieră;
  • lucrărilor de cercetare ştiinţifică, de proiectare şi construcţie în domeniu;
  • administrării gospodăriei drumurilor;
  • cheltuielilor de deservire şi rambursare a împrumuturilor cu destinaţie specială aprobate prin lege, conform art.2 alin.(2) din prezenta lege.

Experții în domeniu au calculat că Fondul Rutier este format circa 90 la sută din accizele pentru produsele petroliere şi taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM. Regulamentul cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier, prevede că, cel puţin, 50% din fond trebuie repartizate pentru finanţarea lucrărilor de întreţinere, reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor naţionale.

În ultimii 7 ani, cheltuielile anuale din fondul rutier au variat între 972,4 milioane lei (în 2018, minim) şi 1.363,9 milioane lei (în 2014, maxim) În 2019, urmau să fie repartizați peste un miliard 24 milioane de lei din fondul rutier pentru întreținerea de rutină a drumurilor publice naționale, dar și pentru executarea lucrărilor de reparație.

Sursa: Moldova.org

Recomandate:

Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric - Photo
Noutăți
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric

Hyundai a prezentat prima schiță oficială a interiorului viitorului SUV electric Ioniq 9, un model cu trei rânduri de scaune care promite să impresioneze prin spațiu generos și o atmosferă elega

Inna
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări - Photo
Sociale
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări

Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar putea fi modificată pentru a clarifica responsabilitățile în cazul accidentelor rutiere cauzate de remorci. Cine

Inna
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale - Photo
Sociale
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale

Cetățenii Republicii Moldova care locuiesc în regiunea transnistreană vor putea obține permise de conducere moldovenești doar după promovarea examenelor teoretice și practice conform cerințelor

Inna
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co - Photo
Noutăți
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co

Volvo a anunțat oficial vânzarea a 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co către producătorul chinez Zeekr, pentru suma de 708 milioane de euro. Decizia vine în co

Inna
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3 - Photo
Noutăți
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3

Când BMW a spus că elementele de design ale Neue Klasse se vor regăsi și pe vehiculele cu motoare cu ardere internă, păi se pare că nu au glumit. A opta generație Seria 3 este similară cu i

Inna
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale - Photo
Noutăți
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale

Abarth a anunțat oficial că nu va mai produce modele echipate cu motoare termice, ca urmare a reglementărilor europene tot mai stricte, privind emisiile de CO2. Decizia marchează o schimbare important

Inna
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară - Photo
Sociale
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară

Inspectorii de patrulare au depistat, în weekend, mai mulți șoferi care au încălcat limitele de viteză pe traseul R6, în apropierea localității Măgdăcești.Un tânăr de 22 de

Inna