Știai că psihoacustica este știința care decide cum se va auzi ușa mașinii tale atunci când se închide?
De Pavel | 25 August, 2020
Sunetl de închidere a portierelor este primul pe care îl analizăm atunci când contactăm pentru prima dată cu un model de mașină aflată în showroom. Astfel, nu e de mirare că acest aspect beneficiază de o atenție specială din partea producătorilor auto, care angajează specialiaști care să se ocupe anume de acest sunet.
Potrivit publicației Mel Magazine, sunetul care se aude la închiderea ușilor unui vehicul este printre cele mai importante pe care se concentrează inginerii când proiectează o mașină. Aici nu vorbim doar de un sunet rezultat din atingerea bruscă a două panouri de caroserie – portiera și cadrul acesteia. Inginerii depun un efort semnificativ pentru ca sunetul emis să fie unul specific, înfundat, care conferă ideea de îmbinare perfectă, soliditate, calitate și confort.
Psihoacustica, este țtiința care analizează efectul sunetelor asupra obiceilor de cumpărare a oamenilor. Există studii aprofundate care ajuta ca prin manipularea acustică, constructorii auto să infuențeze deciziile clienților. Mai exact, s-a descoperit că aceștia fac o asociere foarte clară între sunetele produse de o mașină și calitatea de fabricație percepută.
Cât de straniu nu ar suna, dar nu sunetul motorului reprezintă un indiciu al calitații pentru cei care vin să-și cumpere o mașină. Mult mai important este sunetul emis de uși la închidere. Potrivit oamenilor de știință, un sunet înfundat sau de frecvență joasă, conferă impresia de calitate, iar unul de frecvență mai înaltă îi face pe clienți să-și imagineze că întreaga mașină este construită ieftin și neglijent.
Conform declarațiilor specialistului care se ocupă de sunete în cadrul companiei Mercedes, sunetul potrivit nu are nicio legătură cu greutatea portierei sau rigiditatea construcției. Dimpotrivă, sunetul depinde de designul acustic al structurii ușii, al încuietorii și al chederelor. Orice brand auto are proprii ingineri de sunet care folosesc combinații specifice de materiale și izolare fonică, pentru a amortiza sunetele nedorite și a lăsa un sunet unic, care asigură efectul dorit.
Acum putem înțelege de ce ușa unui Gelandewagen se închide brutal și puțin mai zgomotos, față de un S-Class care cu fiecare generație aduce noi standarde în segment.