Scadere inceata, dar sigura
De AutoExpert | 29 Noiembrie, 2009
Scadere inceata, dar sigura
Cum precizam în articolul din numărul 4 al acestu ani, primele trei luni ale anului au confirmat cele mai triste pronosticuri referitor la vanzările de automobile noi. Şi, aşa cum speranţa moare ultima, speram cu toţii ca situaţia să se reabiliteze câtuşi de puţin. Probabil, cineva acolo sus ne iubeşte, dar într-adevăr treburile pe piaţa auto s-au mai ameliorat puţin. Ce-i drept, nu într-atât ca să fie o creştere cât de mică, ci mai degrabă putem spune că recesiunea a mai contenit niţel. Iar ca să o zicem şi mai figurat, putem considera că piaţa auto a făcut rost de o paraşută.
Altfel, dacă în primele trei luni urmăream o scădere a pieţii de circa 58%, spre mijlocul anului aceasta s-a redus la valoarea de aproximativ 46 la sută.
Dacă în 2008 – an record pentru vânzătorii de maşini noi – în primele şase luni ale anului au fost comercializate 5151 automobile (turisme + comerciale), în anul curent cifra a scăzut aproape la jumătate – doar 2776 unităţi. Dacă la unii reprezentanţi ai pieţii vânzările au scăzut la jumătate, la alţii s-a ajuns la 4-5 automobile vândute pe lună, faţă de cel puţin 10-15 anul trecut. Totuşi, situaţia s-a mai ameliorat puţin, dar această ameliorare are o cauză foarte concretă, care de departe nu ţine de o eventuală redresare a economiei moldoveneşti. Ne vom opri mai amănunţit la cauzele acestei redresări, dar ceva mai departe, iar acum haideţi să analizăm topul 10 a celor mai activi reprezentanţi ai businesului auto. Pentru a fi mai productivi, vom utiliza tabelele alăturate.
Ca şi mai înainte, Leader în numărul de maşini comercializate a rămas Lada, care a reuşit o performanţă de 422 unităţi vândute. Luând în consideraţie cifra de vânzări din aceeaşi perioadă a anului trecut – 957 – realizăm cât de mult a căzut cererea – cu 55 % (48% pentru primele trei luni)! Dealerul producătorului rus a pierdut şi mai mult în tremestrul al doilea.
Următoare pe lista preferinţelor este Dacia – cu 286 maşini vândute, faţă de 506 în anul trecut, înregistrând o scădere cu 43%. La fel, şi acest dealer este în cădere.
Pe locul trei în 2009 se află Skoda, care a reuşit să vândă 241 automobile. Faţă de anul trecut, acest brand a ridicat câteva trepte, urcând de pe locul 5. În aceeaşi perioadă a lui 2008 Skoda a vândut 272 automobile, astfel vânzările au scăzut cu doar 11%.
Pe locul patru stă Toyota, cu 168 automobile vândute. Pentru 2008, această cifră indica 495 automobile, adică asistăm la o scădere cu peste 66%. În acelaşi timp, Toyota şi-a păstrat locul 4 în clasament.
Locul cinci este rezervat de Mitsubishi, care au comercializat 163 maşini. La fel, anul trecut în aceeaşi perioadă erau înregistrate vânzările a 479 automobile, cu o reducere de 65% a vânzărilor.
Pe locul şase regăsim este germanii de la Mercedes-Benz care urca de pe locul 8 cu 110 maşini comercializate şi care înregistrează o scădere de doar 13% faţă de 2008 (124 autoturisme vândute).
Ford (în 2008 -12) cade o poziţie – de pe 6 pe 7, cu 103 automobile vândute. Reieşind din cele 126 maşini vândute în perioada similară a lui 2008, Ford înregistrează o scădere de 22%, cu menţiunea că pe atunci acest brand nici nu intra în TOP 10.
Tot pe 7 este şi Hyundai cu 103 maşini comercializate, faţă de 203 pentru 2008. Astfel, brandul coreean înregistrează şi el o scădere de 49%.
Nissan se menţine pe locul 8, cu 89 maşini vândute. Nissan este şi el în scădere - 33% (133 unităţi în 2008).
Pe locul 9 urcă Chevrolet, cu 88 maşini vândute în primele şase şuni ale lui 2009. Acest brand înregistrează o scădere de 28% în vânzări, faţă de 2008, dar şi o ridicare în topul nostru.
Kia, cu 82 maşini comercializate, este ultima în TOP 10. În 2008 acest brand înregistra 159 automobile vândute, astfel că creşterea anunţată pentru primele trei luni s-a transformat într-o scădere de 48%.
La fel, situaţia în sectorul comercial este la fel de deplorabilă – în primele trei luni ale anului curent au fost comercializate doar 144(!) automobile, faţă de 375 în 2008. Acest fapt nu miră însă dacă verificăm statistica numărului de transporturi auto în acest an, care a căzut cu peste 60% faţă de anul trecut. Evident, odată ce au scăzut veniturile companiilor care reprezintă targetul-cheie ale companiilor ce vând camioane şi utilitare, vor scade cel puţin la fel de mult şi vânzările de acest tip de maşini.
Dar să revenim la mica ameliorare din tremestrul al doilea al anului curent. Cu toate că am fi dorit mult ca ea să fi apărut graţie unei redresări ale economiei naţionale, cauzele adevărate sunt mult mai prozaice. Astfel, pentru a nu suferi pierderi ireparabile, dealerii au decis să lichideze stok-urile de maşini avute la preţuri mai mici decât până acum. În acest mod am fost martori la diferite acţiuni şi reduceri de preţuri spectaculoase, care au reuşit să atragă clienţi noi. Reducerile au atins în special automobilele produse în 2008, care au fost aduse în republică până la începerea declinului. Şi aşa cum o bună parte din aceste maşini sunt cumpărate nu pe banii dealerilor ci cu ajutorul companiilor de leasing, o staţionare de durată înseamnă pierderi însemnate. Astfel, dealerii au decis să scape cât mai curând de stok-uri pentru a nu se îngloda în datorii. Acest lucru înseamnă că foarte curând, când stok-urile vor fi lichidate, scăderea pieţii va continua mai departe. În plus, circulă zvonuri că din toamnă maşinile noi se vor scumpi. Astfel, dacă aveaţi dorinţă dar şi posibilitate de a procura un automobil nou, faceţi-o acum, cât mai există şanse. În curând va trebui să plătiţi mult mai mult.
Noutăţi bune se aud şi din partea companiilor de leasing, care şi-au redus substanţial activitatea în acest domeniu. Aşa cum spuneam mai devreme, scăderea pieţii este datorată în special lipsei condiţiilor prielnice de leasing. În ultimile trei luni companiile ce ofereau servicii financiare au adoptat condiţii mult mai severe de acordare a leasingului, procentul acestuia crescând de la 11-12 la 18%, iar prima rată – de la 0-12% la 30. Dar pentru a aduce profit aceste companii trebuie să opereze cu vânzări multe, astfel că acum se pune întrebarea de a atrage cât mai mulţi clienţi. Ce-i drept, această reticenţă va dura până spre finele anului, dar în 2010 companiile de leasing vor fi nevoite să se adapteze sau… să dispară. În plus, sunt aşteptaţi încă câţiva jucători străini care pot schimba spre bine climatul pe această piaţă.
Cu alte cuvinte, situaţia pentru moment pare ceva mai pozitivă, dar nu se ştie cât va dura această ameliorare – ultimul cuvânt, ca de obicei, nu-l spun analiştii economici ci cumpărătorii.
Top 10 vânzări pentru prima jumătate a anului 2009
Poziţia Brandul Numărul de unităţi vândute
Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie Total Dinamica
1 Lada 52 116 95 75 45 39 422 -55%
2 Dacia 69 51 46 51 34 35 286 -43%
3 Skoda 32 46 37 50 50 26 241 -11%
4 Toyota 29 26 43 28 24 18 168 -66%
5 Mitsubishi 25 18 30 24 34 32 163 -65%
6 Mercedes-Benz 13 16 16 26 17 22 110 -13%
7 Ford 12 19 25 20 12 15 103 -22%
= Hyundai 18 6 21 14 34 10 103 -49%
8 Nissan 12 13 20 25 9 10 89 -33%
9 Chevrolet 11 4 5 8 30 30 88 -28%
10 KIA 16 16 22 8 12 8 82 -48%
Top 10 vânzări pentru prima jumătate a anului 2008
Poziţia Brandul Numărul de unităţi vândute
Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie Total
1 VAZ 174 171 158 163 154 137 957
2 DACIA 71 92 94 96 74 79 506
3 TOYOTA 59 75 71 100 101 89 495
4 MITSUBISHI 70 77 72 75 91 94 479
5 ŠKODA 32 46 61 57 40 36 272
6 DAEWOO 38 26 34 39 25 55 217
7 HYNDAI 17 21 36 40 22 51 203
8 MAZDA 14 28 45 20 43 43 193
9 KIA 7 23 14 35 29 51 159
10 NISSAN 9 19 26 35 24 20 133
Numărul total de automobile vândute în prima jumătate a anilor 2009 şi 2008
Anul Luna Total
Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie
2009 443 496 523 491 415 408 2776
2008 723 818 890 958 856 906 5151