Șeful ANRE spune că după vechea metodă de plafonare benzina ajungea acum la 23 de lei!
De Pavel | 22 Septembrie, 2021
Noua modalitate de plafonare a prețurilor produselor petroliere folosită de ANRE a dus la cifre de care se arată nemulțumită o societate întreagă. În același timp, șeful ANRE spune că vechea metodă ar fi indicat costuri și mai mari!
Directorul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Eugen Carpov, declară că simulările şi comparaţiile efectuate de către ANRE au arătat că, dacă formula actuală de stabilire a preţurilor se aplica de la începutul acestui an, apoi în iunie preţurile la benzina A95 ar fi fost cu un leu mai mic, iar motorina ar fi fost cu aproape 85 de bani mai ieftină.
„Dacă se menţinea modelul vechi, apoi acum ajungeam la un preţ de circa 23 de lei pentru un litru de benzină A95”, a declarat șeful ANRE. Același lucru avea să se întâmple și cu prețul motorinei.
După părerea lui Carpov, două săptămâni de aplicare a noii legi, nu sunt suficiente pentru a putea aprecia justa valoare a impactului punerii în aplicare a noii modalităţi de stabilire a prețurilor, care în prezent a creat percepția greșită, precum că noua lege a generat scumpirea carburanților.
În susținerea poziției sale, oficialul a prezentat graficele cotațiilor Platts la benzină, care demonstrează că în luna septembrie 2021 a fost înregistrat cel mai înalt nivel, din ultimii cinci ani, al prețurilor la carburanți pe piețele internaționale.
Din datele prezentate de Carpov, rezultă că în prezent în preţul la pompă a unui litru de benzină: 47% – este preţul de vânzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 24% – este acciza plătită la intrarea în ţară, 17% – TVA la intrarea în ţară, iar 12% – este marja, care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.
În cazul motorinei, raportul este următor: 54% – este preţul de vânzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 14% – este acciza plătită la intrarea în ţară, 17% – TVA la intrarea în ţară, iar 15% – este marja, care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.
Companiile de pe piaţă susţin, însă, că marja de 2,62 de lei, calculată de ANRE, nu acoperă costurile totale suportate de ele şi ar putea duce la dispariţia micilor benzinării, care nu importă carburanţi şi îi cumpără pe loc, de la cele trei companii ce controlează importul în Moldova.
În același timp, în calculul ANRE nu este inclus nici comisionul aplicat de rafinării la vânzarea carburanţilor, iar acesta oscilează între 30 şi 60 de dolari pentru o tonă de benzină, şi între 50 şi 70 de dolari – în cazul motorinei. În consecinţă, aceasta nu ar stimula apariţia pe piaţa a unor noi importatori şi jucători.
Eugen Carpov, director al ANRE, a recomandat în schimb companiilor să reducă costurile de exploatare şi să majoreze vânzările la benzinării, care ar fi de 2-3 ori mai mici de cât în România şi alte state din UE.