Se găsesc pe orice motor diesel, dar știai cum funcționează? Află totul despre bujiile incandescente!
De Redactor AE | 7 Decembrie, 2018
Motoarele Diesel, au un principiu diferit de funcționare, față de cele pe benzină. Ambele însă nu pot funcționa fără bujii. Și dacă la cele pe benzină, bujia generează scânteie, cele incandescente generează căldură. Cum și câtă căldură, aflați mai jos!
Dacă mașina ta, echipată cu un motor pe motorină, pornește iarna mai greu, din a 3-a oară sau mai rău, află că prima cauză ar putea fi chiar bujiile de incandescență. Iată de ce este important să știi mai multe despre ele și despre modul de funcționare a acestora.Auto-aprinderea amestecului aer-combustibil a unui motor diesel necesită temperaturi mari în cilindru la sfârșitul comprimării. Dacă motorul este rece pornirea devine dificilă. Frecările interne mari, pierderea de compresie sunt mai pronunțate la temperaturi scăzute. Din aceste motive motoarele diesel au nevoie de sisteme auxiliare de încălzire a amestecului aer-combustibil pentru pornirea la rece.
Asistarea pornirii la rece a unui motor diesel se face cu ajutorul unei bujii de pre-încălzire numită și bujie incandescentă, adică piesa-subiect principal. La temperaturi scăzute bujia este alimentată cu curent electric și degajă căldură în cilindru pentru a facilita pornirea motorului. Pare simplu nu?
Aceste bujii sunt capabile să atingă temperaturi foarte înalte într-un timp relativ scurt, 850 °C în aproximativ 4 secunde. Bujiile sunt alimentate de la bateria automobilului și convertesc energia electrică în energie termică prin intermediul unei rezistențe electrice. Iată de ce e bine să ai și bateria mașinii suficient de încărcată cât să ”doneze” curentul necesar.
[caption id="attachment_95741" align="alignnone" width="427"] -1. terminal (conector) electric (se conectează cu modulul de control al bujiilor); -2
șaibă de izolare; -3
element de etanșare;
-4 electrod;
-5 carcasă; -6
izolator termic; -7
rezistențe de încălzire;
- 8 tub de incandescență; -9 pulbere de oxid de magneziu;[/caption]
Rezistența electrică (7) este compusă din două rezistoare legate în serie cu caracteristici diferite. Rezistorul din capul tubului incandescent este proiectat astfel încât să se încălzească foarte repede și să concentreze o mare parte din energia termică degajată. Tubul incandescent (8) trebuie să fie rezistent la coroziune cât și la temperaturile extreme din camera de ardere.
[caption id="attachment_95742" align="alignnone" width="400"] Etapele activării bujiilor de pre-încălzire (incandescente)[/caption]
Controlul bujiilor de pre-încălzire (incandescente)Activarea și dezactivarea bujiilor de pre-încălzire se face indirect de către calculatorul de injecție. Acesta comunică, de obicei prin protocolul CAN, cu unitatea de control a bujiilor incandescente (GPCM) care, prin intermediul unui releu, deschide sau închide circuitul de alimentare al bujiilor.
Sistemul de control al bujiilor, ca urmare a informației primite de la calculatorul de injecție, comandă activarea acestora în două faze distincte:- pornirea motorului: în acestă fază bujiile sunt încălzite rapid pentru a asigura aprinderea amestecului aer-combustibil;- funcționare la rece: este faza ce urmează imediat după pornire și presupune utilizarea în continuare a bujiilor pentru a reduce zgomotul și emisiile de fum ale motoruluiDurata fazei de funcționare la rece, în care bujiile incandescente rămân activate, depinde de temperatura motorului și poate ajunge și până la 180 secunde.
Diagnosticarea sistemului de pre-încălzireÎn cazul în care apare un defect cu sistemul de pre-încălzire (bujii, conectori electrici, cablaj, modul de control, calculator de injecție) motorul prezintă următoarele simptome:- la rece pornește foarte greu sau nu pornește deloc;- scoate fum negru-albastru;- se aprinde martorul din bord pentru defecte legate de fiabilitatea motorului (cheia).
Cauze posibile ale defectelor sistemului de pre-încălzire:cablajul defect (ars, neizolat, întrerupt);conectori oxidați, cu impurități;siguranțe arse (comanda bujiilor de pre-încălzire trece printr-o siguranță de limitare a curentului, ex. 60A);bujii defecte (arse, deteriorate);modulul de comandă defect (GPCU);calculatorul de injecție defect (ECM/PCM);magistrala de comunicație CAN defectă;
Pe final, dacă nu sunteți chiar străin cu diagnosticarea auto și aveți vreun dispozitiv care să vă permită să citiți erorile motorului, mai jos veți putea face cunoștință și cu o selecție de coduri de eroare, care vă vorbesc despre defecțiuni ale sistemului de aprindere.
Codurile OBD pentru defectele sistemului de pre-încălzire
Codul | Descrierea | Locația |
P0380 | Circuitul "A" al bujiei de pre-încălzire | - |
P0381 | Circuitul bujiei de pre-încălzire | - |
P0382 | Circuitul "B" al bujiei de pre-încălzire | - |
P0383 | Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P0384 | Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P0670 | Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - circuit deschis | - |
P0683 | Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție | - |
P0684 | Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție – semnal discontinuu/incoerent | - |
P066A | Circuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P066B | Circuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P066C | Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P066D | Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P066E | Circuitul de control al bujiei 3 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P066F | Circuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P067A | Circuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P067B | Circuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P067C | Circuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P067D | Circuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P067E | Circuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P067F | Circuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P068C | Circuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P068D | Circuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P068E | Circuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P068F | Circuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P069A | Circuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P069B | Circuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P069C | Circuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă | - |
P069D | Circuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă | - |
P0671 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 1 - circuit deschis | - |
P0672 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 2 - circuit deschis | - |
P0673 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 3 - circuit deschis | - |
P0674 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 4 - circuit deschis | - |
P0675 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 5 - circuit deschis | - |
P0676 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 6 - circuit deschis | - |
P0677 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 7 - circuit deschis | - |
P0678 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 8 - circuit deschis | - |
P0679 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 9 - circuit deschis | - |
P0680 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 10 - circuit deschis | - |
P0681 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 11 - circuit deschis | - |
P0682 | Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 12 - circuit deschis | - |
U0106 | Comunicarea pierdută cu modul de control al bujiilor de pre-încălzire | - |
U0307 | Incompatibilitatea software cu modulul de control a bujiilor de pre-încălzire | - |
U0407 | Date/valori invalide primite de la modulul de control a bujiilor de pre-încălzire | - |
https://www.youtube.com/watch?v=FR8qyQ6bmVc