Se găsesc pe orice motor diesel, dar știai cum funcționează? Află totul despre bujiile incandescente!

De Redactor AE   |  7 Decembrie, 2018

Distribuie :

Motoarele Diesel, au un principiu diferit de funcționare, față de cele pe benzină. Ambele însă nu pot funcționa fără bujii. Și dacă la cele pe benzină, bujia generează scânteie, cele incandescente generează căldură. Cum și câtă căldură, aflați mai jos!

Dacă mașina ta, echipată cu un motor pe motorină, pornește iarna mai greu, din a 3-a oară sau mai rău, află că prima cauză ar putea fi chiar bujiile de incandescență. Iată de ce este important să știi mai multe despre ele și despre modul de funcționare a acestora.Auto-aprinderea amestecului aer-combustibil a unui motor diesel necesită temperaturi mari în cilindru la sfârșitul comprimării. Dacă motorul este rece pornirea devine dificilă. Frecările interne mari, pierderea de compresie sunt mai pronunțate la temperaturi scăzute. Din aceste motive motoarele diesel au nevoie de sisteme auxiliare de încălzire a amestecului aer-combustibil pentru pornirea la rece.

Asistarea pornirii la rece a unui motor diesel se face cu ajutorul unei bujii de pre-încălzire numită și bujie incandescentă, adică piesa-subiect principal. La temperaturi scăzute bujia este alimentată cu curent electric și degajă căldură în cilindru pentru a facilita pornirea motorului. Pare simplu nu?

Aceste bujii sunt capabile să atingă temperaturi foarte înalte într-un timp relativ scurt, 850 °C în aproximativ 4 secunde. Bujiile sunt alimentate de la bateria automobilului și convertesc energia electrică în energie termică prin intermediul unei rezistențe electrice. Iată de ce e bine să ai și bateria mașinii suficient de încărcată cât să ”doneze” curentul necesar.

[caption id="attachment_95741" align="alignnone" width="427"] -1. terminal (conector) electric (se conectează cu modulul de control al bujiilor); -2
șaibă de izolare; -3
element de etanșare;
-4 electrod;
-5 carcasă; -6
izolator termic; -7
rezistențe de încălzire;
- 8 tub de incandescență; -9 pulbere de oxid de magneziu;[/caption]

Rezistența electrică (7) este compusă din două rezistoare legate în serie cu caracteristici diferite. Rezistorul din capul tubului incandescent este proiectat astfel încât să se încălzească foarte repede și să concentreze o mare parte din energia termică degajată. Tubul incandescent (8) trebuie să fie rezistent la coroziune cât și la temperaturile extreme din camera de ardere.

[caption id="attachment_95742" align="alignnone" width="400"] Etapele activării bujiilor de pre-încălzire (incandescente)[/caption]

Controlul bujiilor de pre-încălzire (incandescente)Activarea și dezactivarea bujiilor de pre-încălzire se face indirect de către calculatorul de injecție. Acesta comunică, de obicei prin protocolul CAN, cu unitatea de control a bujiilor incandescente (GPCM) care, prin intermediul unui releu, deschide sau închide circuitul de alimentare al bujiilor.

Sistemul de control al bujiilor, ca urmare a informației primite de la calculatorul de injecție, comandă activarea acestora în două faze distincte:- pornirea motorului: în acestă fază bujiile sunt încălzite rapid pentru a asigura aprinderea amestecului aer-combustibil;- funcționare la rece: este faza ce urmează imediat după pornire și presupune utilizarea în continuare a bujiilor pentru a reduce zgomotul și emisiile de fum ale motoruluiDurata fazei de funcționare la rece, în care bujiile incandescente rămân activate, depinde de temperatura motorului și poate ajunge și până la 180 secunde.

Diagnosticarea sistemului de pre-încălzireÎn cazul în care apare un defect cu sistemul de pre-încălzire (bujii, conectori electrici, cablaj, modul de control,  calculator de injecție) motorul prezintă următoarele simptome:- la rece pornește foarte greu sau nu pornește deloc;- scoate fum negru-albastru;- se aprinde martorul din bord pentru defecte legate de fiabilitatea motorului (cheia).

Cauze posibile ale defectelor sistemului de pre-încălzire:cablajul defect (ars, neizolat, întrerupt);conectori oxidați, cu impurități;siguranțe arse (comanda bujiilor de pre-încălzire trece printr-o siguranță de limitare a curentului, ex. 60A);bujii defecte (arse, deteriorate);modulul de comandă defect (GPCU);calculatorul de injecție defect (ECM/PCM);magistrala de comunicație CAN defectă;

Pe final, dacă nu sunteți chiar străin cu diagnosticarea auto și aveți vreun dispozitiv care să vă permită să citiți erorile motorului, mai jos veți putea face cunoștință și cu o selecție de coduri de eroare, care vă vorbesc despre defecțiuni ale sistemului de aprindere.

Codurile OBD pentru defectele sistemului de pre-încălzire

CodulDescriereaLocația
P0380Circuitul "A" al bujiei de pre-încălzire-
P0381Circuitul bujiei de pre-încălzire-
P0382Circuitul "B" al bujiei de pre-încălzire-
P0383Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P0384Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P0670Circuitul modulului de control al bujiilor de pre-încălzire - circuit deschis-
P0683Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție-
P0684Circuitul de comunicare a modulului de control a bujiilor de pre-încălzire cu calculatorul de injecție – semnal discontinuu/incoerent-
P066ACircuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P066BCircuitul de control al bujiei 1 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P066CCircuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P066DCircuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P066ECircuitul de control al bujiei 3 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P066FCircuitul de control al bujiei 2 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P067ACircuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P067BCircuitul de control al bujiei 4 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P067CCircuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P067DCircuitul de control al bujiei 5 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P067ECircuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P067FCircuitul de control al bujiei 6 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P068CCircuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P068DCircuitul de control al bujiei 7 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P068ECircuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P068FCircuitul de control al bujiei 8 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P069ACircuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P069BCircuitul de control al bujiei 9 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P069CCircuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal sub limita minimă-
P069DCircuitul de control al bujiei 10 de pre-încălzire - semnal peste limita maximă-
P0671Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 1 - circuit  deschis-
P0672Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 2 - circuit  deschis-
P0673Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 3 - circuit  deschis-
P0674Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 4 - circuit  deschis-
P0675Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 5 - circuit  deschis-
P0676Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 6 - circuit  deschis-
P0677Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 7 - circuit  deschis-
P0678Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 8 - circuit  deschis-
P0679Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 9 - circuit  deschis-
P0680Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 10 - circuit  deschis-
P0681Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 11 - circuit  deschis-
P0682Circuitul bujiei de pre-încălzire a cilindrului 12 - circuit  deschis-
U0106Comunicarea pierdută cu modul de control al bujiilor de pre-încălzire-
U0307Incompatibilitatea software cu modulul de control a bujiilor de pre-încălzire-
U0407Date/valori invalide primite de la modulul de control a bujiilor de pre-încălzire-
 

https://www.youtube.com/watch?v=FR8qyQ6bmVc

Recomandate:

Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric - Photo
Noutăți
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric

Hyundai a prezentat prima schiță oficială a interiorului viitorului SUV electric Ioniq 9, un model cu trei rânduri de scaune care promite să impresioneze prin spațiu generos și o atmosferă elega

Inna
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări - Photo
Sociale
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări

Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar putea fi modificată pentru a clarifica responsabilitățile în cazul accidentelor rutiere cauzate de remorci. Cine

Inna
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co - Photo
Noutăți
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co

Volvo a anunțat oficial vânzarea a 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co către producătorul chinez Zeekr, pentru suma de 708 milioane de euro. Decizia vine în co

Inna
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3 - Photo
Noutăți
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3

Când BMW a spus că elementele de design ale Neue Klasse se vor regăsi și pe vehiculele cu motoare cu ardere internă, păi se pare că nu au glumit. A opta generație Seria 3 este similară cu i

Inna
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară - Photo
Sociale
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară

Inspectorii de patrulare au depistat, în weekend, mai mulți șoferi care au încălcat limitele de viteză pe traseul R6, în apropierea localității Măgdăcești.Un tânăr de 22 de

Inna
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale - Photo
Noutăți
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale

Abarth a anunțat oficial că nu va mai produce modele echipate cu motoare termice, ca urmare a reglementărilor europene tot mai stricte, privind emisiile de CO2. Decizia marchează o schimbare important

Inna
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale - Photo
Sociale
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale

Cetățenii Republicii Moldova care locuiesc în regiunea transnistreană vor putea obține permise de conducere moldovenești doar după promovarea examenelor teoretice și practice conform cerințelor

Inna