România a aprobat studiul de fezabilitate a tronsonului Ungheni- Iași-Târgu Neamț
De Inna | 15 August, 2024
Pe 14 august, România a înregistrat un progres semnificativ în procesul birocratic pentru realizarea Autostrăzii A8, cunoscută și sub numele de "Autostrada Unirii". Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a aprobat Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul care va lega orașele Ungheni, Iași și Târgu Neamț. Decizia include, de asemenea, conceptul general al autostrăzii, stabilind numărul exact de poduri, pasaje, tuneluri și alte structuri de infrastructură necesare.
Segmentul crucial al autostrăzii A8 va avea o lungime de 93,27 km și va cuprinde 101 poduri și pasaje, 11 noduri rutiere și 14 tuneluri. De asemenea, vor fi amenajate patru spații de servicii, șase parcări pentru scurtă durată și două centre de întreținere și coordonare.
Citește și: Până în anul 2026, va fi construit podul de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii
Traseul pornește de la Târgu Neamț, trece prin localitățile Moțca, Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei și Iași, și se va conecta cu noul pod peste Prut, aflat deja în faza de finalizare a licitației.
Valoarea estimată pentru acest tronson este de 26,39 miliarde de lei (aproximativ 5,3 miliarde de euro), un cost record pentru o autostradă din România, echivalent cu 56,8 milioane de euro per kilometru. Această sumă a stârnit însă unele îndoieli, sugerându-se că ar putea fi vorba despre o eroare, fiind de fapt aplicabilă întregii autostrăzi A8 și nu doar acestui tronson. CNAIR nu a oferit până acum clarificări suplimentare.
Costurile ridicate pot fi explicate în parte de numărul mare de poduri și pasaje, care sunt necesare pentru a gestiona denivelările de teren și riscurile de alunecări.
Pentru a ajunge la etapa de licitație, mai sunt necesare avizări din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, și a Consiliului Interministerial, urmate de aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern. Se preconizează că tronsonul va fi împărțit în patru segmente distincte, fiecare urmând a fi licitat separat.