Primul BMW pe gaz tot nemții l-au construit. Află povestea unui M1, cu GPL si două turbine, demn de recorduri!
De Pavel | 12 Martie, 2019
Zi de zi aflăm despre debutul noilor modele, prezentarea noilor tehnologii din industria auto și recorduri pe circuite. Dacă sunteți deja plictisiți de aceste știri de rutină, dați-mi voie să vă povestesc astăzi despre un automobil cu totul și cu totul special. Despre existența acestuia cunosc foarte puțini, iar majoritatea dintre voi sunt sigur că veți rămâne uimiți de istoria și recordurile înregistrate de acesta.
Așadar, vă prezint unicul exemplar din lume BMW M1, echipat cu un motor care rulează pe GAZ! Este un lucru știut, că modelul M1 este considerat singurul supercar veridic al bavarezilor. Acesta a fost asambat într-un număr de 453 de unități. Iar dacă un M1 totuși îl poți găsi în vânzare deși costă o avere, există o variantă și mai rară a legendarului model de performanță!
Trei exemplare echipate cu motoare Twin-turbo au fost construite în toamna anului 1980. Acestea au fost dotate cu sisteme de alimentare cu gaz petrolier lichefiat sau cum suntem obișnuiți să auzim mai des - GPL. Vehiculele au fost construite special pentru o campanie publicitară a concernului petrolier BP, în care ultimii își prompuneau să promoveze GPL-ul ca un combustibil revoluționar. Da, ați auzit bine, supercar pe GAZ!
[gallery ids="98280,98279,98281,98278,98276,98275,98274"]
Ar trebui să menționez că totuși, într-un final promovarea gazului lichefiat la acea vreme a eșuat, acesta fiind folosit doar pentru sistemele autonome de încălzire și boilere de uz casnic.
Totuși proiectul dezvoltat de jurnalistul auto și pilotul de curse Harald Ertl, trebuia să lase o urmă în istorie. Din acest motiv, Ertl împreună cu prietenul său Gerhard Freudenberg, modifică supercarul pentru a stabili un record absolut al vitezei maxime înregistat de un automobil alimentat cu GPL.
[caption id="attachment_98282" align="alignnone" width="1014"] Herald Ertl[/caption]
BMW M1 echipat cu motorul în șase cilindri în linie de 3.5 litri volum, a primit două turbine performante și o aerodinamică îmbunătățită grație modificărilor aduse la nivel de caroserie. Astfel, motorul a fost forțat să dezvolte 410 cai putere, față de cei 277 CP în versiunea stoc. Accelerarea de la 0-100 km/h, dura 5.3 secunde, iar în cadrul unui eveniment special organizat în anul 1982, s-a putut obține un record absolut al vitezei maxime, înregistrat de un vehicul cu sistem GPL, unde s-a atins pragul de 301,4 km/h !!!
Din păcate, după ce a fost stabilit recordul, s-a constat că nimeni nu mai are vreun interes către cele trei vehicule speciale. Între timp, un exemplar din cele trei a fost făcut zob într-un accident, celui de-al doilea i-a fost reinstalat motorul de fabrică, astfel că rămăsese doar un singur automobil de model BMW M1 în lume, care rula pe gaz petrolier lichefiat, avea un propulsor dotat cu două turbine și o formă modificată a caroseriei.
La trei luni după înregistrarea recordului, Erhl a decedat într-o aviacatastrofă la vârsta fragedă de 33 de ani.
Pritham Bhatia avea doar trei ani când tatăl său a achiziționat vechiul M1 al lui Harald Ertl. După ceva timp, în anul 1995 tatăl său se stinge din viață lăsând familiei trei mașini, una dintre care și este acel legendar M1.
Timp de aproape 30 de ani, sportcarul unic a fost scos de câteva ori în vânzare de către Pritham, s-a prăfuit pe străzile din Anglia printre hatchback-urile obișnuite parcate pe marginea străzii, a participat în scheme ilegale prin care un grup de escroci au vrut să pună mâna pe mașina exclusivă, ca într-un final, bolidul să ajungă la începutul anului 2019 la cei de la BMW Munich Legends pentru a fi restaurat în întregime.
Redacția noastră cu siguranță va revenni cu un nou articol și detalii atunci când acest BMW M1 va fi recondiționat și va păși din nou pe drumurile publice.
[gallery ids="98283,98272,98271,98270,98269,98268,98267,98266,98265,98264,98263,98262,98261,98260,98259,98258,98257,98256,98255,98254,98253,98252,98251,98250,98249,98248,98247,98245"]