Pornirea motorului iarna

De AutoExpert   |  8 Februarie, 2012

Distribuie :

Pornirea motorului iarna

De ce iarna pornirea motorului este mai dificila? Din cauza temperaturilor scazute, benzina nu se amesteca cu aerul corespunzator astfel ca amestecul obtinut nu mai este format din vapori fini de benzina in aer, acestia fiind sub forma de stropi, ceea ce duce in cazurile nefericite la umezirea bujiilor si la diminuarea scanteii.

"Bine, dar eu am un motor Diesel", vor spune cativa dintre dumneavoastra; "Eu nu am bujii si totusi imi porneste greu..." Pentru posesorii de motoare pe motorina, explicatia e si mai simpla. Aceste motoare realizeaza aprinderea prin injectarea unei cantitati de motorina in masa de aer comprimata la presiuni inalte, deci fierbinte. Daca aceste motoare prezinta uzuri avansate, pornirea motorului se transforma intr-un calvar. La pornirea motorului, indiferent de tipul acestuia, un element cheie este acumulatorul. Daca acesta dadea semne de oboseala din timpul toamnei, iarna nu va asteptati sa-si revina :). De aceea, fiti sigur acesta este bine intretinut.

Am grupat cateva sfaturi generale despre pornirea motorului iarna:

» Asigurati-va din timp ca aveti in motor un ulei pentru iarna. Va puteti da seama de cat de vascos la temperaturi joase este uleiul dupa primele 2 cifre din codul SAE. Astfel uleiul 5W-40 este mai fluid si la temperaturi mai joase decat 10W-40. Deci cu cat mai scazuta prima cifra, cu atat mai bine! Importanta acestui fapt este acela ca permite o pornire mai usoara iarna si ca asigura o ungere a elementelor in miscare inca de la pornirea motorului.

» Daca masina dumneavoastra este cu carburator, nu exagerati cu apasatul pedalei de acceleratie. Cateva pedale si clapeta de starter trasa la jumatate ar trebui sa fie suficientepentru a porni motorul.

» Daca masina este pe benzina, injectie mono sau multi-punct, acele 'sprituri' de acceleratie nu isi au scopul. La aceste modele, apasand pedala de acceleratie nu faceti decat sa actionati o clapeta de aer. Benzina este reglata de unitatea centrala (sau cum mai este cunoscut 'computerul de bord').

» La motorul Diesel, pornirea se face pe timp de iarna actionand o perioada mai indelungata electromotorul. Dupa pornire nu recomandam accelerarea acestui tip de motor decat daca este absolut necesar pentru mentinerea unei turatii de relanti.

» Daca aveti masina hidramata, puteti sari peste aceasta sectiune. La actionarea electromotorului, tineti apasata la maxim pedala de ambreiaj. Altfel veti obliga electromotorul de pornire sa angreneze si uleiul vascos din cutia de viteze.

» Ce faceti daca motorul s-a 'inecat'? O solutie ar fi aceea de a incerca de cateva ori pornirea motorului dar fara acceleratie si clapeta de starter actionate. Asta ar trebui sa indeparteze excesul de benzina din cilindru. Nu recomandam scoaterea bujiilor si uscarea lor cu flacara, deoarece se poate distruge izolatia ceramica interioara.

» Ce combustibil folosesc? La benzina nu prea exista restrictii, fara apa sa fie! Este recomandat totusi sa folositi un aditiv anti-inghet turnat in rezervor. La motorina insa lucrurile sunt un pic mai diferite: astfel este recomandata motorina de iarna. Aceasta are o mai buna filtrare la rece,dozarea impiedica sedimentarea parafinei (particulele de parafina formate din cauza temperaturilor scazute raman in stare de suspensie. Unul dintre cei mai importanti factori ai pornirii usoare pe timp de iarna este filtrul de motorina. in vederea asigurarii circulatiei constante si unifome a carburantului conteaza mult daca filtrul este nou sau in stare buna. Ideala este utilizarea filtrului care se poate incalzi, precum si a filtrului care separa apa.

Mesajele inserate in diverse manuale de exploatare ale masinii, conform carora "nu este necesar sa incalziti motorul inainte de plecare, dar este de preferat sa nu depasiti o rotatie de 1X00 rpm, pana temperatura apei ajunge la valoarea de ..." nu sunt decat concesii facute grabei dumneavoastra. Sfatul nostru este sa-i dati 1-3 minute de incalzire motorului inainte de a pleca la drum.