Polonia a reușit să reducă numărul de decese în accidentele rutiere, în pofida parcului auto mare
De Inna | 3 Iulie, 2023
În pofida numărului de automobile cu adevărat impresionant și viteze maxime practic cele mai mari din Europa, Polonia a reușit să scadă numărul de decese în accidente rutiere. În intervalul 2011 - 2022, acest număr a scăzut cu 56%, în timp ce anul trecut a fost pentru prima dată când totalul deceselor în accidente rutiere a fost de sub 2.000.
Parcul auto al Poloniei constituie 25 milioane de automobile, care în ultimicii cinci ani a crescut cu 2.5 milioane de mașini. Aproximativ 45% dintre mașini sunt pe benzină, 40% sunt diesel, iar GPL-ul are o pondere importantă, de peste 13%.
Recent, Polonia a obținut un premiu din partea organizației non-profit European Transport Safety Council (ETSC). Este vorba de International Road Safety Award, care a fost acordat pentru scăderea importantă a deceselor. Există și o explicație cum a reușit Polonia să scadă numărul de decese.
Numărul de decese provocate de accidente rutiere, în Polonia
- 2011: 4.189
- 2014: 3.202
- 2018: 2.862
- 2021: 2.245
- 2022: 1.883
Pentru început, trebuie să menționăm că Polonia are un program național concret de reducere cu 50% a mortalității pe drumuri și a numărului celor răniți grav, iar țara este hotărâtă să se țină de acest program derulat între 2021 și 2030. De asemenea, autoritățile au montat multe radare și camere care măsoară vitezele medii cu care șoferii parcurg anumite distanțe.
Un alt aspect important a fost numărul controalelor, între 2011 și 2019, pentru depistarea șoferilor care au băut alcool înainte de a conduce a crescut în medie cu 19% de la an la an. Au fost introduse și "coridoare de urgență" pe autostrăzi, ca vehiculele de intervenție să aibă rapid acces, în cazul unor accidente.
Potrivit organizației, există în continuare și câteva puncte slabe. Unul dintre ele fiind limita maximă de viteză pe autostrăzi, care este de 140 km/h, una dintre cele mai mari din Europa. Însă, un punct pozitiv este că, în zonele din orașe unde noaptea erau permise viteze mai mari decât ziua, s-a renunțat în mare parte la aceste excepții.
În acest context, menționăm că anul trecut, circa 20.600 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, la nivel de UE. Acest număr este în creștere cu 3%, comparativ cu anul 2021.