Aventură după cercul polar
De AutoExpert | 30 Martie, 2011
Aventură după cercul polar
Pentru mulţi dintre noi zăpada şi gheaţa se asociază cu sporturile de iarnă, cum ar fi patinajul artistic sau schiatul. Porsche Road Show ICE and Snow nu este o excepţie şi la sigur nu există un loc mai potrivit pentru testarea supercarurilor în condiţii extreme decât Porsche Camp din Filanda.
Text şi Foto: Andrei TABUICA Rovaniemi: Filanda
Cel mai de nord centru de testare a automobilelor Porsche se află în sânul Laponiei, în oraşul finlandez Rovaniemi unde sunt mai mulţi reni decât oameni. Poligonul este situat la aproximativ 300 km de la Cercul Polar pe un lac cu o suprafaţă de 780 ha. Acesta este împărţit pe sectoare, iar dificultatea test-drive-ului depinde de experienţa pe care o ai, fie eşti un începător, fie profesionist.
Ei bine, am avut acces pe poligon doar după un antrenament de 30 de minute, la care ni s-a explicat ce trebuie să facem, dar şi regulile de securitate! După aceea, am ajuns la garajul Porsche, un fel de “Cutia Pandorei”, unde ne aşteptau Cayenne S, Panamera Turbo, Carrera Turbo, Carrera 4S şi Boxster Spyder.
Am început pe un circuit acoperit cu gheaţă, iar proba consta în controlul derapării unui SUV. Evident, este vorba de Cayenne cu o masă totală de peste 2000 kg, câteva sute de cai putere şi un centru de greutate înalt.
Circuitul este traversat cu o viteză mică, pentru ca mai târziu aceasta să fie ridicată până la derapaj. Şi doar atunci începe adevăratul show! O mică greşeală şi pierzi controlul asupra volanului. Maşina “sare” de pe traiectorie şi ai toate şansele să simţi pe bune ce înseamnă două tone împotmolite în zăpadă. Să controlezi o derapare cu un SUV nu este un lucru dificil, dar nici uşor. Cu atât mai mult cu cât sub capotă se află o herghelie de câteva sute de cai putere. De fapt, controlul unei derapări cu o maşină cu tracţiune integrală necesită anumite cunoştinţe, pe care le poţi obţine anume la acest curs. Regula de aur: accelerează şi roteşte volanul în interiorul curbei. Şi oricât ar părea de straniu, dar anume accelerând reuşeşti să pui maşina pe traiectorie.
La sigur fiecare dintre voi a auzit de drift, dar nu sunt sigur că fiecare dintre voi a trăit emoţiile pe care ţi le oferă trecerea unui viraj cu o derapare controlată. În Ivalo am reuşit încă o dată să trăiesc aceste emoţii, ba mai mult ca atât, am făcut-o la volanul unui Porsche 911 Turbo.
Chiar dacă pare straniu să faci drift cu o maşină cu tracţiune integrală, credeţi-mă că rezultatele nu diferă de cele ale unei maşini cu tracţiune pe puntea spate. Să nu uităm că avem în spate 500 CP şi un Porsche cu cel mai performant tren de rulare şi tracţiune integrală. Şi dacă vă întrebaţi cum se poate face acest lucru, răspunsul e simplu. Pentru început deconectez sistemul ESP, care la Porsche se numeşte PSM. Ating viteza de 50-60 km/h, iar înainte de curbă, apăs pe frână şi rotesc brusc volanul la 180 de grade în partea opusă curbei, pentru ca în câteva secunde să-l rotesc în interiorul cotiturii. În acelaşi timp apăs pedala de acceleraţie şi obţin un drift de nota “ZECE”! Şi dacă nu începe deraparea şi pierd controlul? Elementar, apăs pe frână. Pare incredibil şi greu de realizat. Tocmai de aceea există acest curs la care înveţi să faci totul corect şi în condiţii de securitate sporite.
Dacă vă amintiţi, ceva mai devreme menţionasem, că aceste cursuri presupun diferite exerciţii cu toată gama de modele. Următoarea probă constă în trecerea unei porţiuni de drum acoperită de gheaţă şi cu viraje.
În acest exerciţiu am testat ruliul modelului Panamera cu sistemul ESP deconectat. Trebuia sa fiu foarte atent pentru că o greşeală mică putea duce la o derapare necontrolată.
De fapt dozarea corectă a acceleraţiei este regula de aur pe care trebuie să o cunoaşteţi în special când aveţi o întreagă herghelie de cai sub capotă. Uităm de accelerarea în curbe sau accelerarea bruscă şi ne străduim să simţim carosabilul şi, desigur, maşina.
Am reuşit performanţa să nu mă împotmolesc în zăpadă. Însă, chiar dacă ieşi din decor, nu trebuie să te stresezi, pentru că acest training este o şcoală în cadrul căreia se perfecţionează şofatul. În plus, astfel de situaţii sunt prevăzute de poliţa de asigurare fără de care nu poţi ieşi pe poligon.
În funcţie de experienţa pe care o ai, există mai multe nivele de pregătire, cum ar fi: şofatul extrem pe gheata — înveţi tehnica de încărcare a punţii faţă, frânarea, şofatul cu sistemul ESP deconectat sau cuplat. Grupurile sunt formate din echipe mici a câte 5 persoane, de aceea se lucrează cu fiecare în parte. Toate lecţiile de şofat se fac pe întreaga gamă de modele, iar asta îţi permite să afli mai multe despre fiecare maşină, testându-le la limită.
O altă maşină pe care am avut fericita ocazie să o testez a fost Porsche Boxter Spyder cu tracţiune pe puntea spate şi câteva sute de cai putere. Vă asigur că nu se compară cu nimic senzaţia pe care o trăieşti la volanul acestui automobil şi la sigur nu există o altă maşină cu tracţiune pe puntea spate mai generatoare de adrenalină decât Boxter Spyder. Aceasta este o nostalgie sau un omagiu adus primului automobil, care a adus glorie maşinii de curse încă în timpurile, când competiţiile erau desfăşurate cu automobile deschise. Spre deosebire de versiunea S a modelului Boxter, Spyder a devenit mai uşor cu 80 kg şi acum masa proprie este de 1275 kg. Au fost înlocuite amortizoarele PASM cu unele mai dure, uşile de oţel au fost înlocuite cu altele de aluminiu, iar în cabină au fost montate scaune uşoare sportive. S-a renunţat nu numai la sistemele audio, dar şi la aparatul de condiţionare a aerului. Centrul de greutate s-a mutat mai jos datorită coborârii şasiului cu 20 mm. Tocmai de aceea acest model, care este şi mai ieftin de 2 ori decât modelul 911 turbo, e în stare să-ţi ofere senzaţii mai tari decât orice altă bijuterie pe 4 roţi.