Istorii din cultură generală: ce este Stance și cum se dezvoltă acest concept în Moldova
De Inna | 28 Mai, 2022
Este plăcut să remarcăm faptul că în sfârșit, în Republica Moldova se dezvoltă cultura auto. Pentru acest lucru trebuie să mulțumim oamenilor care contribuie în mod direct la acest fapt, construind mașini cu adevărat prețioase și care adună privirile celor din jur, sau pe de altă parte a baricadei, oamenii care organizează evenimente în care cele mai așteptate și apreciate sunt mașinile. Odată cu începutul sezonului cald, proiectele care s-au construit o perioadă îndelungată apar pe străzile Chișinăului, fie aliniate frumos într-o parcare, în zilele de weekend când nimeni nu are grabă și poate discuta la voie despre adevărata pasiune. În acest articol vom vorbi despre mașinile joase, cu jante polisate în care îți poți vedea reflecția ta și despre oameni care în pofida tuturor greutăților, continuă să promoveze cultura Stance.
Dacă ar fi să cauți într-un dicționar englez sau să traduci cuvântul Stance, ai obține răspunsuri precum postură, poziție sau atitudine. Acest termen are și o legătură directă cu domeniul auto, indiferent de ce e scris în dicționar. Astfel, atunci când vorbim despre mașinile cu garda la sol coborâtă, jante customizate și un ET negativ, fără doar și poate încadrăm toate acestea într-un singur cuvânt, Stance!
Stance-ul, ca și concept, este originar din Japonia, unde acesta inițial era utilizat pentru a crea un ampatament mai mare, ce oferea aderență mai bună și stabilitate maximă în viraje. Ulterior, aceste modificări au fost preluate de către americani, care au și contribuit la dezvoltarea culturii. În zilele noastre, Stance în mare parte se bazează pe clearance și fitment. Trebuie să menționăm că și în Republica Moldova avem proiecte demne acestei culturi, iar aici vom vorbi despre începuturile acesteia.
Cu siguranță că atunci când pronunțăm termenul Stance, deodată ne gândim la Victor Ștefănică, cel care a înființat Low House și care a îndeplinit visul multor tineri care și-au dorit un automobil cu garda la sol coborâtă. Victor, la rândul său este pasionat de mașini Stance încă din adolescență. Inițial el făcea parte dintr-un cerc de prieteni care aveau legătură directă cu mașinile și modificarea acestora. Mai târziu însă, Victor a ajuns la ideea de a înființa o comunitate de mașini care să fie legate de Stance, ca urmare a apărut Low House. Ferm este că acum comunitatea a înflorit și vedem roadele acesteia pe străzile Chișinăului: mașini aranjate, cu jante restaurate cu mare acuratețe și un fitment de invidiat. „Cu timpul, Low House s-a dezvoltat ca și garaj care prestează servicii pentru modificarea mașinilor ce e legat de suspensie. Iar la momentul actual Low House a crescut într-un magazin de jante, piese pentru tuning și servicii de detailing”, ne-a vorbit Victor.
Cu siguranță că are și el în posesia sa un proiect cu garda la sol coborâtă. Entuziasmat de nemți, Victor și-a procurat un Porsche Cayman 981 și chiar dacă ar părea că nu mai ai ce modifica la nivel de suspensie, păi perfecțiunea n-are limite! La scurt timp, Victor a instalat coilovere BC Racing, body kit de Cayman GT4 și pentru a oferi o imagine completă, a optat pentru jante BBS CH-R de 19 inch.
Pe lângă Victor, am avut posibilitatea să admirăm alte câteva dintre proiectele Stance de la noi și să discutăm cu proprietarii despre modificările realizate.
Dacă vedeți pe străzile Chișinăului un BMW X5 în caroseria E53 cu garda la sol coborâtă (cât de paradoxal sună asta, nu?), atunci să știți că la volan este Nicu Morozan. Pentru a avea un fitment frumos pe X5, Nicu a optat pentru coilovere BC Racing. Mai nou, look-ul este completat și de jante Haxer de 20 inch. Nu este o noutate că Nicu este posesorul unui BMW 7 Series în caroseria E38. Despre acest automobil am putea vorbi la infinit, odată ce a trecut prin mai multe modificări ce ține de Stance. La momentul actual, pe E38 este instalată suspensia pe aer și brațele de reglare a unghiurilor roților marca BillyBons. Imaginea finală este creată alături de jantele Work Meinster S1 3P de 18 inch.
Un alt 7 Series, de asemenea dotat cu suspensie pe aer este un 735iL, în caroseria E32. Am vorbit cu unul dintre proprietari care a mărturisit că pasiunea i-a venit de la un eveniment unde au observat un VW Scirocco roșu, cu jante „strălucitoare ca oglinda” (care a fost în posesia lui Victor Ștefănică): „Am rămas șocați de plăcere și de atmosfera acelui eveniment, țin minte că foarte tare mi-a plăcut un VW Scirocco, de culoare roșie și cu jante strălucitoare ca oglinda. Ajungând acasă, am început să caut cum totuși se numește așa tip de modificare la automobil. Am vizionat mii de imagini în această tematică (Stance). După seara ceea, eu și fratele am decis că trebuie să facem și noi așa proiect”, povestește Serghei Savin. După căutări intense, Sergei și Alex (fratele) s-au oprit la un BMW 735 iL pe care l-au procurat într-o stare nu tocmai bună. Însă, în pofida faptului că părinții nu erau încântați de ideie, frății au restaurat mașina totalmente și i-au dat o nouă viață. Acum automobilul arată exact așa cum și-a imaginat Serghei, însă finalul nu e nici pe aproape. La momentul actual, BMW-ul este dotat cu suspensie pe aer și jante customizate din Japonia, Venerdi by Cosmi, care apropo au fost produse și într-o versiune limitată. Momentul cu adevărat frumos a fost după ce mașina a fost restaurată, când părinții au zis că băieții sunt bravo și au făcut un proiect demn!
Dacă până acum am vorbit despre proiecte pe o bază clasică, Marin Ștefănică a optat pentru o mașină modernă. Pentru Stance proiect, el a ales un BMW 3 Series, în caroseria F31 (da, da e Touring!). De fapt, Marin povestește că nu a avut intenții de a face modificări pe suspensie și că mașina a fost procurată cu scopul de a circula zilnic. Însă, nu mereu planurile corespund realității. Dorința de a se evidenția în trafic a dominat totuși, iar ca rezultat vedem un break stilat, aranjat pe jante Rohana de 19 inch și cu garda la sol coborâtă datorită arcurilor de -40 mm. Marin susține că în curând se vor mai face modificări la nivelul suspensiei, dar și pe exteriorul automobilului. Nu ne rămâne decât să-i admirăm automobilul în trafic și să-i urăm succes! Apropo, să nu uităm că în trecut Marin este proprietarul unui VW Bora, care de asemenea a făcut parte din cultura Stance, mai mult decât atât, mașina a și participat la Low House Coffee Meet anul trecut.
Iar ca să diversificăm un pic bavarezii din listă, vă prezentăm un proiect marca Honda. Vorbim despre Vadim Anohin, care timp de patru ani are în posesia sa o Honda Civic, produsă în 1995. Vadim afirmă că a cumpărat mașina într-o stare bună, iar scopul primordial este să o mențină și chiar să o îmbunătățească. Până să vorbim despre Setup, am vrea să remarcăm faptul că acest automobil a fost vopsit deja de două ori! Prima încercare a fost un sur mat, însă Vadim spune că nu a făcut o alegere bună, ca mai apoi, printr-o minune, să-i potrivească nuanța curentă, care se numește Tangerini. De asemenea, mașina este dotată cu unele funcții care îți oferă și mai multă plăcere în timpul condusului, aici vorbim despre aerul condiționat (funcțional!), suport pentru pahare și oglinzi electrice. Garda la sol a coborât după ce Vadim a instalat coilovere, iar pentru a crea o imagine mult mai frumoasă, au fost instalate jante SSR de 15 inch.
Cu siguranță că proiectele Stance de la noi nu se finalizează aici. Comunitatea entuziaștilor crește, oamenii se inspiră din automobilele care le văd pe stradă, iar treptat își îndeplinesc dorințele proprii. Totuși, să conduci un automobil de la care obții plăcere și satisfacție contează mult, în special când reprezinți un exemplu pentru un copil, adolescent sau poate chiar un matur care așa și nu a reușit să-și construiască mașina viselor sale.
P.S. Pentru a nu vă obosi cu prea mult text, to be continued…