ISTORIC: Cum a evoluat casca de protecţie pentru piloţi în mai bine de 100 de ani!

De Redactor AE   |  15 August, 2016

Distribuie :

Ai observat de multe ori motociclişti sau piloţi de curse, purtând pe cap o cască de protecţie, însă te-ai întrebat vreodată de unde a apărut acest accesoriu în lumea sporturilor cu motor şi cum s-a ajuns până aici? Cum arăta prima cască, sau din ce era fabricată? Vă invit să aflaţi cine sunt pionerii acestei invenţii şi cum au evoluat lucrurile de la prima idee , dar şi multe alte detalii interesante în materialul de mai jos.

Odată cu primile vehicule propulsate de un motor cu ardere internă, s-a născut şi necesitatea de a-ţi proteja într-un fel, capodopera facială, de impactul noroiului şi prafului acumulat pe străzi. Astfel în anii 1908, cei mai ingenioşi conducători auto au apelat la o bucată de material, cusută după mărimea şi forma capului, pe care să o îmbrace în timpul deplasărilor cu automobilul. Materialul textil a fost înlocuit în 1929 cu pielea naturală, iar la acest accesoriu s-au adăugat mai târziu şi ochelarii de sticlă. Aceste atribute au slujit cu încredere autmobiliştilor până în anii 1949 când a apărut prima cască dintr-un material mai dur, care să ofere un nivel de protecţie ceva mai avansat. Ulterior, a fost nevoie de alţi şase ani de zile pentru ca o companie americană, cunocută ca BELL Auto Parts, să dezvolte un nou produs şi să pună, în 1957, bazele producţiei în serie a ceea ce numit noi astăzi cască de protecţie.

În anii 1960, compania DuPont este implicată într-o serie de cercetări care duc fabricarea primului material anti-incendiar, numit Nomex. Produsul final este prezentat lumii întregi în 1967 iar la un an distanţă, acelaşi material este folosit şi pe casca pentru piloţii auto. BELL revine în scenă în 1970, cu un concept revoluţionar, fiind cei care adoptă prima casca cu acoperire în întregime a feţei pilotului, lăsând spaţiu doar pentru ochi. De aici, încet-încet, se conturează şi regulamentul obligatoriu privind casca de protecţie şi standardele cărora acestea trebuie să corespundă.

De la ochelarii simpli, se trece la sistemul de tip vizor, iar astfel casca primitivă se apropie mai mult de forma cunoscută nouă astăzi. Cam prin anii 80 apar şi primile exemplare de căşti personalizate, vopsite, branduite, dar şi primile parasolare pentru vizorul de sticlă. Evoluţia a adus în scenă sistemele de pretensionare, sistemele de comunicaţie, dar şi de alimentare cu aer proaspăt sau apă. Au fost introduse şi "urechi" artificiale pentru ca piloţii să poată auzi mai bine motorul, însă cel mai mult a suferit designul, nu doar din punct de vedere estetic dar şi practic, asigurând o optimizare aerodinamică cât mai eficientă.

Astăzi deja, o cască modernă şi performantă, cântăreşte în jur de 1.250 de grame, este fabricată utilizând materiale scumpe ca fibra de carbon şi kevlarul, beneficiază de sisteme de fixare şi protecţie pentru gât, comunicaţii radio, vizor fabricat din policarbonat, cu suprafeţe special tratate pentru a evita aburirea şi încă multe multe altele.

Recomandate:

Motorina a ajuns la cel mai mic preț din ultimii 3 ani! - Photo
Sociale
Motorina a ajuns la cel mai mic preț din ultimii 3 ani!

 Pentru prima dată în ultimii trei ani, prețul motorinei în Republica Moldova a coborât la 18.40 lei/litru, un nivel istoric atins înainte de izbucnirea războiului din

Inna
Bentley lansează ediția exclusivă Black Edition pentru Continental GT, GTC și Flying Spur - Photo
Noutăți
Bentley lansează ediția exclusivă Black Edition pentru Continental GT, GTC și Flying Spur

 Bentley a dezvăluit o nouă serie exclusivistă destinată celor mai rafinate modele din gamă – Black Edition, o ediție specială ce va fi disponibilă pentru coupe-ul Continental GT, versi

Inna
Maserati introduce un nou nivel de echipare pentru SUV-ul Grecale: mai multă eleganță și 300 CP în versiunea de bază - Photo
Noutăți
Maserati introduce un nou nivel de echipare pentru SUV-ul Grecale: mai multă eleganță și 300 CP în versiunea de bază

 Maserati a operat schimbări importante în gama SUV-ului Grecale, actualizând nivelurile de echipare pentru a reflecta mai bine strategia sa actuală de piață. Versiunea de intrare

Inna
E5 Sportback: primul model electric al noii mărci chineze AUDI va debuta la Salonul Auto de la Shanghai - Photo
Noutăți
E5 Sportback: primul model electric al noii mărci chineze AUDI va debuta la Salonul Auto de la Shanghai

 Noua marcă chineză AUDI, rezultat al colaborării dintre Audi AG și gigantul SAIC, se pregătește să-și lanseze oficial primul model de serie, un break electric cu numele E5 Sportback. &I

Inna
Volvo S90 primește un facelift: design rafinat, ecran mai generos și autonomie electrică extinsă pentru versiunea PHEV - Photo
Noutăți
Volvo S90 primește un facelift: design rafinat, ecran mai generos și autonomie electrică extinsă pentru versiunea PHEV

 Deși tot mai mult accentul cade pe electrificare completă, Volvo continuă să investească în modelele sale termice. Cel mai mare sedan al mărcii, S90, beneficiază de un facelift menit s

Inna
Noul Porsche 911 GT3 stabilește recordul pentru mașinile cu transmisie manuală pe Nurburgring - Photo
Noutăți
Noul Porsche 911 GT3 stabilește recordul pentru mașinile cu transmisie manuală pe Nurburgring

Porsche scrie din nou istorie pe celebrul circuit Nürburgring Nordschleife, de această dată cu o versiune 911 GT3 din 2025 echipată cu transmisie manuală. Pilotul oficial al mărcii, Jörg Ber

Inna
Mini frânează electrificarea completă. Motoarele termice rămân în ofertă și după 2030 - Photo
Noutăți
Mini frânează electrificarea completă. Motoarele termice rămân în ofertă și după 2030

 Mini își regândește strategia de electrificare, în contextul unei cereri mai reduse decât estimările inițiale pentru vehiculele electrice. Deși anterior anunțase că v

Inna