Atac la „Regi”
De AutoExpert | 15 Iunie, 2011
Atac la „Regi”
Lumea nu-şi mai cumpără un SUV Premium în funcţie de cât de bun este sistemul de tracţiune integrală sau cât de performant este motorul în relaţie cu ce oferă concurenţa. Deja, în materie de tehnologie, diferenţele devin insesizabile pentru un şofer obişnuit şi, bineînţeles, pentru mulţi dintre noi. Într-un final am decis să aleg pornind de la raportul dintre preţul şi calitatea modelelor testate. Am ales segmentul de SUV-uri, deoarece aici marea majoritate a vânzărilor cuprinde modelele pe motorină. Toţi cei trei competitori propun motoare diesel puternice, de trei litri - Volkswagen Touareg şi BMW X5, dar şi unul de 4.5l- Land Cruiser 200, cuplate standard la cutii de viteze automate.
Noul Volkswagen Touareg, care şi-a propus să devină cel mai bun SUV de lux, vine cu un motor puternic şi economic, suspensie pneumatică, dar şi cu un preţ mai mic. Spre deosebire de ceilalţi concurenţi, BMW X5 pune accentul pe o dinamică de top şi nu pe capacităţi off-road extreme. Un monstru sacru, dar în ultima versiune de încarnare, adică Land Cruiser 200 (chiar dacă nu face parte de segmentul dat), este un model de teren ce oferă încredere, siguranţă şi sentimentul că puteţi depăşi orice obstacol pe care îl poate cuceri un off-roader.
BMW X5 xDrive 30d
Pe dinafară, BMW X5 nu este foarte mult schimbat după facelift: păstrează acelaşi look agresiv, la care design-erii au adăugat o serie de elemente discrete: un nou spoiler faţă, vopsit complet din standard, farurile de ceaţă mai apropiate de grila radiatorului şi stopurile cu LED-uri sunt principalele „machiaje“ aduse design-ului exterior. În plus, este extrem de agil şi sportiv. Interiorul lui X5 nu a primit nimic nou odată cu facelift-ul, dar îşi păstrează caracterul sportiv. Toate sunt la locul lor şi păstrează emblema calităţii. Acelaşi prag cu inserţie de aluminiu, acelaşi iz de piele fină, acelaşi lemn nobil de bambus atent finisat şi aceeaşi obsesie pentru perfecţiune. Materialele sunt de cea mai bună calitate. Lemnul apare acolo unde trebuie, pentru a înnobila alături de pielea fină un habitaclu care a rămas la fel de conservator, dar din ce în ce mai tehnologizat. Liniile simple, ergonomia exemplară şi funcţiile intuitive sunt elemente care caracterizează tot ceea ce găseşti în interiorul unui X5. Scaunele sunt adevărate fotolii, gata să te răsfeţe cu încălzire sau ventilaţie, plus o mulţime de reglaje, trăsătură specifică segmentul Premium. Spaţiul interior este suficient, fie că alegi să călătoreşti pe scaunele din faţă sau pe bancheta din spate. Portbagajul este şi el încăpător, cei 620 de litri ai bavarezului pot fi accesaţi foarte uşor cu ajutorul funcţiei electrice de deschidere a portbagajului.
Despre BMW X5 xDrive 30d se poate spune, încă de la început, că se conduce ca un GTI. Iar acesta este un compliment pentru un SUV care cântăreşte 2,3 tone. X5 este propulsat de un diesel cu 6 cilindri în linie care dezvoltă 245 CP şi se turează foarte rapid. X5 ia curbele cu o lejeritate şi o siguranţă similare unei compacte sportive. Senzaţiile pe care le simţi atunci când calci pedala de acceleraţie nu se pot rezuma la câteva cifre goale. Cu toate acestea trebuie să-mi fac datoria şi să spun că acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se realizează în 7.1 secunde, iar acul vitezometrului se opreşte la 210 de kilometri. Dincolo de aceste detalii, cutia de viteze automată cu opt trepte reacţionează rapid, iar direcţia activă este foarte incisivă. Sub caroserie, însă, X5 a fost intens modificat. Excelentul tren de rulare, cu braţe duble suprapuse în faţă şi punte multilink în spate, a fost păstrat pentru că nu există nici un motiv de schimbare. Cu suspensie pneumatica spate şi sistem Adaptive Drive, X5 este foarte stabil şi nu se înclină deloc în viraje. Mai mult, setările sportive ale suspensiei nu lucrează împotriva confortului, ci, din contra, oferă un compromis superb între sportivitate şi confort, poate cel mai bun din segmentul său. În pofida trenului de rulare ferm, BMW X5 pe şosea este rege, filtrează destul de bine denivelările scurte din asfalt, însă în off-road X5 nu este la nivelul lui VW Touareg, sau Toyota Land Cruiser 200, dar cine mai merge azi cu astfel de maşini prin off-road extrem?!
Toyota Land Cruiser 200
Automobilul este masiv şi nu se remarca prin detalii de design deosebit de rafinate. A fost construit în scopul de a transporta călătorii într-un confort desăvârşit, chiar daca maşina a părăsit de mult asfaltul. Maşina a crescut uşor în dimensiuni, dar acest lucru este mascat discret printr-o uşoară supradimensionare, în partea frontală, a grilei radiatorului şi a grupurilor optice. Linia laterală este “spartă” acum de bosajele faţă/spate ale caroseriei, pentru a se face loc roţilor celor două punţi. Aspectul masiv este consolidat şi de linia relativ înaltă a geamurilor laterale, conducând spre ideea de maşină blindată. Desenul părţii spate este în uşoară discordanţă cu linia generală a maşinii, în special design-ul grupurilor optice. Land Cruiser are un interior spaţios, e de-a dreptul imens şi este orientat spre confort şi tehnologie, oferă şapte locuri, fiecare cu un nivel ridicat de spaţiu, iar ceea ce ilustrează acest lucru ar fi motorizarea celui de-al doilea rând de scaune. Portbagajul este şi el extrem de spaţios, însă singurul inconvenient ar fi cel legat de propria statură: dacă nu ai primit de la natură un minim de 1,80 metri şi o constituţie atletică, atunci există riscul ca lumea de pe stradă să creadă că maşina este teleghidată. Calitatea materialelor e impresionantă, fie că vorbim despre tapiţeria din piele, fie de plasticele şi furnirul utilizate la realizarea habitaclului. Impresionează şi calitatea asamblării, iar bordul este dominat de cadranele turometrului şi ale vitezometrului de mari dimensiuni, aparate care au la baza lor şi indicatoarele pentru temperatura uleiului şi a bateriei. Între cele două cadrane este plasat un mic display, pe care este afişată treapta de viteză (în cazul rulării în modul manual al cutiei automate) şi nivelul gărzii la sol (în cazul suspensiei hidraulice 4W AHC & AVS). Chiar dacă acum este vorba de un display, design-ul indicatoarelor pentru temperatura apei şi nivelul de carburant din rezervor aduc extrem de mult cu cele din tinereţea seriei. Consola centrală este dominată de display-ul unităţii centrale, care înglobează atât navigaţia, cât şi informaţiile sistemelor audio şi de climatizare. Toate butoanele din noul model sânt din aceeaşi “colecţie” din care face parte şi interiorul: colecţia giganţilor. Poziţia la volan e corectă şi beneficiază de posibilităţi de ajustare aproape ideale. În schimb, în cazul rulării în off-road pe trasee ceva mai dificile, se simte nevoia unui sprijin lateral mai pronunţat din partea scaunelor faţă. Impresionant este şi diametrul volanului, dar el se înscrie în linia vehiculului. Un minus ar fi reglajul temperaturii, amplasate sub gura de ventilaţie centrală din zona şoferului, puteţi să le omiteţi din cauza dimensiunilor. În plus, am descoperit cu plăcere că frâna de staţionare este clasică, nu la pedală, de inspiraţie americană, iar spaţiul pentru mini-fotoliile individuale rabatabile din portbagaj este surprinzător de generos, iar accesul e relativ facil, chiar dacă trebuie rabatată bancheta spate fracţionabilă.
În Toyota Land Cruiser 200 au fost implementate multe soluţii tehnologice de avangardă, cum ar fi “4-Wheel Active Control and Adaptive Variable Suspension”, care controlează integral suspensia, ori “Kinetic Dynamic Suspension System”, ce operează asupra barelor stabilizatoare faţă/spate. Toyota a păstrat soluţia constructivă a şasiului separat de caroserie, dar platforma tehnică este complet nouă. Suspensia faţă este cu paralelogram deformabil, în timp ce puntea posterioară, rigidă, reprezintă o alegere dictată de caracterul off-road al modelului. Land Cruiser are o garda la sol de 225 mm şi poate trece prin vaduri cu adâncimea maximă de 70 de centimetri. Cu o lungime de 4.950 m şi o greutate de peste 2.3 tone, Land Cruiser este echipat cu un motor diesel cu opt cilindri în V, motor care are o cilindree de 4.5 litri şi care dezvoltă o putere maximă de 286 CP. Viteza maxima a diesel-ului este de 210 km/h, iar repriza de la 0-100 km/h este atinsă în doar 8.2 secunde. Consumul mediu este de 10,2 l/100 km. Aceste performante sunt mai bune şi datorită utilizării unei transmisii automate cu 6 rapoarte şi comanda secvenţială. În plus, motorul reuşeşte (ajutat şi de antifonarea foarte bună) să nu transmită aproape deloc zgomot în habitaclu.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 240CP
Impresia noastră este ca Touareg s-a maturizat foarte repede, diferenţele faţă de generaţia anterioară fiind mai mult decât evidente. Este clar de la prima privire: VW vrea să impresioneze cu noul Touareg. Este desenat cu eleganţă, complet diferit de modelul pe care tocmai l-a înlocuit şi care avea forme mai rotunde. Împrumutând fără menajamente "faţa lui Golf". Nu este însă o simplă copiere, ci mai degrabă o adaptare plăcută a liniilor compactei germane, Touareg apărând în faţa publicului într-o formă care nu e agresivă, ci mai degrabă echilibrată. Iar "tratamentul facial" include în cazul lui Touareg şi tehnologie LED prin blocurile optice, dar şi o pereche de stopuri care amintesc în mod evident de cele ale noului Polo. Noul VW Touareg a devenit un adversar pentru SUV-urile Premium din clasa sa. Interiorul place şi el, deviind de la linia clasica Volkswagen, echipat cu ornamente din lemn de nuc şi piele Napa de calitate, cu finisaje fine, toate acestea aducând modelul din Wolfsburg la un nivel extrem de apropiat de cel la care se află rivalii săi. Îţi ia ceva timp pentru a afla câtă tehnologie au folosit germanii de la Volkswagen. Ecran touchscreen, sisteme de navigaţie cu avertizare sonoră şi de siguranţă. Volan multifuncţional încălzit, sistem electronic de reglare a distanţei faţă de maşina din faţă, iar când viteza este prea mare, maşina îl avertizează pe şofer vizual şi sonor de eventualul pericol. Nu în ultimul rând, "Area View", 4 camere video plus senzori înconjoară maşina şi asigură şoferului o siguranţă maximă. Practic, el poate vedea toate obstacolele din jurul său. În plus, oferă o banchetă spate cu spătare a căror înclinare poate fi ajustată în trei poziţii prestabilite. Acestea pot fi pliate uşor, prin simpla apăsare a unui buton. Este greu să îi găseşti o hibă lui Touareg la interior, SUV-ul Volkswagen fiind un fel de Phaeton "transformat" în model de teren, atunci când vine vorba de habitaclu şi de materialele utilizate.
Motorul diesel de 3 litri şi 240 CP oferă acceleraţii suverane, se turează uşor, este surprinzător de silenţios, dar şi economic, datorita sistemului Start-Stop, disponibil standard. Într-un cuvânt, „un propulsor foarte puternic”, garnisit cu o transmisie automată în 8 trepte, această cutie automată fiind special concepută pentru drumurile off-road (au spus inginerii de la VW ). Nu-i contrazic, dar transmisia în 8 trepte, care are trei moduri de funcţionare, Drive, Sport şi Manual, este încântătoare, oferindu-i şoferului, aproape tot timpul, o treaptă superioară. Touareg reuşeşte să accelereze până la 100 km/h în doar 7,8 secunde şi viteza maximă este de 218 kilometri, un nivel de dinamică foarte bun pentru dimensiunile şi masa pe care le are. În plus, suspensia pneumatică este adaptivă. Detectează singur suprafaţa de rulare şi efectiv se pliază condiţiilor de drum. Şi aici sânt trei opţiuni: Confort, Normal şi Sport. Dacă e vorba de off-road, garda la sol se măreşte, iar SUV atacă fără problemele pantele înclinate. Însă sistemul pneumatic de suspensie nu amortizează chiar perfect denivelările transversale şi generează un mic ruliu, dar este eficient totuşi. Nu în ultimul rând, Touareg poate fi echipat cu două sisteme diferite de tracţiune. Primul, denumit 4Motion, este standard şi oferă un sistem de tracţiune integrală cu diferenţial central Torsen, un sistem de blocare electronică pentru toate cele patru roţi (EDS) şi un program off-road care ajustează funcţionarea sistemelor electronice şi a cutiei de viteze pentru un comportament cât mai bun în teren accidentat.
În concluzie:
După facelift, BMW X5 rămâne maşina de referinţă a categoriei. Este cel mai agil, cel mai dinamic şi economic. Şi, nu în ultimul rând, are un interior cu până la 7 locuri şi un portbagaj imens. Ce vreţi mai mult? - „Un preţ mai mic…..”
Noul Touareg este arătos, în plus oferă şi el foarte multe: interior spaţios, confortabil, un motor puternic şi economic, la un preţ fără concurenţă.
„Nava-amiral“ a constructorului Toyota îşi confirmă numele, remarcându-se prin calităţile sale în teren accidentat şi nivelul ridicat de confort. Ies în evidenţă şi dotările de lux sau nivelul de siguranţă oferit.
Volkswagen vine cu o propunere interesantă cu cea de-a treia generaţie a lui Touareg pe piaţa oarecum încărcată a SUV-urilor. Deşi Volkswagen este un producător de volum, Touareg se descurcă foarte bine atunci când este pus faţă în faţă cu mai marii segmentului, fiind mai degrabă un model matur, care poate lupta - cel puţin teoretic – de la egal la egal cu modele consacrate precum Mercedes-Benz ML, BMW X5 şi Toyota Land Cruiser.
CARACTERISTICI TEHNICE (datele producătorului) | |||
Modelul | Volkswagen Touareg | BMW X5 xDrive 30d | Toyota Land Cruiser 200 |
Tipul | SUV | SUV | SUV |
Uşi/locuri | 5/5 | 5/5 | 5/7 |
Tipul | Pe motorină | Pe motorină | Pe motorină |
Amplasarea | În faţă, longitudinal | În faţă, longitudinal | În faţă, transversal |
Cilindree (cmc) | 2967 | 2993 | 4461 |
Numărul/amplasarea cilindrilor | L6 | V8 | V6 |
Puterea maximă (cp/rpm) | 240/4000 | 245/4000 | 232/6000 |
Cuplul maxim (Nm/rpm) | 550/2000 | 540/1750 | 145/4000 |
Numărul supapelor | 4 | 16 | 16 |
Tracţiunea | Integrală | Integrală | Faţă |
Cutia de viteze | Automată în 8 trepte | Automată în 8 trepte | Automată în 6 trepte |
Suspensia faţă | Independentă tip McPerson | Independentă multibraț | Independentă tip McPerson |
Suspensia spate | Independentă multibraț pneumatică cu stabilizare transversală | Independentă multibraţ | Independentă multibraț, stabilizare transversală |
Faţă | Discuri ventilate | Discuri ventilate | Discuri ventilate |
Spate | Discuri | Discuri | Discuri ventilate |
Dimensiunea anvelopelor | 275/45 R20 | 255/50 R19 | 195/65 R15 |
Jante | 7,0J x | 7,0J x | 7,0J x 16 |
Lung./Lăţ./Înălţ. (mm) | 4795/1940/1709 | 4857/1933/1776 | 4950/1970/1910 |
Ampatament (mm) | 2893 | 2993 | 2850 |
Garda la sol (mm) | 159 | 1 | 225 |
Capacitatea portbagajului (l) | 580/1642 | 620/1750 | 1276 |
Capacitatea rezervorului (l) | 85 | 85 | 93 |
Greutate (kg) | 2150 | 2600 | |
Viteza maximă (km/h) | 218 | 210 | 210 |
Acceleraţia 0-100 km/h (sec.) | 7,8 | 7,1 | 8,2 |
Combinat (l/100 km): | 7,4 | 7,4 | 10,3 |
Preţ de bază | 12150 Euro | 12100 Euro | 14590 Euro |