În mașină suntem în siguranță? Trece sau nu, virusul COVID-19 prin filtrul de salon?
De Redactor AE | 14 Aprilie, 2020
Porți mănuși, porți o mască, multe dintre care nu asigură cine știe ce protecție, te dai pe mâni cu dezinfectat, te speli des cu apă și săpun, probabil că ai și ochelari de ski sau ecran de protecție, dar oare în mașină ești în siguranță?
Poate filtrul mașinii tale să rețină virusul care a speriat globul pământesc, a limpezit apele, a redus poluarea și a răpus economia? A ucis zeci de mii de persoane și îi ține închiși în case alte câteva milioane de oameni? Răspunsul la această întrebare îl veți găsi pe scurt, în cele ce urmează.
Saab 900 a fost primul automobil care în 1979 să primească un filtru de aer pentru interior. Acesta putea filtra toate impuritățile până la o grosime de 2 µm. Inginerii constructori sperau astfel să ofere o protecție mai bună pentru persoanele alergice la praf. Asta însă era în urmă cu mai bine de 40 de ani.
Filtrul celor de la Saab era fabricat din fibră de sticlă peste care era aplicată și o soluție specială, lichidă. Durata de viață a unui astfel de filtru era de circa 25.000 de kilometri. Un prim pas spre filtrele de salon moderne, era deja făcut!
Astăzi există o varietate de producători și de modele de filtre, de la simple până la ”complexe” despre utilitata cărora obișnuim să credem că este doar un mit, fiind destul de scumpe.
Cu cât e mai simplu filtrul, cu atât capacitatea de trecere a impurităților este mai mare.
Dimensiunile noului virus, COVID-19, se încadrează între 0.1 - 0.4 micrometri, sau neoficial, microni. Grosimea unui fir de păr este de aproximativ 70-100 µm. O globulă roșie are un diametru de circa 7 µm (micron). Nici măcar unele măști nu vă pot asigura protecția maximă, având o capacitatea de filtrare redusă.
Și atunci apare altă întrebare, dacă sunteți în mașină, tot riscați să ”îl prindeți”?
În 1991, câțiva ani mai târziu Mercedes-Benz și-a echipat vârful de gamă, modelul W140 cu un filtru de salon capabil să filtreze particule de până la 0.5 µm! Lucrurile însă au evoluat și mai mult.
Filtrele moderne nu sunt doar o sită prin care să treacă aerul. Aici sunt incluse și soluții speciale care să neutralizeze unele bacterii, particule de cărbune activat cu o mărime de 0.5 mm și chiar și forța electrostatică, pentru a atrage particulele mici ce pot fi reținute în filtru și care totodată facilitează trecerea aerului fără a opune rezistență sporită.
Au apărut și filtrele cu indicile HEPA, High-efficiency particulate air, care promit chiar o eficiență și mai bună, reținând particule de praf, bacterii, sau alte elemente toxice cu o grosime de până la 0.3 µm.
Filtrul de salon este practic cel mai subțire filtru din tot automobilul și desigur că te poate proteja mai eficient, decât aflarea în spațiul liber, lângă cineva care strănută sau tușește. Asta însă nu exclude complet riscul de contaminare, așa cum în automobil, pot fi diferite suprafețe care deja găzduiesc noul virus și care la fel necesită dezinfectare periodică.
Mănușile pe mâni atunci când conduceți nu vă ajută prea mult. Și asta pentru că după utilizarea lor, în magazin, la benzinărie, în spațiu deschis, oficu, sau după ce ați contactat cu alte persoane, nu faceți decât să relocați virusul în propriul dvs automobil!
Automobilul, deocamdată, este singura măsură de protecție în contactul cu mediul, care acționează ca o capsulă. Cu toate că forțele de ordine încearcă să limiteze accesul cetățenilor pe drumurile publice, lăsând deschisă ușa pentru transportul public sau mersul pe jos.
Prin urmare, dacă utilizați autoturismul personal, asigurați-vă că este la fel de curat ca și locuința, să fie permanent dezinfectat și aerisit, iar filtrul de aer desigur cât mai nou și mai eficient.