Importul de piese auto second-hand ar putea fi legalizat. CNA este împotrivă!
De Pavel | 3 Septembrie, 2021
Subiectul pieselor uzate pentru automobile este unul dureros, în special pentru pasionații de mașini retro. În prezent, importul pieselor second-hand este interzis prin lege, ceea ce impune pe unii proprietari de mașini vechi să folosească căi ilegale și să sporească corupția în țară.
Un grup de deputați vrea să schimbe situația și insistă în promovarea inițiativei legislative care permite importul de părţi şi a accesorii uzate pentru autovehicule. În prezent, Codul vamal prevede expres că această activitate este interzisă. O inițiativă legislativă privind modificarea normelor din Codul vamal a fost înregistrată repetat în Parlament.
Autorii proiectului declară că, condițiile actuale favorizează monopolurile și menținerea prețurilor exagerate pe piață. Totodată, este stimulată contrabanda cu piese de schimb uzate și corupția. Prin urmare, mulți șoferi care dețin automobile, cumpără piese de pe piața neagră.
În nota informativă a proiectului se menționează că niciuna dintre țările din vecinătate nu are prohibiții asemenea celei impuse prin legislația Republicii Moldova. Potrivit informațiilor publicate, în Moldova există câteva sute de mii de automobile înregistrate care nu se mai află în producție, astfel piesele de schimb deseori pot fi găsite doar la mâna a doua. Prin urmare, acestea sunt introduse ilegal, prin contrabandă, fiind plasate pe piața neagră. Aceste acțiuni aduc un prejudiciu considerabil bugetului de stat prin neachitarea taxei vamale, taxei pentru efectuarea procedurilor vamale, taxei pe valoarea adăugată.
Aprobarea modificării propuse ar putea constitui un pas în direcția contracarării fenomenului de contrabandă a pieselor uzate în Republica Moldova, iar prețurile vor scădea, se menționează în proiect.
Centrul Național Anticorupție însă are o altă părere! Anterior, autoritatea a declarat că admiterea necondiționată a importului de părți și accesorii uzate pentru autovehicule ar putea genera mai multe riscuri, cum ar fi importul deșeurilor, importul pieselor auto neconforme standardelor de fabricare și periculoase pentru securitatea traficului rutier.