Implant de clasă
De AutoExpert | 24 Ianuarie, 2010
Implant de clasă
Cred că este cea mai agitată perioadă din istoria clasei compacte. VW Golf 6, Renault Megane 3, Mazda3 plus alte cîteva modele care tot se pot lăuda cu un facelift. Şi parcă mai lipsea un nume, Opel Astra, un nume fără de care nu poţi concepe acest segment de piaţă. Mai departe vom încerca să vedem ce răspuns a găsit Opel în această clasă, în actualele condiţii economice, dupa recentul divort de General Motors.
Lansat oficial la Salonul Auto de la Frankfurt, în septembrie, noul Opel Astra nu a fost o surpriză din punctul de vedere al designului exterior şi interior. Asemănarea cu Insignia este evidentă, modelul preluînd anumite detalii cheie, precum forma şi tehnologia farurilor în exterior sau designul planşei de bord şi calitatea materialelor din interior. Şi pentru că Insignia a descoperit o reţetă de succes în materie de design era normal ca şi Astra să o preia. Robusteţe, agilitate şi dinamică sunt doar cîteva dintre epitetele care caracterizeaza caroseria modelului compact. Un lucru remarcabil la această linie de design este faptul că reuşeşte eficient să mascheze dimensiunile. Noul Opel Astra are, comparativ cu vechea generaţie, un ampatament mai mare cu 71 mm şi un ecartament faţă/spate care a crescut cu 56 şi respectiv 70 mm. Designerii au încercat să creeze un model cu trăsături sportive fără să altereze însă spaţiul interior. Dar, pentru ca profilul posterior al unui compact dinamic trebuia să coboare încet exact acolo unde capetele pasagerilor de pe bancheta din spate au nevoie de spaţiu, designerii Opel au venit cu o ideee ingenioasă. Pentru a camufla înălţimea maşinii, a fost cromată linia laterală care delimitează suprafaţă vitrată, să dea senzaţia unui profil de coupe şi nicidecum a unei compacte cu cinci uşi. Astfel ai percepţia unui model cu o înălţime mult mai mică. Interesant este că Opel Astra oferă şi opţiunea unor roţi de pînă la 19 inch, care, evident, erau și pe modelele testate. În acest caz, maşina este împlinită din punct de vedere al liniei. Privită din spate, maşina cîştigă procente bune în simpatie, poate din acest unghi Opel Astra sugerează cel mai bine sportivitatea prin care este caracterizat designul. Dar tot nu este o maşină la fel de exotică precum în imagini.
Interiorul este la înălţime: materiale excelente, o finisare bună şi multe surprize. O consolă centrală care este încă aglomerată, cu unele comenzi pe care le-am căutat ceva în invazia de butoane, dar atît. Nu te mai împiedici prin habitaclu de butoane şi te obişnuieşti relativ repede cu amenajarea lor. Un interior care abundă în spaţii de depozitare de tot felul, dispuse mai peste tot. Ai spaţii unde poţi depozita de la ochelarii de soare şi telefonul mobil pînă la dicţionarul explicativ şi sticle de pînă la 2 litri cu băutura preferată. Opel Astra este primul model din clasa compactă care oferă opţional scaune sport ergonomice. Adică vorbim despre primele scaune certificate de un comitet independent format din experţi în ergonomie şi medici. Mai există doar un singur scaun care a primit acelaşi certificat, iar acela se află într-un Mercedes Benz. Asta dacă nu luăm în considerare fratele mai mare al lui Astra, Opel Insignia...
La capitolul noutăţi putem include şi gurile de ventilaţie, care vin cu un reglaj care permite "împrăştierea" fluxului de aer. Unii clienţi şi-au dorit guri de ventilaţie care, atunci cînd ghidează aerul spre faţă, să ofere un flux de aer difuz, nu unul concentrat. Habitaclul mai este "îmbrăcat" într-o lumină ambientală roşie, care îşi are ca sursă de origine fie un microspot amplasat în plafonieră, fie leduri ascunse în spatele clanţelor sau consola levierului cutiei de viteze. Planşa de bord este inspirată de la Insignia, dar a cîştigat atît în ergonmie, cît şi în calitate, fie că vorbim de materiale ori de calitatea asamblării. Înainte Portbagajul de 370 litri, ceva mai mic decît la concurenţii direcţi, este dotat cu sistemul FlexFloor care este pe cît de simplu, pe atît de util. Acest sistem permite ajustarea în trei poziţii a înălţimii de încărcare a portbagajului, dar şi compartimentarea acestuia în două zone.
Înainte de a pleca la drum, să aruncăm o privire şi pe sub maşină, pentru că şi aici avem ceva interesant. În faţă vorbim despre o suspensie McPherson, dar pe spate avem o punte semirigidă plus Watt's link, în timp ce unii producători oferă suspensie independentă de două generaţii. O punte semirigidă are grijă de confort, dar nu poate face faţă atunci cînd vine vorba de un condus sportiv. Watt's link este un sistem format din două tije, care au grijă să elimine jocul lateral al punţii. O soluţie simplă, dar care am descoperit că este chiar eficientă. Avem avantajele economiei de spaţiu oferite de puntea semirigidă şi performanţe care se apropie extrem de mult de cele oferite de o suspensie multilink. Datorită soluţiei tehnice pentru suspensia spate, putem vorbi în cazul lui Opel Astra şi de opţiunea FlexFix, sau cum poţi căra 2 biciclete cu Opel Astra fără a sacrifica nimic din spaţiul interior sau al portbagajului şi asta fără a cocoţa atelajele pe maşină sau a le arunca într-o remorcă.
Sistemul FlexRide este de asemenea în dotarea noului Opel Astra şi oferă şoferului posibilitatea de a alege una din cele trei setări - Standard, Sport sau Tour - adaptîndu-se, în acelaşi timp la schimbarea stilului de conducere. Toate cele patru amortizoare sunt controlate electronic şi se adaptează în mod continuu, în interval de milisecunde, la condiţiile de drum curente şi stilul individual de conducere. FlexRide nu se rezumă doar la controlul suspensiei, ci interacţionează cu direcţia şi motorul, adică vorbim de trei personalităţi diferite ale maşinii.
Modul Standard al sistemului este ales implicit la pornirea motorului, însă şoferul poate schimba tipul de adaptare prin selectarea modului Tour, pentru o conducere mai relaxată, sau a modului Sport, pentru o conducere mai dinamică, apăsînd butonul corespunzător de pe panoul de comandă central. În cazul dezactivării modului Sport sau Tour, setarea revine la modul Standard.
Modul Tour utilizează setări de amortizare mai relaxate, pentru o călătorie mai confortabilă şi reduce efortul depus în viraje. Acest lucru nu înseamnă că maşina se comportă „ca o barcă” în cazul unei manevre de evitare spre exemplu, pentru că mai mulţi senzori ai şasiului transmit aceste informaţii sistemului de control al modului de rulare, iar amortizoarele devin mai rigide în interval de o milisecundă, asigurînd stabilitatea maximă.
Modul Sport permite şoferului să fie mai activ în condus: amortizoarele devin mai rigide, direcţia este îmbunătăţită şi acceleraţia electronică oferă un răspuns mai rapid al pedalei. Conectarea acestui mod de condus este semnalizată la bord prin lumina de fundal al panoului de instrumente ce se schimbă din alb în roşu.
Dintre cele patru motorizări disponibile pentru test, cu care Opel Astra îşi propune să seducă fanii segmentului compact, două pe benzina, dintre care unul de 1.4 litri turbo de 140 CP, şi două dieseluri, unul de 1.7 litri şi 125 CP şi unul de 2.0 litri şi 160 CP, am ales o unitate turbo pe benzină cu patru cilindri, de 1.6 litri, capabilă să ofere resurse bune pentru un model care cîntăreşte 1373 de kilograme. Puntea faţă primeşte drept cadou 180 de cai putere la 5500 de rotaţii, adică exact acolo unde se sfîrşeşte plaja cuplului motor. Am fi tentaţi să credem că avem de a face cu o maşină care "fuge de rupe pămîntul", însă propulsorul turbo de 1.6 litri cu un cuplu de numai 230 Nm, este o expresie timidă a unui motor pe benzină, care îşi doreşte să te impresioneze cu un comportament sportiv. Totuşi nu vor exista probleme atunci cînd vine vorba despre depăşiri riscante. Pe lîngă acestea, oferă şi un sunet plăcut. 180 de cai sunt sinonimi întodeauna cu performanţe bune. Astra nu face excepţie, comportamentul dinamic fiind destul de bun. Chiar dacă nu dispune de suficient cuplu, compacta atinge 100 de km/h, cu start de pe loc, în 8.5 secunde, promiţînd să accelereze în continuare pînă la o viteză maximă de 222 km/h.
Resursele sunt exploatate cu ajutorul unei transmisii în şase rapoarte, orientată mai mult spre consum decît spre performanţe, rapoartele lungi, fiind menite să reducă porţia de combustibil, cerută de obicei de un motor turbo. Cursa puţin prea lungă pentru o compactă cu pretenţii dinamice poate fi de asemenea un dezavantaj pentru cei care îşi doreau mai multă sportivitate. Totuşi este vorba despre un vîrf de gamă şi nu de un model sport. Iar, din acest punct de vedere, performanţele oferite de motor şi cutia de viteze plasează Opel Astra sus în segmentul compact.
Despre raţia de benzină pe care propulsorul o percepe, nemţii s-au dovedit optimişti ca de fiecare dată şi au anunţat un consum urban de 8.8 litri. În viata de zi cu zi, o rulare în oraşele aglomerate vă va aduce cu puţin sub 10 litri/100 de km doar în zilele de weekend. În cursul săptămînii, orele de vîrf şi semafoarele nesincronizate vă vor duce uşor peste 11 litri/100 de kilometri. În mediul extraurban, media de 5.6 litri/100 km declarată, este greu de atins dar nu imposibil. În condiţiile unei exploatări mai intense, consumul poate oscila între 7 litri/100 de km şi chiar 10 litri/100 km, atunci cînd pedala de acceleraţie face des cunoştinţă cu podeaua iar stilul de şofat este excesiv de sportiv. O exploatare normală însă, pe autostradă, vă poate aduce undeva la 7 litri/100 km.
Cele mai stricte reglementări în materie de siguranţă au fost, se pare, urmărite pas cu pas de inginerii care au dezvoltat Astra. Celula de siguranţă a modelului a devenit mai rigidă, iar linia montanţilor anteriori a fost scurtată din motive de siguranţă şi pentru a permite modelului să obţină un numar mai mare de puncte la testele pentru pietoni. Pentru situaţii neprevăzute, Astra pune la dispoziţia pasagerilor două airbaguri frontale, două airbaguri laterale şi două airbaguri cortină. Opţional se pot comanda airbaguri laterale pentru ocupanţii locurilor din spate. Pentru a putea preveni orice tip de impact, Astra oferă un sistem ABS în dotarea standard dar şi un control electronic al stabilităţii foarte performant, capabil să corecteze gradual traiectoria maşinii în momentul în care aderenţa se pierde. Din categoria “mai bine să prevenim” amintim prezenţa unor sisteme foarte utile: cel de recunoaştere a semnelor de circulaţie - Opel Eye, şi cel de avertizare a depăşirii benzii de circulaţie. Tot la capitolul siguranţă trebuie să aplaudăm prezenţa noului şasiu Mechatronic cu control adaptiv al stabilităţii, despre care am vorbit mai sus.
Inginerii şi designerii Opel şi-au dat mîna pentru a crea un automobil care nu face compromisuri în materie de estetică şi funcţionalitate. Oglinzile laterale sunt destul de bine proporţionate şi nu atît de mici ca în cazul fratelui Insignia. Dimensiunile montanţilor posteriori sunt destul de mari însă luneta oferă un cîmp vizual suficient de bun. Oglinda retrovizoare, echipată cu funcţie anti-orbire completează lista accesoriilor, rolul său urmînd să fie lăudat la ambele capitole, vizibilitate şi siguranţă. Dacă veţi parcurge distanţe mai mari pe timp de noapte veţi găsi foarte util transferul de ADN realizat de pe Insignia la nivelul blocurilor optice. Astra devine astfel primul model compact popular care beneficiază de serviciile unui sistem precum AFL ( Adaptive Forward Lighting ), care adaptează automat fasciculul luminos la condiţiile de drum. Cu alte cuvinte aveţi cu dumneavoastră un majordom care va aprinde lumina de fiecare dată cînd intraţi într-o încapere întunecată.
Am înşirat deja pînă acum o serie de tehnologii care debutează în premieră pe Opel Astra. Producătorii şi-au dorit un model care să satisfacă toate pretenţiile publicului orientat către segmentul compact. În plus, o listă bogată de gadget-uri poate înclina serios balanţa în favoarea modelului din Russelsheim. Versiunea testată de noi a beneficiat de o mulţime de sisteme şi funcţii menite să îmbunătăţească viaţa pasagerilor de la un sistem automat de climatizare, pînă la un sistem audio care dispune chiar şi de conexiune USB pentru memorii externe. În mod cert, cea mai privilegiată persoană din interiorul noului Opel Astra va fi şoferul care va beneficia de o mulţime de funcţii gata să îi preia sarcinile: avem un pilot automat cu un comportament bun la accelerare, un pachet complet de senzori de ploaie, lumină şi parcare, oglinzi şi geamuri electrice, comenzi pe volan pentru sistemul audio şi pentru conexiunea Bluetooth, scaune încălzite pe trei trepte şi cireaşa de pe tort, un volan încălzit. La toate acestea se adaugă deja enumeratele sisteme de siguranţă Opel Eye, AFL şi lumini bi-xenon, oglindă retrovizoare cu tentă şi frînă de mînă electronică. Să nu uităm nici de sistemul de navigaţie DVD 800, acelaşi de pe Insignia cu ghidare prin satelit care oferă şi informaţii despre cele mai importante obiective turisice dar şi un sistem de notificare care anunţă schimbările de direcţie.
Recunosc că noul Opel Astra a reuşit să mă surprindă plăcut. Nu mă aşteptam la un produs atît de coerent şi cu o atîta atenţie acordată detaliilor, cu o gamă largă de motorizări încă de la lansare şi cu o listă de opţionale extrem de bogată şi condimentată cu elemente pe care nu le găseşti nici în segmente premium.
Noul Opel Astra vine cu o ofertă extrem de matură şi aproape imposibil de ignorat atunci cînd te gîndeşti la achiziţionarea unui model compact. În mod cert o vei regăsi pe lista de potenţiale pretendente la banii din cont. Are de luptat cu nişte rivali extrem de puternici, care au de partea lor şi o ofertă mai bogată de caroserii - lucru pe care Astra îl va recupera începînd din 2010, cînd vor apare coupe-ul, sedanul şi universalul. În Moldova noul Opel Astra va fi disponibil începînd cu primavara anului viitor.