(GALERIE FOTO) Cuba: Raiul automobilistic unde clasicul se combină cu modernul!
De Sergiu | 27 Iulie, 2020
Oricât nu ai călători prin lumea mare, e puțin probabil să întâlnești un spațiu atât de divers pe plan automobilistic ca Cuba. Numită de unii Insula Libertății, este singurul loc unde poți întâlni mașini din epoci total diferite trudindu-se cot la cot.
Mergând de-a lungul străzilor din Havana, capitala statului insular, poți observa la o distanță de doar câteva secunde mașini antice din anii 20, nave-amiral americane din anii 50, o pleiadă de mașini sovietice și, în ultima vreme, mașini noi, ale producătorilor europeni, dar mai ales originare din China.
Motivul unei culturi auto atât de diverse este istoria statului. La începutul secolului trecut, Cuba era locul preferat de odihnă al americanilor bogați, aceasta fiind localizată la doar 170 kilometri de Florida. SUA furniza practic toate automobilele necesare insulei, lucru care s-a întâmplat până în anii 50. În 1959 însă, s-a finalizat revoluția ce a transformat Cuba într-un stat socialist.
Acestui moment îi corespunde și blocajul economic instituit de americani ce a stopat importul de bunuri, inclusiv mașini. Insula a fost nevoită să se reorienteze spre Uniunea Sovietică pentru a primi ajutor. Astfel, sovieticii, în calitate de noi camarazi cu idei comuniste comune, au distribuit vreme de câteva decenii, mii de mașini Volga, Lada, UAZ, Moskvitch. Din Polonia a venit modelul Fiat 126, iar din Germania de Est, Barkas.
Totul părea frumos, Cuba își acoperea parțial necesitățile în autovehicule din contul acestor livrări, dar la începutul anilor 90 ai secolului trecut, Uniunea Sovietică a dispărut de pe harta lumii, lăsându-i pe cubanezi de izbeliște. Aceștia au rămas cu o singură alternativă, aceea de a refolosi tot ce le-a rămas. De aici a început procesul de ”canibalizare” a mașinilor. În luxoasele Cadillac-uri, Ford-uri și Chevrolet-uri care prezentau probleme, au început să fie montate piese sovietice, în special motoare.
Și astăzi, pe tot cuprinsul insulei poți întâlni astfel de creații manuale în numere destul de însemnate, mărturie a ingeniozității cubanezilor. Dar această calitate a apărut numai din pură necesitate! Locuitorii statului erau nevoiți să folosească mașini de 50-80 ani pentru că nu aveau alternativă. Vehiculele erau transmise din tată în fiu din imposibilitatea de a le vinde. Da, timp de câteva decenii cumpărarea/vânzarea unui bun de valoare în Cuba nu era permisă.
Cu pași mici, însă, situația în Cuba începe să se schimbe! Recent, statul a liberalizat vânzarea mașinilor. Acum, statul insular este invadat de mașini noi, modeste la aspect și consum. China în special oferă modele Geely ce sunt foarte populare acum.
Totuși mașinile clasice încă rămân foarte populare. Șoferii locali le vopsesc în culori vii pentru a le face mai atractive. Partea bună este însă popularitatea înregistrată în rândurile turiștilor străini, bucuroși de oportunitatea de folosi un taxi clasic. Dacă veți avea ocazia să vizitați Cuba, nu ezitați să faceți câteva poze ale acestui fenomen auto, până nu a dispărut complet!