Fibra de carbon, ar putea fi interzisă în industria auto din UE. Ce prevede noua propunere

De Inna | 15 Aprilie, 2025
Uniunea Europeană analizează posibilitatea interzicerii utilizării fibrei de carbon în construcția automobilelor, potrivit unei propuneri recente care vizează revizuirea legislației privind reciclarea vehiculelor scoase din uz. Dacă această inițiativă va fi adoptată, aplicarea efectivă a noilor reguli nu ar începe mai devreme de anul 2029.
Fibra de carbon este recunoscută pentru combinația sa unică de rezistență ridicată și greutate redusă. Aceste calități o fac ideală pentru utilizarea în domenii precum industria aerospațială, dar și în sectorul auto, în special pentru producătorii premium și modelele de performanță ridicată, de la supercar-uri la hypercar-uri, și tot mai frecvent chiar și în cazul vehiculelor electrice, unde reducerea masei este crucială pentru eficiență.
Totuși, noul proiect european propune clasificarea fibrei de carbon ca material cu impact negativ asupra mediului, în special în etapa de dezmembrare și reciclare. Motivul? Componentele din fibră de carbon sunt întărite cu rășini sintetice, iar odată distruse, fibrele eliberate pot deveni periculoase, pot cauza iritații ale pielii și mucoaselor, pot ajunge în aer sau pot afecta funcționarea echipamentelor industriale prin generarea de scurtcircuite, avertizează experții.
Această propunere face parte dintr-un efort mai amplu al Uniunii Europene de a încuraja economia circulară și de a reduce amprenta ecologică a industriei auto. Dacă va fi adoptată, interzicerea utilizării fibrei de carbon ar putea forța producătorii să caute alternative mai ușor de reciclat și mai puțin poluante.
În contextul acestei dezbateri, trebuie menționat că piața globală a fibrei de carbon este în plină expansiune. Estimată la 5.48 miliarde de dolari în 2023, aceasta ar putea ajunge la aproximativ 17 miliarde de dolari până în 2035, dacă va continua să crească într-un ritm mediu anual de peste 11%.
Deocamdată, documentul legislativ se află în stadiul de propunere, iar discuțiile și eventualele amendamente vor continua în următorii ani. Cert este că, odată cu apropierea termenului de aplicare, industria auto europeană ar putea fi nevoită să se adapteze unor cerințe tot mai stricte în privința materialelor utilizate în construcția vehiculelor.