Din port, în parcare! Care sunt consecințele invaziei mașinilor electrice din China
De Inna | 22 Mai, 2024
Porturile din Europa, în special Antwerp și Zeebrugge din Belgia, sunt supraaglomerate cu mașini electrice importate, majoritatea produse în China, pe fondul scăderii cererii pe piața auto europeană. Parcările imense din Calloo, lângă Antwerp, și Zeebrugge, cu o capacitate de 130.000 de mașini, sunt pline cu modele chinezești de la mărci precum MG, BYD, Nio, XPeng, Lynk & Co, Omoda și Hongqi. Unele mașini stau în portul Antwerp și un an înainte de a fi distribuite.
În contextul eforturilor autorităților europene de a sprijini industria auto locală, importurile din China continuă să crească masiv. În primul trimestru al acestui an, Europa a primit 1.3 milioane de mașini produse în China, o creștere de 33% față de anul anterior, cele mai multe fiind modele electrice, conform Asociației Europene pentru Logistica Vehiculelor.
Belgia a devenit destinația principală a acestor importuri în februarie, transformând porturile în parcări pentru mașinile electrice chinezești. Portul Antwerp-Bruges, al doilea ca mărime din Europa, a recepționat anul trecut aproape 1.7 milioane de mașini, astfel a atins recordul de 1.9 milioane din 2019. Estimările arată că numărul vehiculelor importate din China în acest an ar putea ajunge la 600.000 - 1.000.000.
Un motiv, care a creat această situație, este încetinirea vânzărilor auto în Europa. De exemplu, vânzările de vehicule electrice Volkswagen au scăzut cu 24% în primele trei luni ale anului comparativ cu anul precedent, consumatorii revenind la mașinile pe benzină. Cererea globală pentru mașini electrice a scăzut, iar marii producători și-au suspendat investițiile. Volkswagen a anunțat la sfârșitul anului trecut că a oprit investiția într-o gigafabrică de baterii electrice, din cauza încetinirii cererii, și a suspendat căutarea unui amplasament în Europa de Est.
Chiar și în SUA, cererea pentru vehicule electrice a scăzut. Canalys, o companie de cercetare, a raportat o creștere globală a vânzărilor de vehicule electrice de 49% în prima jumătate a anului trecut, față de o creștere de 63% în anul precedent.
Portul Antwerp-Bruges identifică și alte cauze pentru aglomerație, precum capacitatea redusă de transport rutier și maritim pentru mașini, și lipsa șoferilor de livrare. Financial Times sugerează că mașinile chinezești ajung în Europa fără o rețea de distribuție eficientă, ceea ce îngreunează vânzarea rapidă a acestora.