Costurile pentru bateriile mașinilor electrice au scăzut cu 90%, în perioada ultimilor 15 ani
De Inna | 14 August, 2024
Un studiu recent, efectuat de o instituție auto din Statele Unite, dezvăluie că prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice au scăzut cu 90% în ultimii 15 ani, fapt care a facilitat apropierea de paritatea de cost între mașinile electrice și cele cu motoare cu combustie internă.
În 2008, costul mediu al unei baterii pentru un vehicul electric era de aproximativ 1.415 dolari per kWh. În prezent, acest cost a scăzut la doar 139 de dolari per kWh, conform Biroului de Tehnologii pentru Vehicule din cadrul Departamentului de Energie al Statelor Unite. Această scădere semnificativă reflectă o reducere de 90% în costurile de producție ale bateriilor destinate vehiculelor electrice.
Este important de menționat că aceste estimări se aplică doar vehiculelor ușoare produse în cel puțin 100.000 de unități anual. De exemplu, în 2008, o baterie de 81 kWh pentru Tesla Model Y ar fi costat aproximativ 114.615 dolari, în timp ce în 2023 același tip de baterie costă doar 11.259 de dolari. Studiul evidențiază, de asemenea, o scădere masivă a costurilor de producție între 2009 și 2013, de la aproximativ 1.350 dolari per kWh, la circa 420 dolari per kWh.
Majoritatea producătorilor auto estimează că aceste costuri vor continua să scadă în următorii ani, apropiind momentul în care mașinile electrice vor deveni mai accesibile decât cele cu motoare tradiționale. Un alt studiu realizat de o firmă de analiză a pieței sugerează că, începând cu 2027, producerea mașinilor electrice va fi mai ieftină decât a celor pe combustie. Totuși, există un risc ca ritmul de scădere a costurilor să încetinească, în special din cauza vânzărilor mai reduse de vehicule electrice în acest an. Chiar și așa, majoritatea producătorilor auto anticipează că paritatea de preț între cele două tipuri de vehicule va fi atinsă până în 2030.