Comisia Europeană introduce noi măsuri drastice de testare a mașinilor PHEV

De Inna   |  6 Februarie, 2025

Distribuie :

Comisia Europeană a anunțat noi reglementări privind testarea emisiilor pentru vehiculele hibride plug-in (PHEV), impunând standarde mai stricte pentru a reflecta mai fidel consumul real de combustibil și emisiile de CO2. Conform noilor norme, automobilele produse încă din 2025 nu trebuie să depășească un prag mediu de emisii de 93.6 grame de CO2/km. Producătorii care nu respectă acest prag vor fi sancționați cu o amendă de 95 de euro pentru fiecare gram suplimentar de CO2 emis peste limită.

Măsurile nu vizează doar vehiculele cu motoare termice clasice, ci și modelele hibride plug-in. Această decizie vine în urma unor critici potrivit cărora aceste vehicule consumă mai mult combustibil și generează emisii mai ridicate decât cele declarate de producători, din cauza faptului că mulți proprietari nu încarcă suficient bateria, bazându-se excesiv pe motorul termic.

Astfel, Comisia Europeană va introduce un nou protocol de testare pentru vehiculele PHEV, bazat pe două etape distincte:

  1. Testarea vehiculelor cu bateria complet încărcată până la descărcarea acesteia.
  2. Testarea aceluiași vehicul cu bateria complet descărcată pentru a evalua emisiile de CO2.

Rezultatele acestor teste vor fi ponderate utilizând un factor de utilizare (UF), care depinde de autonomia vehiculului în modul exclusiv electric. Pentru 2025, acest factor va fi reglat conform standardului Euro 6e-bis, având un indicator de referință de 2200 de kilometri. Comparativ, în 2023, factorul de utilizare era stabilit la 800 de kilometri, iar până în 2027 acesta va crește progresiv la 4260 de kilometri.

Un exemplu concret al impactului noilor metode de testare este cazul BMW X1 xDrive25e PHEV, un model cu o autonomie electrică de aproximativ 70 km. Testele efectuate de Consiliul Internațional pentru Transport Curat (ICCT) în 2023 au indicat o valoare a emisiilor de CO2 de aproximativ 45 g/km. Totuși, aplicarea curbei UF din 2025 ridică acest nivel la 96 g/km, ceea ce ar plasa acest model peste limita impusă de Comisia Europeană.

Prin aceste reglementări, Uniunea Europeană urmărește să elimine discrepanțele dintre valorile declarate și cele reale ale emisiilor vehiculelor PHEV, stimulând astfel o utilizare mai eficientă a modului electric și o reducere efectivă a poluării generate de aceste automobile.