CMC a votat! De la 1 septembrie 2022 nu vom mai vedea microbuze în capitală
De Pavel | 23 Iulie, 2021
Ieri, 22 iulie, în cadrul ședinței CMC au fost aprobate Standardele de Calitate în Transportul Public municipal. Documentul a fost elaborat de consilierul municipal PAS, Alex Trubca. Standardele au stârnit numeroase discuții și au fost supuse atât dezbaterilor publice, cât și discuțiilor interne cu Fracțiunile din CMC și Direcția Generală de Transport Public și Căi de Comunicații.
Autorul proiectului de decizie, Alex Trubca, explică ce sunt standardele de calitate în transportul public municipal, care este scopul lor și care va fi impactul aprobării lor.
” În primul rând trebuie să o spunem că Standardele de Calitate reprezintă un document cadru pentru toți prestatorii de servicii de transport public, cu alte cuvinte o asumare a Administrației Publice Locale față de cetățeni privind asigurarea unei calități garantate a transportului public în municipiu, atât în oraș, cât și în suburbii”, declară consilierul.
Odată aprobate, Standardele sunt obligatorii pentru toți prestatorii de servicii de transport public, atât privați cât și cei municipali, iar cei care nu le vor respecta, nu vor avea dreptul să presteze servicii în Municipiu.
Așadar, primul și cel mai important standard de calitate ține de vârsta unităților de transport care vor avea dreptul să circule în municipiu.
• Pentru troleibuze această vârstă este egală cu 20 de ani;
• Pentru autobuze – 15 ani.
În prezent, în oraș avem troleibuze de 30 de ani și autobuze de peste 25 de ani vechime.
Al doilea standard vizează densitatea medie a călătorilor. Prin standardele aprobate, până în anul 2025 densitatea medie a călătorilor va trebuie să scadă aproape de 2 ori, adică în troleibuze și autobuze va fi de 2 ori mai liber. Acest lucru urmează să fie făcut prin includerea pe rute de noi unități de transport.
Al treilea standard important ține de dotarea unităților de transport cu aer condiționat. Conform standardelor aprobate, toate unitățile de transport vor fi în mod obligatoriu dotate cu aparate de aer condiționat.
Al patrulea standard cheie reglementează dimensiunile unităților de transport public care vor avea dreptul să circule în municipiu. Astfel, dimensiunea minimă a unităților de transport va fi de șapte metri și jumătate, iar înălțimea de 3 metri.
Acest fapt va exclude din circuit orice amintire despre rutiere în forma microbuzelor actuale. Acestea vor dispărea definitiv de pe străzile Chișinăului nu mai târziu de 1 septembrie 2022 și vor fi înlocuite cu autobuze și troleibuze moderne, fie achiziționate de Municipalitate, fie de agenți economici privați cu care vor fi încheiate contracte de prestări de servicii în condiții de piață.
Alte prevederi importante ale Standardelor de calitate aprobate azi țin de asigurarea accesului în transportul public a persoanelor cu mobilitate redusă, asigurarea unui interval scăzut între unitățile de transport indiferent de rută, diminuarea la maxim a întârzierilor și salubrizarea regulată a unităților de transport.
De asemenea, pentru prima dată în Republica Moldova va fi stabilit un standard minim de poluare. În Chișinău vor avea dreptul să circule doar unități de transport public care respectă standardul Euro 4.