Care este rolul filtrului de particule, DPF și ce se întâmplă dacă îl scoatem?

De Redactor AE   |  18 Ianuarie, 2020

Distribuie :

Pentru mulți filtrul de particule este doar un obstacol în calea lor către succes, o chestie inutilă inventată de niște savanți care habar nu au ce înseamnă ecologia, dar ne-o bagă nouă pe gât. Așa e nu?

Puțini știu de fapt că filtrul de particule este cu adevărat un obstacol, dar nu în calea spre performanțele motorului ci spre apariția cancerului

Automobilele care corespund normelor de poluare Euro 4, pot fi sau nu, echipate cu filtre DPF, mașinile cu norma Euro 5 sunt echipate obligatoriu cu DPF, iar cele din Euro 6 au chiar și DPF +AdBlue, în funcție de producător sau piața pentru care sunt asamblate. Subtanța AdBlue ajută și mai mult la reducerea emisiilor de oxizi de azoți.

Rolul filtrului de particule.

În urma arderii motorinei, se degajă niște particule care au diametrul de la un micron până la 10-12 micron. Odată ajunse în sistemul respirator al omului, pot provoca cancer pulmonar. Rolul DPF-ului este să rețină particulele cu un diametru mai mare de 2 micron. Rata de succes a acestuia este de circa 99%.

Doar că, la un moment dat, acesta se umple și apare nevoia a ceea ce se numește regenerare. În urma regenerării se arde și se curăță filtrul de particule pentru a putea fi reutilizat. În medie, regenerarea are loc cam la 1.000 de kilometri, în mod automat, în afara condițiilor de oraș.

Deci tot ce colectăm la mersul în regim urban, depozităm în DPF pentru a nu ne otrăvi mediul înconjurător. Și cum facem să scăpăm de tot ce am colectat?

Regenerarea DPF

Regenerarea filtrului de particule se face în special la ieșirea pe autostradă sau drum lung, de cel puțin 100 de kilometri. Cum se face asta? În regim automat, menținând turațiile la circa 2000-2500 rpm, se produce arderea acestor molecule/particule, la o temperatură de circa 600 de grade.

Un filtru de particule poate duce în jur la 2000-4000 de regenerări. Dacă mașina parcurge foarte mult timp în oraș, la un moment dat poate apărea o notificare în bord care ”vă cere” să ieșiți în afară, pentru a porni regenerarea filtrului de particule. Odată ingorată invitația, mai târziu același martor în bord se poate transforma într-o problemă, necesitând curățarea (dacă mai este posibilă) sau înlocuirea completă.

În general, filtrul de particule este mai des întâlnit și mai eficient pe motoarele pe motorină, așa cum motoarele pe benzină emit de până la 44 de ori mai puține noxe.

Odată ce a ajuns la limită filtrul de particule necesită înlocuire, oricât nu l-ai mai curăța, are și el o durată de viață, care în medie, e cam pe la 200.000 de kilometri. Există și abateri de la regulă. O mașină condusă mai mult în oraș, poate necesita schimbul DPF pe la 90.000 km, iar la polul opus, un autoturism alergat constant pe autostradă, poate avea și 350.000 de kilometri parcurși, dar fără nici un semn de oboseală a filtrului de particule.

Vorbeam de înlocuire. Filtrul DPF nou costă între 1.000 și 2.000 de euro, motiv pentru care, majoritatea preferă să vândă mașina la acel moment sau să îl elimine complet. Așa cum eliminarea DPF în Europa nu prea se practică, normele ecologice fiind destul de dure iar proprietarii de automobile taxați și pentru nivelul de emisii nocive pe care le produce mașina lor.

Astfel că acestea ajung în Moldova unde, toți fiind sănătoși tun, preferă să le excludă. Dar, despre excluderea filtrului DPF și resoftare vom discuta în următorul subiect.

Și ca să răspund la întrebarea ce riscăm dacă îl scoatem? Din punct de vedere tehnic, motorul îți va spune un mare mulțumesc, însă de cealaltă parte, nu facem altceva decât să ne otrăvim aerul pe care tot noi îl respirăm!

Recomandate:

3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară - Photo
Sociale
3 șoferi au rămas fără permis de conducere, după au încălcat limita de viteză pe un traseu din țară

Inspectorii de patrulare au depistat, în weekend, mai mulți șoferi care au încălcat limitele de viteză pe traseul R6, în apropierea localității Măgdăcești.Un tânăr de 22 de

Inna
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale - Photo
Noutăți
Abarth renunță la motoarele termice. Mai mult nu vor fi lansate modele cu motoare convenționale

Abarth a anunțat oficial că nu va mai produce modele echipate cu motoare termice, ca urmare a reglementărilor europene tot mai stricte, privind emisiile de CO2. Decizia marchează o schimbare important

Inna
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3 - Photo
Noutăți
(FOTO) La fel de mare ca F10? Cum poate arăta noua generație a lui BMW Seria 3

Când BMW a spus că elementele de design ale Neue Klasse se vor regăsi și pe vehiculele cu motoare cu ardere internă, păi se pare că nu au glumit. A opta generație Seria 3 este similară cu i

Inna
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări - Photo
Sociale
RCA și remorcile: cine plătește în caz de accident? Se pregătesc noi reglementări

Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) ar putea fi modificată pentru a clarifica responsabilitățile în cazul accidentelor rutiere cauzate de remorci. Cine

Inna
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale - Photo
Sociale
Permisele de conducere emise în stânga Nistrului, valabile în Republica Moldova doar după susținerea examenelor naționale

Cetățenii Republicii Moldova care locuiesc în regiunea transnistreană vor putea obține permise de conducere moldovenești doar după promovarea examenelor teoretice și practice conform cerințelor

Inna
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co - Photo
Noutăți
Volvo a vândut, către chinezi, 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co

Volvo a anunțat oficial vânzarea a 30% din acțiunile deținute în marca Lynk & Co către producătorul chinez Zeekr, pentru suma de 708 milioane de euro. Decizia vine în co

Inna
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric - Photo
Noutăți
Hyundai Ioniq 9: sud-coreenii prezintă prima schiță oficială cu interiorul modelului electric

Hyundai a prezentat prima schiță oficială a interiorului viitorului SUV electric Ioniq 9, un model cu trei rânduri de scaune care promite să impresioneze prin spațiu generos și o atmosferă elega

Inna