URAN - monstrul construit în Rusia, cu motor de TANC, a fost ținut în secret ani la rând!

De Redactor AE   |  3 Ianuarie, 2021

Distribuie :

Nu prea întâlnești multă lume care să îți poată povesti ceva despre URAN. Și asta pentru că proiectul rușilor a rămas doar un proiect și e atât de vechi încât l-a uitat probabil și autorul. Dar, nu e panică, venim noi cu mai multe detalii și relatări. 

În istoria auto au existat o sumedenie de mașini civile, venite din ”armată”. Tehnica militară, modificată pentru a putea fi utilizată pe șoselele publice a avut dintotdeauna un loc aparte în inima pasionaților auto. Sunt robuste, sunt rezistente, sunt puternice și îți conferă siguranța că poți ajunge oriunde, oricând. Jeep-ul (Willys), Hummer-ul (HUMVEE/HMMWV), Mercedes-Benz G-Class (Puch), sunt doar trei dintre cele mai populare despre care cu siguranță că ați auzit. Însă URAN-ul...e cu totul altă istorie. 

Totul a început în 1990...
În urmă cu 30 de ani, inginerul Ghennady Hainov a făcut rost de un motor de la vehiculul BMP-01 căruia încerca să îi găsească un rost. Ve-șasele de 16 litri volum, UTD-20, era capabil de 300 cai putere și 980 Nm de cuplu motor, și cum propulsorul de tanc nu era foarte pretențios la calitatea motorinei, Hainov s-a gândit că e un început bun pentru SUV-ul său. 

Ulterior, inginerul a adus în garaj și punțile, tot de pe un vehicul militar, BTR-60 de această dată, și uite așa au fost puse ”bazele” proiectului URAN. Opt ani mai târziu, în 1998 primile schițe erau pe foaie deja, lipsea doar persoana interesată de un astfel de vehicul. Din fericire, în 1999 un oarecare om de afaceri din Moscova se arată interesat de mașina lui Ghennady și dă startul construcției. 

Motorul, punțile și cutia de viteze de la ZIL -131, au fost montate pe un cadru rigid, construit de la zero. Rusul a folosit și piese componente de la un autocar, LiAZ, de la care a împrumutat elemente de suspensie și pernele de aer. Tot pe șasiu și-au făcut loc două rezervoare de motorină a câte 120 de litri fiecare. Deja îți dai seama că era un adevărat monstru și nu un...SUV. 

Cam tot ce a folosit Hainov în construcția tot-terenului său erau piese împrumutate de pe alte mașini: trapa electriă de la Mercedes-Benz W140, geamurile față de la OKA (două straturi lipite), cele din spate de la VAZ-2109, până și numele URAN este lipit din literele emblemei SUBARU, mai puțin barele față și spate - sudate din tablă de 3-5 milimetri, sau interiorul cusut de la zero. 

Și iată că după patru ani de chin, URAN era gata pentru a face cunoștință cu publicul. Proprietarul însă - nu era gata! Omul cu banul, a fost ales deputat în Duma de Stat și nu-și dorea să apară în atenția tuturor cu un astfel de automobil. Abia 11 ani mai târziu, URAN a trecut în proprietatea deputatului, doar că nimeni nu l-a scos la lumină. 

Cel mai probabil că și astăzi, stă prăfuit în vreun garaj din împrejurimile Moscovei. 

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

 

 

Recomandate:

Examenele auto disponibile și la Soroca: ASP lansează un proiect-pilot pentru nordul țării - Photo
Noutăți
Examenele auto disponibile și la Soroca: ASP lansează un proiect-pilot pentru nordul țării

Începând cu 26 august curent, locuitorii din nordul țării vor avea o nouă opțiune pentru a susține examenele auto. Agenția Servicii Publice (ASP) a anunțat lansarea unui proiect-pilot la C

Inna
Restricții de circulație și acces în Chișinău între 23–31 august 2025. Zonele vizate și măsurile luate de autorități - Photo
Sociale
Restricții de circulație și acces în Chișinău între 23–31 august 2025. Zonele vizate și măsurile luate de autorități

 Primăria Municipiului Chișinău anunță aplicarea unor restricții temporare de circulație și acces public în perioada 23 - 31 august, ca urmare a vizitei oficiale în Republica

Inna
Peste 360 de șoferi sancționați în doar 90 de minute. Poliția folosește drone pentru monitorizarea traficului - Photo
Sociale
Peste 360 de șoferi sancționați în doar 90 de minute. Poliția folosește drone pentru monitorizarea traficului

În mai puțin de două ore, polițiștii au identificat sute de încălcări ale legislației rutiere pe drumurile din Republica Moldova. În total, peste 360 de conducători auto au fost docu

Inna
Republica Moldova, printre țările cu cele mai periculoase drumuri din Europa. Ce soluții propun experții pentru siguranța rutieră - Photo
Noutăți
Republica Moldova, printre țările cu cele mai periculoase drumuri din Europa. Ce soluții propun experții pentru siguranța rutieră

Republica Moldova continuă să se afle în topul țărilor europene cu infrastructură rutieră periculoasă, chiar dacă în ultimii ani au fost înregistrate unele îmbunătățiri. Potriv

Inna
Kia EV4 intră în producție în Europa: primul model electric asamblat în Slovacia - Photo
Noutăți
Kia EV4 intră în producție în Europa: primul model electric asamblat în Slovacia

Kia marchează o nouă etapă în strategia sa de electrificare prin lansarea în producție a modelului EV4, un hatchback cu zero emisii destinat pieței europene. Prezentat oficial la sf&a

Inna
Kia EV2 va fi produsă în Slovacia din februarie 2026. Noul SUV electric promite un preț sub 30.000 de euro - Photo
Noutăți
Kia EV2 va fi produsă în Slovacia din februarie 2026. Noul SUV electric promite un preț sub 30.000 de euro

Kia se pregătește să adauge un nou model electric în gama sa europeană. Kia EV2, un SUV compact de segment B, va intra oficial în producție la uzina din Žilina, Slovacia, începâ

Inna