Top şapte piese care sunt cel mai des afectate la un motor diesel şi care ar trebui revizuite sistematic

De Pavel   |  22 Ianuarie, 2018

Distribuie :

În ţara noastră şoferii optează des pentru o maşină diesel, dat fiind faptul că acestea sunt mult mai econome decât cele pe benzină, iar preţurile la carburant nu sunt deloc îmbucurătoare în ziua de azi. Însă spre deosebire de maşinile pe benzină, cele diesel sunt mult mai predispuse la defecţiuni tehnice.

O mare parte din defecţiuni apar din cauza principiului de lucru a motorului pe motorină si din cauza vibraţiilor în exces. În continuare vă vom prezenta o listă de piese care des se strică şi la care ar trebui să atrageţi atenţia dacă deţineţi o maşină diesel, indiferent de generaţie nouă sau veche.

Primul pe listă este Termoflotul. Daca pentru prima dată auziţi acest termen, ar trebui să ştiţi că este un răcitor de ulei. Acesta foloseşte lichidul de răcire a motorului pentru a răci uleiul. Adică termoflotul are o diafragmă care desparte antigelul de ulei, dar care în timp se oxidează astfel uleiul nimerind în antigel şi invers.

 

Filtrul de particule. Din start a fost proiectat pentru a reduce emisiile nocive, însă dacă ţările dezvoltate se laudă cu autostrăzi unde poţi circula un drum lung cu viteze mari, în urma acestui regim de conducere temperatura motorului creşte iar filtrul de particule se curăţă. În Republica Moldova nu există autostrăzi, iar majoritatea automobilelor sunt concentrate în oraşe, în care, zi de zi stau în ambuteiaje, astfel filtrul de particule se înfundă, unica variantă fiind înlocuirea sa costisitoare. Deşi la noi în ţară şoferii aleg să le elimine complet, fără a se gândi la emisiile dăunătoare pentru mediul înconjurător.

Injectoarele. O altă problemă caracteristică ţării noastre este calitatea proastă a combustibilului, care duce la defecţiunea injectoarelor. Deşi companiile petroliere de la noi se laudă cu combustil plin de aditivi, care rezistă la temperaturi negative şi cică ar curăţi sistemul de injecţie, diferenţa extrem de radicală o simţi când te alimentezi în Europa. Prin "miracol", motorina europeană face ca maşina să ruleze mai bine, iar consumul să fie simţitor mai mic. Într-un final combustibilul de proastă calitate duce la defectarea injectoarelor ceea ce duce la mărirea consumului de motorină şi un regim de lucru instabil al motorului.

Suport motor. O caracteristică neplăcută a motorului diesel este vibraţia pe care o generează acesta. Spre deosebire de un benzinar, din cauza  principiului de lucru, propulsorul pe motorină vibrează foarte tare, ceea ce duce la uzarea mai rapidă a suporţilor de motor, iar uneori chiar şi la distrugerea completă a acestora, în caz că nu sunt schimbaţi la timp. Deşi maşinile mai noi pe motorină deja nu mai sună şi vibrează ca un tractor, totuşi nu ar trebui să ignorăm acest aspect, să cotrolăm sistematic suporţii motorului şi să îi înlocuim în caz de necesitate, noroc că aceştia nu sunt chiar atât de costisitori.

Turbina. Una din piesele care se strică cel mai des la un motor diesel este turbo-compresorul. Majoritatea motoarelor diesel moderne folosesc o turbosuflantă, pentru a avea un plus de putere şi totodată a se încadra în normele de emisii. Însă turbinele nu suferă exploatarea neglijentă. Atunci când oprim brusc motorul după ce l-am folosit la sarcini mari, dacă forţăm motorul când e rece, circulăm cu ulei vechi, dacă apar scurgeri, sau filtrul de aer nu a fost schimbat demult, defectarea turbinii este imitentă. În această oridine de idei, turbina trebuie verificată imediat ce simţiţi că motorul pierde putere sau de sub capotă se aude un vuiet deranjant.

Bujiile. Acestea sunt o piesă extrem de vulnerabilă la motoarele diesel. De importanţa lor ne dăm seama în perioada rece a anului atunci când pornim motorul cu greu, iar acest lucru ar însemna că bujiile nu mai fac faţă. Din cauza depunerilor, bujiile nu încălzesc suficient camera de compresie în momentul pornirii, astfel motorul porneşte mai greu şi riscăm să descărcăm bateria. Cel mai neplăcut aspect este că bujiile nu se repară, ci doar se înlocuiesc, iar la unele modele de maşini acestea sunt destul de costisitoare.

EGR. Ultima şi una din cele mai importante piese care ne dau bătăi de cap la un motor diesel este valva EGR. Aceasta face ca o parte din gazele de evacuare să reintre în galeria de admisie, pentru o ardere mai completă. EGR se descifrează ca Exhaust Gas Recirculation şi prin reluarea gazelor acesta reduce şi poluarea mediului înconjurător. La maşinile vechi, această valvă se înfundă din cauza calaminei, fapt ce duce la un consum excesiv, emisii nocive crescute şi oscilaţii ale ralantiului (lucru în gol).

Recomandate:

Mercedes-AMG pregătește un rival electric pentru Porsche Taycan: teaser cu un fastback de 1000 CP - Photo
Noutăți
Mercedes-AMG pregătește un rival electric pentru Porsche Taycan: teaser cu un fastback de 1000 CP

 Mercedes-AMG a prezentat recent o imagine teaser care anunță un nou model electric de înaltă performanță, ce va concura direct cu Porsche Taycan. Noul vehicul va fi dezvăluit oficial &

Inna
Noua Alfa Romeo Stelvio 2025: primele imagini neoficiale dezvăluie un SUV complet redesenat - Photo
Noutăți
Noua Alfa Romeo Stelvio 2025: primele imagini neoficiale dezvăluie un SUV complet redesenat

 Viitoarea generație Alfa Romeo Stelvio a fost surprinsă în primele imagini neoficiale, publicate recent. Aceste fotografii provin de la un birou de brevete și dezvăluie un design exter

Inna
Toyota investește 2 miliarde de dolari într-o nouă fabrică de mașini electrice în Shanghai - Photo
Noutăți
Toyota investește 2 miliarde de dolari într-o nouă fabrică de mașini electrice în Shanghai

 Toyota anunță o investiție de 2 miliarde de dolari pentru construirea unei fabrici de vehicule electrice în Shanghai, un pas strategic menit să consolideze poziția companiei pe cea mai

Inna
(FOTO) 4 cilindri, 2 litri și 313 CP. BMW lansează noul M2 Racing - Photo
Noutăți
(FOTO) 4 cilindri, 2 litri și 313 CP. BMW lansează noul M2 Racing

BMW lansează oficial noul M2 Racing, o versiune dedicată circuitului, care își va face debutul în sezonul competițional din 2026. Inspirat din modelul de serie M2, noul BMW M2

Inna
Volkswagen schimbă direcția: mașinile electrice cu generator termic vor ajunge și în Europa - Photo
Noutăți
Volkswagen schimbă direcția: mașinile electrice cu generator termic vor ajunge și în Europa

Volkswagen își reconfigurează strategia de tranziție către electromobilitate. Deși anterior anunțase că următoarea generație T-Roc, programată pentru lansare în 2026, va fi ultimul model n

Inna
BMW i3 Neue Klasse va fi disponibil și în versiune Touring - Photo
Noutăți
BMW i3 Neue Klasse va fi disponibil și în versiune Touring

 BMW se pregătește să extindă familia sa de modele electrice cu noul i3 Neue Klasse, programat pentru lansare oficială în 2026. Pe lângă versiunea standard de tip berlină, modelul

Inna