Omuleţul de pe semafor împlineşte 50 de ani

De AutoExpert   |  9 Noiembrie, 2011

Distribuie :

Omuleţul de pe semafor împlineşte 50 de ani

Este omuleţul semaforului de pietoni, inventat de un psiholog german. În noiembrie, Ampelmännchen împlineşte 50 de ani.

Ampelmännchen este denumirea germană a omuleţului colorat din semaforul de pietoni. A fost inventat în Berlinul de Est, iar în această lună împlineşte 50 de ani. Omuleţul colorat inventat acum 50 de ani în Germania Comunistă a devenit astăzi un simbol, iar pentru Berlin este un suvernir turistic. Imaginea sa este asociată cu cea a Berlinului, deşi astăzi el aproape a dispărut de pe semafoare şi îl găsim doar în magazinele de suveniruri.

Să începem cu puţină istorie. Primele semafoare pentru pietoni au apărut în anii '50. Traficul începea să crească ca volum şi anumite intersecţii aveau nevoie de semafoare pentru a fluidiza traficul. Designul acestor semafoare era diferit, fiecare fabricant având propriile idei. De cele mai multe ori, semafoarele erau identice pentru maşini, biciclete şi pietoni.

Ideea unui omuleţ care să simbolizeze pietonul i-a venit psihologului german Karl Peglau, în 1961. Peglau nu era mulţumit de semafoarele folosite până atunci deoarece, spunea el, nu îi ajută pe cei care nu disting culorile. Se ştie că 10% din întreaga populaţie a planetei suferă de daltonism şi nu poate distinge culorile, în special culoarea roşie de cea verde. Ideea psihologului german era de folosi silueta unui omuleţ într-o ipostază care să simbolizeze culoarea roşie sau cea verde. Pe lângă semanforul pentru pietoni, Peglau a mai propus un semafor cu trei culori pentru automobilişti, dar cu forme diferite pentru fiecare culoare. Acesta din urmă nu a avut succes din cauza costurilor imense de înlocuire a întregii infrastructuri.

Traficul de pietoni nu implică restricţii legate de sănătate sau vârstă, aşa cum este cazul la şoferi. Pietonii pot fi copii, bătrâni, oameni cu probleme mentale. Aşa că Peglau a considerat că un omuleţ cu mâinile întinse simbolizează cel mai bine idea de stop. Poziţia sa transmite fără echivoc: opreşte-te, nu traversa! Iar pentru culoarea verde, un omuleţ în mişcare. Oricine poate conştientiza semnificaţia şi nu este nevoie să distingă culoarea semaforului pentru a înţelege.

În plus, pentru a nu crea o imagine plictisitoare, Peglau a vrut să creeze un simbol care să te facă să zâmbeşti. Aşa că omuleţul său are pălărie şi pare că păşeşte voios. Pentru locuitorii din Berlinul de Est, o zonă în care cenuşiul contrasta cu dezvoltarea de peste Zid, acest omuleţ avea să devină un simbol.

Primele semafoare cu omuleţul vesel au fost instalate în Berlinul de Est pe 13 Octombrie 1961. Acestea foloseau un abţibild lipit peste sticlă pentru ca semaforul să lumineze în formă de omuleţ. Apoi, semafoarele au început să fie fabricate de către VEB Signaltechnik Wildenfels. Omuleţul avea să cunoască celebritatea în anii '80, când cele două figurine au ajuns parte din programul de educare al elevilor din şcoli. Benzi desenate şi apoi desene animate au fost folosite pentru a îi învăţa pe elevi cum să reacţioneze în trafic. Cele două figurine Ampelmännchen erau eroii acestor benzi desenate.

După 1990 şi unificarea celor două Germanii, semafoarele pentru pietoni au fost standardizate după modelul celor din vest. Şi acestea foloseau un omuleţ, dar desenat mult mai simplu. La fel ca semafoarele din România, luminile pentru pietoni folosesc un omuleţ simplu şi fără personalitate. Iar semafoarele cu Ampelmännchen au început să dispară din Berlin.

Omuleţul intra în istorie, dar berlinezii nu vroiau să îl lase să moară. Ampelmännchen devenea un simbol penrtu Berlinul de Est şi un fel de mascotă pentru cei nostalgici. Mai mult, omuleţul a devenit parte din industria suvenirurilor din Berlin. Îl putem găsi astăzi pe tricouri, căni şi în formă de figurină de plastic. Ba chiar a devenit motiv de dispută pentru drepturile de autor între Joachim Roßberg şi Markus Heckhausen. Cei doi au avut ideea să vândă produse ce folosesc omuleţul şi şi-au disputat acest drept prin tribunale.

Ampelmännchen a avut trei versiuni în Germania: modelul est-german, versiunea vest-germană şi designul omuleţului folosit în Germania unită din 1992. Au mai existat şi versiuni conexe, precum cele în care figurina a fost înlocuită cu o siluetă feminină. Semafoare cu Ampelfrau au fost folosite în oraşe ca Zwickau şi Dresda.

Recomandate:

Un ucrainean, suspectat de escrocherie. Promitea importuri de automobile din SUA, însă mașinile nu mai ajungeau la clienți - Photo
Sociale
Un ucrainean, suspectat de escrocherie. Promitea importuri de automobile din SUA, însă mașinile nu mai ajungeau la clienți

Un cetățean ucrainean, în vârstă de 37 de ani, a fost reținut în Republica Moldova, fiind suspectat că ar fi implicat într-o escrocherie de proporții, prin care ar fi cauzat un

Inna
Incident neobișnuit la Căușeni. Un șofer băut a lovit autospeciala poliției în timpul testării cu Drager - Photo
Sociale
Incident neobișnuit la Căușeni. Un șofer băut a lovit autospeciala poliției în timpul testării cu Drager

Un bărbat în vârstă de 27 de ani din Căușeni s-a ales cu mari bătăi de cap în urma unui incident rutier petrecut în toiul nopții. Acesta a fost prins conducând în s

Inna
Toyota va construi o nouă fabrică în Japonia. Producția este planificată pentru începutul anilor 2030 - Photo
Noutăți
Toyota va construi o nouă fabrică în Japonia. Producția este planificată pentru începutul anilor 2030

Toyota Motor Corporation a anunțat despre intenția de a deschide o nouă fabrică în Japonia, parte din strategia sa de extindere a capacității de producție și de adaptare la tehnologiile viitorul

Inna
Mii de locuitori din regiunea transnistreană dețin permise moldovenești și vehicule înmatriculate conform legii - Photo
Sociale
Mii de locuitori din regiunea transnistreană dețin permise moldovenești și vehicule înmatriculate conform legii

Conform celor mai recente date din Registrul de stat al conducătorilor auto și Registrul vehiculelor, un număr considerabil de cetățeni cu domiciliul în regiunea transnistreană dețin documente d

Inna
Un radar mobil a înregistrat „cea mai mare viteză” pe o porțiune de autostradă. Un șofer circula cu peste 300 km/h - Photo
Sociale
Un radar mobil a înregistrat „cea mai mare viteză” pe o porțiune de autostradă. Un șofer circula cu peste 300 km/h

Un caz de viteză excesivă a fost înregistrat recent pe autostrada A2 din Germania, în apropiere de orașul Burg, aflat la vest de Berlin. Un șofer a fost prins, conducând cu 321

Inna
Nissan pregătește modele electrice de performanță Nismo cu sprijinul echipei de Formula E - Photo
Noutăți
Nissan pregătește modele electrice de performanță Nismo cu sprijinul echipei de Formula E

Nissan intenționează să dezvolte o nouă gamă de vehicule electrice de înaltă performanță sub emblema Nismo, cu ajutorul experienței acumulate în competițiile de Formula E. Potrivit unor in

Inna