Lumea Ferrari

De AutoExpert   |  16 Iunie, 2012

Distribuie :

Lumea Ferrari

Când o să se sature lumea de Ferrari? De la o diversificare rapidă a gamei – un rival pentru Mercedes SL, un hatchback 4x4 – la un parc de distracții în Abu Dhabi și magazine în toate aeroporturile și orașele mari din lume, unde se vând ursuleți de pluș și bikini roz. Și acum, asta – un muzeu în cinstea lui Enzo Ferrari în valoare de 18 milioane de euro, în forma unei capote galbene uriașe, un invadator extraterestru printre acoperișurile din țiglă ale unui oraș italian.

Ei bine, dacă vrem să înțelegm marca asta în loc să ne luăm de ea, atunci trebuie să mergem direct la sursă. Enzo Ferrari s-a născut în casa de lângă noua clădire galbenă în 1898. A început să piloteze mașini în 1919, însă după zece ani și-a dat seama că nu va câștiga decât dacă va conduce o echipă, oferind cel mai bun echipament unor piloți despre care știa că sunt capabili. Așa că a manageriat echipa de uzină Alfa Romeo, după care s-a ramificat folosind propriul nume, dând mână liberă inginerilor în aceeași măsură în care repera și creștea genul său preferat de piloți – cei neînfricați. Făcea lucrurile să se întâmple. „Sunt un agitator de spirite“.

E ușor să ți-l imaginezi drept un om obsedat de steagul în pătrățele, care privește mașinile de stradă doar ca pe o sursă de finanțare pentru divizia motorsport. Un om devotat regiunii natale, ascuns timid în spatele draperiilor. Și dintotdeauna mi-a fost greu să suprapun imaginea asta brandului internațional Ferrari de astăzi.

Ridic problema de față cu directorul muzeului, Adriana Zini, care pare un pic surprinsă. „Enzo era un comunicator. El a inventat logoul Ferrari, cu acel «F» elongat. Îi obliga pe furnizori să-l ștanțeze pe piesele pe care le folosea. A avut un distribuitor în State încă de la început. A gândit global și a spus: «Piața este lumea întreagă». Clienții veneau să ia o mașină, iar el îi lăsa intenționat să aștepte, pentru că știa că asta le va crește satisfacția“.

Fisa îmi pică. În anii ’50, Enzo folosea deja multe dintre uneltele de branding care au luat amploare abia 30-40 de ani mai târziu. Făcea pe ascuns ceea ce Luca DiMontezemolo face fățiș încă de când a preluat conducerea Ferrari în 1991, la trei ani după moartea lui Enzo.

Cum Enzo a făcut loc companiei sale în cărțile de istorie prin simpla forță a personalității sale, nu e de mirare că muzeul e construit în jurul său și al creațiilor sale. Totuși, nu e un simplu muzeu de mașini, și cu atât mai puțin un muzeu de mașini Ferrari (pentru asta, trebuie să te duci în Maranello). Spațiul de sub capota galbenă e destinat expozițiilor temporare. Prima e cu mașini. La fel va fi și a doua. Dar următoarele ar putea acoperi alte subiecte tehnice sau culturale.

Colecția permanentă, cea care omagiază viața lui Enzo, se află în vechiul atelier al tatălui său. Găsești acolo cărți, filme, documente și machete. Mici aperitive – bucățele din viața lui, inclusiv o pereche de ochelari de soare – care te vor face să-ți dorești să afli mai multe despre viața lui Enzo Ferrari. O viață care s-a învârtit, totuși, în jurul acestei regiuni, unde Via Emilia, vechiul drum roman drept și neted, a găzduit încă de la începuturile automobilismului curse de viteză. Pe o rază de 20 de kilometri, găsești fabrica Maserati (peste drum) sau Lamborghini, în Sant’ Agata.

Enzo avea dreptate: este, într-adevăr, pământ fertil pentru mașini rapide. Dar vizitarea muzeului înseamnă să-ți dai seama de ce compania sa a mers mai departe și mai repede decât celelalte. Lumea încă îi devorează moștenirea.

Recomandate:

Volvo anunță rechemarea a peste 450.000 de vehicule din cauza unei defecțiuni software la camera marșarier - Photo
Noutăți
Volvo anunță rechemarea a peste 450.000 de vehicule din cauza unei defecțiuni software la camera marșarier

Volvo a inițiat una dintre cele mai ample campanii de rechemare din 2025, care vizează 413.151 de mașini în SUA și alte 40.673 în Canada. Vehiculele afectate sunt produse, î

Inna
Mercedes-AMG dezvăluie noi imagini cu o viitoare berlină, capabilă să dezvolte 1.000 CP - Photo
Noutăți
Mercedes-AMG dezvăluie noi imagini cu o viitoare berlină, capabilă să dezvolte 1.000 CP

Mercedes-AMG dezvăluie câteva imagini sugestive în care ar apărea succesorul variantei cu patru uși a lui AMG GT. Viitoarea berlină de performanță va fi lansată în vara anu

Inna
Emmanuel Macron va folosi prima limuzină electrică prezidențială din istoria Franței - DS N°8 conceput special - Photo
Noutăți
Emmanuel Macron va folosi prima limuzină electrică prezidențială din istoria Franței - DS N°8 conceput special

Pentru prima dată în istoria Republicii Franceze, un președinte va circula într-un automobil complet electric. Emmanuel Macron va beneficia de un model DS N°8 special configurat pentru

Inna
Un loc de parcare în capitală te poate costa cât o chirie de apartament! O companie cere 450 euro/lună pentru un loc - Photo
Sociale
Un loc de parcare în capitală te poate costa cât o chirie de apartament! O companie cere 450 euro/lună pentru un loc

Prețurile pentru parcare, în capitală, devin tot mai costisitoare. Iar să găsești un loc de parcare liber, după o zi de muncă, este un adevărat quest. Partea bună e că noile blocuri locative, el

Inna