ISTORIC: Cum a evoluat casca de protecţie pentru piloţi în mai bine de 100 de ani!

De Redactor AE   |  15 August, 2016

Distribuie :

Ai observat de multe ori motociclişti sau piloţi de curse, purtând pe cap o cască de protecţie, însă te-ai întrebat vreodată de unde a apărut acest accesoriu în lumea sporturilor cu motor şi cum s-a ajuns până aici? Cum arăta prima cască, sau din ce era fabricată? Vă invit să aflaţi cine sunt pionerii acestei invenţii şi cum au evoluat lucrurile de la prima idee , dar şi multe alte detalii interesante în materialul de mai jos.

Odată cu primile vehicule propulsate de un motor cu ardere internă, s-a născut şi necesitatea de a-ţi proteja într-un fel, capodopera facială, de impactul noroiului şi prafului acumulat pe străzi. Astfel în anii 1908, cei mai ingenioşi conducători auto au apelat la o bucată de material, cusută după mărimea şi forma capului, pe care să o îmbrace în timpul deplasărilor cu automobilul. Materialul textil a fost înlocuit în 1929 cu pielea naturală, iar la acest accesoriu s-au adăugat mai târziu şi ochelarii de sticlă. Aceste atribute au slujit cu încredere autmobiliştilor până în anii 1949 când a apărut prima cască dintr-un material mai dur, care să ofere un nivel de protecţie ceva mai avansat. Ulterior, a fost nevoie de alţi şase ani de zile pentru ca o companie americană, cunocută ca BELL Auto Parts, să dezvolte un nou produs şi să pună, în 1957, bazele producţiei în serie a ceea ce numit noi astăzi cască de protecţie.

În anii 1960, compania DuPont este implicată într-o serie de cercetări care duc fabricarea primului material anti-incendiar, numit Nomex. Produsul final este prezentat lumii întregi în 1967 iar la un an distanţă, acelaşi material este folosit şi pe casca pentru piloţii auto. BELL revine în scenă în 1970, cu un concept revoluţionar, fiind cei care adoptă prima casca cu acoperire în întregime a feţei pilotului, lăsând spaţiu doar pentru ochi. De aici, încet-încet, se conturează şi regulamentul obligatoriu privind casca de protecţie şi standardele cărora acestea trebuie să corespundă.

De la ochelarii simpli, se trece la sistemul de tip vizor, iar astfel casca primitivă se apropie mai mult de forma cunoscută nouă astăzi. Cam prin anii 80 apar şi primile exemplare de căşti personalizate, vopsite, branduite, dar şi primile parasolare pentru vizorul de sticlă. Evoluţia a adus în scenă sistemele de pretensionare, sistemele de comunicaţie, dar şi de alimentare cu aer proaspăt sau apă. Au fost introduse şi "urechi" artificiale pentru ca piloţii să poată auzi mai bine motorul, însă cel mai mult a suferit designul, nu doar din punct de vedere estetic dar şi practic, asigurând o optimizare aerodinamică cât mai eficientă.

Astăzi deja, o cască modernă şi performantă, cântăreşte în jur de 1.250 de grame, este fabricată utilizând materiale scumpe ca fibra de carbon şi kevlarul, beneficiază de sisteme de fixare şi protecţie pentru gât, comunicaţii radio, vizor fabricat din policarbonat, cu suprafeţe special tratate pentru a evita aburirea şi încă multe multe altele.

Recomandate:

(FOTO) 4 cilindri, 2 litri și 313 CP. BMW lansează noul M2 Racing - Photo
Noutăți
(FOTO) 4 cilindri, 2 litri și 313 CP. BMW lansează noul M2 Racing

BMW lansează oficial noul M2 Racing, o versiune dedicată circuitului, care își va face debutul în sezonul competițional din 2026. Inspirat din modelul de serie M2, noul BMW M2

Inna
Mercedes-AMG pregătește un rival electric pentru Porsche Taycan: teaser cu un fastback de 1000 CP - Photo
Noutăți
Mercedes-AMG pregătește un rival electric pentru Porsche Taycan: teaser cu un fastback de 1000 CP

 Mercedes-AMG a prezentat recent o imagine teaser care anunță un nou model electric de înaltă performanță, ce va concura direct cu Porsche Taycan. Noul vehicul va fi dezvăluit oficial &

Inna
Toyota investește 2 miliarde de dolari într-o nouă fabrică de mașini electrice în Shanghai - Photo
Noutăți
Toyota investește 2 miliarde de dolari într-o nouă fabrică de mașini electrice în Shanghai

 Toyota anunță o investiție de 2 miliarde de dolari pentru construirea unei fabrici de vehicule electrice în Shanghai, un pas strategic menit să consolideze poziția companiei pe cea mai

Inna
Noua Alfa Romeo Stelvio 2025: primele imagini neoficiale dezvăluie un SUV complet redesenat - Photo
Noutăți
Noua Alfa Romeo Stelvio 2025: primele imagini neoficiale dezvăluie un SUV complet redesenat

 Viitoarea generație Alfa Romeo Stelvio a fost surprinsă în primele imagini neoficiale, publicate recent. Aceste fotografii provin de la un birou de brevete și dezvăluie un design exter

Inna
Volkswagen schimbă direcția: mașinile electrice cu generator termic vor ajunge și în Europa - Photo
Noutăți
Volkswagen schimbă direcția: mașinile electrice cu generator termic vor ajunge și în Europa

Volkswagen își reconfigurează strategia de tranziție către electromobilitate. Deși anterior anunțase că următoarea generație T-Roc, programată pentru lansare în 2026, va fi ultimul model n

Inna