Chrysler a creat în 1940 cea mai puternică SIRENĂ din lume! Putea dispersa ceața, provocau ploi și amețeli!

De Redactor AE   |  22 Iunie, 2020

Distribuie :

Astăzi este cunoscut ca FCA, (Fiat Chrysler Automotive) însă cândva cei de la Chrysler erau mult mai independenți. Unul din cei trei piloni principali ai industriei auto americane, din 1925 până în 1988 erau cunoscuți în toată lumea Chrysler Corporation. 

Principalul obiectiv al sirenei construite de uzina de automobile Chrysler era să alerteze publicul într-o modalitate care nu putea fi ignorată, în cazul unui atac nuclear sovietic, în timpul Războilui Rece. La acest proiect a participat și Bell Telephone Laboratories, inginerii cărora dezvoltaseră un dispozitiv sonor de ultimă generație. Ultimul folosea un flux de aer sub presiune care trecea printr-un vibrator rotativ, iar Chrysler a pus în practică acest design.

În total au fost produse trei sirene pentru raiduri aeriene pe baza design-ului celor de la Bell. Prima generație a acestor sirene, construită la începutul anilor 1940 a fost numită „Sirena Chrysler-Bell Victory” și folosea un motor de 140 de cai putere! Ulterior, noua generație a adus în anul 1952 motorul V8 de 180 de cai putere, cu ajutorul căruia zgomotul produs putea fi auzit chiar și la 40 de kilometri distanță. 

Sirena gigantică avea o lungime de 3.6 metri și cântărea până la trei tone. Propulsorul Chrysler folosea aici mai mult ca un compresor de aer în două trepte și un vibrator rotativ. Compresorul putea împinge în jur de 795 metri cubi de aer pe minut prin vibratorul rotativ ceea ce genera un sunet asurzitor care practic tăia aerul în pulsuri repetate. 

Aerul comprimat ieșea prin cele șase goarne uriașe cu o viteză de 643 kilometri pe oră. Puterea sunetului se ridica tocmaila 138 de decibeli și asta la o distanță de 30 de metri. Pentru comparație un avion care decolează produce un zgomot de 120 de decibeli. Este cu adevărat fără egal printre dispozitivele de avertizare construite până acum. 

Guvernul SUA a ajutat la popularizarea cestor sirene prin diferite locații-cheie, în zonele populate și de importanță majoră. Afară de testele de rutină, aceste sirene nu au mai fost pornite vreodată...

Ca și excepții le utilizau marinarii pentru dispersarea ceții, sau pe anumite aeroporturi. Așezate la o distanță de circa 30 de metri de pista avionului, sirenele trimiteau unde sonore ce făceau ca particulele de ceață să se contopească între ele și să cadă pe pământ sub formă de picături de ploaie. 

Dezavantajul major al metodei sonore de dispersare a ceții era sunetul asurzitor produs de sirene, care efectiv amețea soldații. Personalul de pe aerodromuri își proteja urechile cu bumbac acoperit cu burete de cauciuc, însă aceste dopuri nu erau suficiente pentru a face față schimbărilor dramatice ale presiunii aerului. Totodată, zgomotul era dăunător pentru animale și păsări.

Ultima sirenă Chrysler a fost fabricată în 1957. Totuși, sirenele au rămas în uz până în anii ’70. Nefolosirea îndelungată și lipsa mentenanței le-au făcut să cadă în paragină. Multe sirene au fost coborâte din vârful turnurilor și clădirilor și au fost folosite drept motoare pentru mașini sport. Altele au fost vândute la fier vechi.

 

Câteva încă se află în locațiile originale, însă sunt ruginite și nu mai pot fi recondiționate.

x
x
x
x
x

 

Via: incredibilia.ro

 

Recomandate:

Opel va lansa noi modele electrice de performanță sub marca GSe, inclusiv un SUV sportiv - Photo
Noutăți
Opel va lansa noi modele electrice de performanță sub marca GSe, inclusiv un SUV sportiv

Opel a anunțat că urmează să lanseze mai multe modele electrice de performanță, care vor purta emblema GSe - o divizie recentă dedicată versiunilor sport. Gama va include și un SUV de perfor

Inna
Skoda Fabia ajunge la 5 milioane de exemplare produse și rămâne în producție și după 2030 - Photo
Noutăți
Skoda Fabia ajunge la 5 milioane de exemplare produse și rămâne în producție și după 2030

Skoda a produs recent mașina Fabia cu numărul 5.000.000, marcând astfel un moment important pentru unul dintre cele mai populare modele ale sale. Lansată în 1999, Fabia a devenit rapid un

Inna
Judecătoria Chișinău obligă SFS să ofere date despre veniturile Magda Tur, compania care se ocupă de evacuarea automobilelor - Photo
Sociale
Judecătoria Chișinău obligă SFS să ofere date despre veniturile Magda Tur, compania care se ocupă de evacuarea automobilelor

Asociația Juriștii pentru Drepturile Omului a obținut victorie în instanță, într-un caz legat de transparența autorităților publice. Este vorba despre un proces cu Serviciul Fisc

Inna
Grevă la fabricile Ford din Germania. Mii de locuri de muncă, în pericol pe fondul tranziției spre vehicule electrice - Photo
Noutăți
Grevă la fabricile Ford din Germania. Mii de locuri de muncă, în pericol pe fondul tranziției spre vehicule electrice

Două dintre uzinele Ford situate în vestul Germaniei se pregătesc pentru o grevă majoră, conform declarațiilor făcute de liderul consiliului de administrație al companiei.Decizia vine î

Inna
Șofer prins beat la volan în Durlești. Avea 0.80 mg/l alcool în aerul expirat și a fost reținut pentru 72 de ore - Photo
Sociale
Șofer prins beat la volan în Durlești. Avea 0.80 mg/l alcool în aerul expirat și a fost reținut pentru 72 de ore

Un bărbat în vârstă de 51 de ani, aflat la volanul unui automobil de model VAZ, a fost oprit de inspectorii Secției Patrulare Chișinău a Inspectoratului Național de Securitate Publică (INS

Inna
Permisele auto din Moldova și Letonia vor fi recunoscute reciproc. Acordul - semnat între guverne - Photo
Sociale
Permisele auto din Moldova și Letonia vor fi recunoscute reciproc. Acordul - semnat între guverne

Guvernul Republicii Moldova a dat undă verde semnării unui acord bilateral cu Letonia care prevede recunoașterea și echivalarea permiselor de conducere emise în cele două state. Măsura va permit

Inna